Nejlepší cesta jak začít létat - plachtěte! III.díl - Přeškolení na nové stroje

10.7.2020

V minulém díle jsme si něco pověděli o létání v termice a důležitost „tréninku“ v různých podmínkách.
Jednou se vám to bude hodit na přeletech, nebo při pokusech pokořit první „pětihodinku“ (tzn. pětihodinový let na jedno vytažení do vzduchu, potřebné pro získání odznaku stříbrné C). 

Ovšem, aby plachtař mohl začít létat nějaké lepší výkony, je zapotřebí osedlat i jiné typy letadel než školního Blaníka. Samozřejmě i s ním se dají uletět nemalé vzdálenosti, avšak s modernějšími kluzáky se nemůže rovnat, a ne nadarmo se říká: „Kolik typů létáš, tolikrát jsi pilotem.“Přeškolení na legendární kluzák VT-116 Orlík
Přeškolení na legendární kluzák VT-116 Orlík

Díky výkonnějším typům si navíc troufnete urazit větší vzdálenosti a mnohým čerstvým plachtařům lepší větroň pomůže s odstřihnutím pupeční šňůry od svého letiště, takže odletí do takové vzdálenosti, kdy už musí pokračovat dále v trase a nemají své letiště na dokluz. S výkonnějšími typy si navíc budete muset osvojit i novou techniku pilotáže, hlavně při uvádění kluzáku do termiky, jak jsem již zmiňoval v minulém díle. S výkonným kluzákem letíte mnohem rychleji, takže po nalétnutí stoupavého proudu, je potřeba zareagovat a kluzák rychle a přesně uvést do kroužení. To s Blaníkem prostě nemáte moc šanci zažít. S instruktorem Ondřejem Plesarem při přeškolení na VSO- 10 (Vosa)
S instruktorem Ondřejem Plesarem při přeškolení na VSO- 10 (Vosa)

Většina kluzáků je jednomístných, takže přeškolování na nové typy probíhá bez instruktora na palubě. S ním si pouze projdete nový typ, hlavně rychlosti a celkové chování letounu. Poté už je vše na pilotovi, aby nový stroj zvládl. Člověk se u toho cítí, jako by šel zase poprvé na sólo, o to víc se stává létání nevšedním a pilota udržuje stále v pozornosti a nutí ho se koncentrovat. Je opravdu velká škoda toto nezažít, jelikož např. moje vnímání přechodu z Blaníka na VSO-10 (Vosu) mi připadalo, jako přesednutí z Fabie do Ferrari. Letos jsem byl přeškolen na Discuse a při prvních letech jsem myslel, že to má snad motor. Je potřeba kout železo, dokud je žhavé, proto se snažte létat tak, ať se co nejdříve přeškolíte na nové typy, jelikož je mnoho pilotů, kteří se výkonných brusů zaleknou (pro svá specifika např. při startech) a nelétají je, nepoznají tu krásu rychlých přeskoků, komfortu v kokpitu, moderních navigačních přístrojů a dalších věcí související s letem na těchto typech. Jedno z prvních přistání s VSO-10
Jedno z prvních přistání s VSO-10

Díky tomu, že se dostanete na výkonné kluzáky se dostanete dál a dovolíte si hlavně jít na delší přelety. Kvůli tomu budete nuceni řešit občas stresové situace, pokud např. zhoršení podmínek ztěžuje návrat na letiště, nebo k dalšímu otočnému bodu. Avšak tyto trochu nepříjemné situace, vás jako pilota opět posunou dál a přidají na zkušenostech, které jsou ve vzduchu k nezaplacení a díky nim, jste při dalších letech schopni mnohem lépe vyhodnocovat nastalé situace. 

Jak probíhají první výkony? Na co se může čerstvý plachtař těšit a jaké jsou většinou první krůčky k přeletům? O tom si povíme příště.

 

Autor: David Plza

Flying Revue > Zprávy > Plachtění > Nejlepší cesta jak začít létat - plachtěte! III.díl - Přeškolení na nové stroje
.

         Máme pro vás »

FR 6/2020: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL B Meteo:

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Nová exkluzivní kniha

Svět z nebe » 

Letecký cestopis pro vás:

První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 27.11.1939 se stalo...
27.11.1939
Posádka kanadského letounu Junkers W-34 patřícího Canadian Airways uskutečnila nejdelší záchranný let v kanadské historii z Winnipegu do Repulse Bay a zpět.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456