Neobvyklá přistání III.

25.10.2018

Finále při přistání na dráhu 05 letiště Funchal na Madeiře. Finále při přistání na dráhu 05 letiště Funchal na Madeiře.
Finále při přistání na dráhu 05 letiště Funchal na Madeiře.
Po startu z letiště Santa Catalina na stejnojmenném ostrově nedaleko Los Angeles.Po startu z letiště Santa Catalina na stejnojmenném ostrově nedaleko Los Angeles.
Po startu z letiště Santa Catalina na stejnojmenném ostrově nedaleko Los Angeles.
Pohled z Cessny 182 na letiště na ostrově Santa Catalina.Pohled z Cessny 182 na letiště na ostrově Santa Catalina.
Pohled z Cessny 182 na letiště na ostrově Santa Catalina.
The Rock. Za ní se nachází vzletová a přistávací dráha letiště Gibraltar. The Rock. Za ní se nachází vzletová a přistávací dráha letiště Gibraltar.
The Rock. Za ní se nachází vzletová a přistávací dráha letiště Gibraltar.
Na finále letiště Gibraltar.Na finále letiště Gibraltar.
Na finále letiště Gibraltar.
Vzletová a přistávací dráha letiště Gibraltar se nachází za proslulou gibraltarskou Skálou.
Vzletová a přistávací dráha letiště Gibraltar se nachází za proslulou gibraltarskou Skálou.
Skotské letiště Barra. Přistát tu lze jen za odlivu, dráha je totiž při přílivu pod vodou.
Skotské letiště Barra. Přistát tu lze jen za odlivu, dráha je totiž při přílivu pod vodou.
OK-LEX na letišti Barra ve Skotsku.
OK-LEX na letišti Barra ve Skotsku.
Před startem z Barry.
Před startem z Barry.
Funchal, hlavní město ostrova Madeira.
Funchal, hlavní město ostrova Madeira.
Finále při přistání na dráhu 05 letiště Funchal na Madeiře.
Finále při přistání na dráhu 05 letiště Funchal na Madeiře.
Přistání na dráhu 05 letiště Funchal, Madeira.
Přistání na dráhu 05 letiště Funchal, Madeira.
Vzletová a přistávací dráha letiště Funchal na ostrově Madeira leží na úpatí místních hor a zároveň na břehu Atlantiku. Při přistání proto musíte počítat s nepříjemným bočním větrem.
Vzletová a přistávací dráha letiště Funchal na ostrově Madeira leží na úpatí místních hor a zároveň na břehu Atlantiku. Při přistání proto musíte počítat s nepříjemným bočním větrem.

Flying Revue 6/2018     Za neobvyklými přistávacími plochami a letišti není nutné cestovat na vzdálené kontinenty. I v Evropě najdeme místa, která přistávajícím pilotům nabízejí neobvyklé a často pilotně náročné okamžiky. Letiště Gibraltar, Barra nebo Funchal se staly v letecké komunitě pojmy, stejně jako kalifornská Santa Catalina, kterou dnešní díl ukončíme.

Gibraltar

Gibraltar je vlastně jen větší skála vyčnívající z moře. Z historických důvodů je ale samozřejmě mnohem známější než většina podobných skal světa. K věhlasu Gibraltaru přispívá i fakt, že se jedná o kousek britského území na španělské půdě a že Velká Británie a Španělsko se o tuto skálu dlouhé roky přou. Z pohledu letectví má Gibraltar také svou velkou atraktivitu – místní letiště je jediné letiště na světě, napříč jehož přistávací dráhu vede silnice a na ní jsou umístěné závory, které se spouštějí při startu nebo přistání každého letadla.

Flying Revue 6/2018
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 78-83 ve Flying Revue č. 6/2018. Časopis vychází 25. října 2018.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Jak se stát členem Klubu Flying Revue?

Druhým, trochu méně atraktivním rysem tohoto letiště je skutečnost, že dráha je zde umístěna na šíji spojující „Skálu“ s pevninou. Jedná se o dráhu 09/27, jejíž délka činí 1830 metrů a na každé straně je ohraničená mořem. Častý jihozápadní vítr fouká na dráhu právě přes blízkou „Skálu“, a tím vytváří občas drsné turbulence. Letiště se právě kvůli délce dráhy a častému silnému bočnímu turbulentnímu větru dostalo na seznam 10 nejsložitějších letišť. Délka dráhy je tu limitujícím faktorem, ale samozřejmě jen pro větší dopravní stroje, nikoliv pro sportovní letadla.

» Video z přistání na Santa Catalině můžete shlédnout zde

Letiště patří britské armádě, a tak je potřeba si pro přistání zde vyžádat povolení britských vojáků. Žádost se musí zaslat nejméně 48 hodin před plánovaným přistáním, jinak nebude ani posuzována. Problém s povolením přistání britští vojáci v principu nedělají, ale je potřeba dodržet dohodnutý čas přistání. To bylo něco, s čím jsem měl problém, protože při odletu z Maroka jsem asi hodinu stál na dráze a bezmocně jsem čekal na povolení k vzletu. Při příletu do Gibraltaru jsem pak musel řídící přemlouvat, aby mě ještě nechala přistát. Zřejmě v souvislosti se spory mezi Španělskem a Velkou Británií ohledně nároků na území Gibraltaru vyhlásilo Španělsko kolem Gibraltaru vojenský vzdušný prostor, takže prakticky není možné se k Gibraltaru dostat přes španělské území a je potřeba se na letiště přiblížit od moře. Když letíte z Maroka, není to problém, když letíte z Evropy, musíte prostě vyletět nad moře a cestu si prodloužit. 

Text a foto: Jiří Pruša 

  Zoom gallery

Zoom gallery

  Zoom gallery

Flying Revue > Časopis FR > Flying Revue 6/2018 > Neobvyklá přistání III.
.

CIDNA 2019: Doma

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

Novinka:

Staňte se pilotem:

Kalendárium:

Dne 23.09.1913 se stalo...
23.09.1913
Roland Garros provedl první přelet Středozemního moře. Trasu z Saint-Raphaelu do Bizerty dlouhou 729 km proletěl za 7 hodin a 53 minut.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Trcaker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345