Neobvyklá přistání 10: Saint Barthélemy

26.10.2018

Video: Neobvyklá přistání 10.     Série Neobvyklá přistání pokračuje desátým dílem. Podívejte se na touch and go přistání na jednom z pilotně nejnáročnějších letišť světa, letišti Gustafa III. na ostrově Saint Barthélemy v Karibiku.  


Unusual landings - Saint Barthelemy - Touch and go

Saint Barthélémy (TFFJ)
”Flying

- Název: Gustaf III. Airport
- ICAO: TFFJ IATA: SBH
- Kategorie: Veřejné, neřízené
- Rwy: 10/28, asfalt, 627,6m
- APP: 118,45 MHz
- Poloha: Ostrov Saint Barthélemy, Karibik, N17 54.27, W62 50.63, nadm. v. 15 m n.m.
- Přistání: Touch and go (březen 2016)
- Letadlo: Cessna 172 Skyhawk

Letiště Gustafa III. na ostrově Saint Barthélemy patří mezi pilotně nejnáročnější letiště světa z více důvodů. Při přiblížení velmi dlouho nevidíte dráhu, protože je skrytá za skalním hřbetem vedoucím kolmo k ní. Hřbet se nachází ve výšce 60-80 metrů nad dráhou a jen několik desítek metrů před jejím prahem. Dráha měří 650 m a končí v moři.

» Letadlo: Cessna 172 Skyhawk » Posádka: Jiří Pruša, Petr Nikolaev » Kdy:  Expedice Karibik 2016

Proto musíte přistát co nejdříve, abyste stihli včas dobrzdit. Přistát na práh vyžaduje znalosti i odvahu, protože skalní hřbet před dráhou vyžaduje, aby krátké finále bylo velmi strmé. Při optimálním sestupu se tak na finále letadlo dostává do výšky cca 5 m nad silnicí, která po skalním hřbetu vede, což skrývá další rizika.

» O přistání na letišti Gustafa III. na ostrově Saint Barthélemy si můžete přečíst v nejnovějším čísle Flying Revue 1/2019. Neobvyklá přistání v tomto čísle: Saint Louis (Senegal), Tarfaya/Cap Juby (Maroko), Saint Barthélemy (Karibik), letiště Princezny Juliany (Karibik). 

Když dosednete později, pravděpodobně letadlo nedobrzdíte včas a přejetí se draze platí. Aby toho nebylo málo, v údolí ležící letiště je pod setrvalým atakem vysoce turbulentního větru.

VFR Communication
”fr_int”

Pořiďte si unikátní interaktivní výukovou aplikaci pro anglickou VFR komunikaci VFR Communication. Vše o aplikaci zde.

Dráha se používá pouze v jednom směru, protože opačně by při startu nebylo proti skalám možné vystoupat a při přejetí dráhy na přistání by letadlo skončilo ve skále, což je jistě nebezpečnější, než přejetí dráhy směrem k moři. 

» O dalších neobvyklých přistáních si můžete přečíst ve Flying Revue 4/2018, ve Flying Revue 5/2108 a ve Flying Revue 6/2018.

"Sám jsem na tomto letišti měl v plánu udělat jen přistání touch and go, ale i to se mi podařilo až napodruhé. Při prvním pokusu jsme se v turbulentním větru instinktivně bál sklesat příliš nízko nad skalní hřbet a daleko jsem minul práh dráhy. Když bylo jasné, že přistát nestihnu, přidal jsem plyn, zatáhl klapky a dráhu bez dotyku se zemí přeletěl. Napodruhé jsem už letěl níž podařilo se mi dosednout někde ke konci první třetiny dráhy a letmé přistání se mi podařilo. I tak jsem ale pak byl rád, že se mi letadlo podařilo včas zdvihnout. Pláž a moře za koncem dráhy jsme viděli z výšky 2-3 metrů," líčí přistání na tomto letišti Jiří Pruša.  

Ve videosérii Neobvyklá přistání vám nabízíme záznamy přistání na neobvyklých místech. Ať jsou to zajímavá letiště se specifickými parametry či místa, která ani letišti nazvat nelze, jako třeba přistání na pláži. 

                                                 » Nahlédněte také do speciálu Karibik 2016 »
záhuíiéo-min.png

  

sbb-min.png

Flying Revue > Letecká videa > Neobvyklá přistání > Neobvyklá přistání 10: Saint Barthélemy
.

CIDNA 2019: 1. etapa


      » Máme za sebou první etapu ».

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 16.09.2013 se stalo...
16.09.2013
Na letišti Montréal-Mirabel v provincii Quebec byl uskutečněn první let provedl prototypu dopravního letounu Bombardier Cseries (C-FBCS).
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345