Jak se přistává v Karibiku: poleťte s námi na ostrovy Saint Barthélemy a Saint Martin

20.12.2018

Flying Revue 1/2019     V posledních třech číslech našeho časopisu jsme čtenáře přivedli na mimořádná letiště a přistávací plochy několika kontinentů. V prvním čísle Flying Revue roku 2019, které právě vychází, se vypravíme do Karibiku na ostrovy Svatý Martin a Svatý Bartoloměj a na africký kontinent do Botswany, Namibie, Západní Afriky a Senegalu, kde náš seriál ukončíme. Dnes vás zveme do Karibiku. 

Svatý Bartoloměj – letiště Gustavia

Zoom gallery

Dráha 10/28 letiště Gustavia (Letiště Gustafa III.) měří jen 650 metrů, mírně se svažuje a končí v moři. Ve směru 10 je navíc nedaleko před prahem dráhy asi 100 metrů vysoký skalní hřeben, což pilota nutí letět co nejníže nad ním, aby hned po jeho překonání takřka kopíroval na velmi krátkém finále strmý svah, aby dosedl co nejblíže prahu dráhy a stihl letadlo na krátké dráze zastavit.

» Přečtěte si také článek s videem: Letiště na Saint Barthélemy: turbulentní vítr a krátká dráha, která končí v moři

Vysoké skály kolem letiště pak přeměňují setrvalý vítr na turbulentní. Letět na finále v turbulentním větru pomalu a velmi nízko na skalnatým hřebenem vyžaduje překonání vnitřních instinktů a samozřejmě odvahu. Přistávat na dráhu 28 (od moře) není schválené, protože v případě i menšího poklesu výkonu by nebylo možné překonat skálu za koncem dráhy.

Svatý Martin – letiště Princezny Juliany

Zoom gallery

Přistát na tomhle letišti v Karibiku není pro malé sportovní letadlo nic náročného, byť letiště figuruje v nejednom seznamu nejnebezpečnějších letišť světa. Pilotní umění vyžaduje od pilotů velkých dopravních letadel - kvůli jen 2150 metrů dlouhé vzletové a přistávací dráze a horám, které se tyčí nedaleko za koncem dráhy 10. 

» Přečtěte si také článek s videem: Letiště Princezny Juliany je komplikované pro velké letouny. Pro malá letadla je příjemnou lahůdkou. 

Plně naložená dopravní letadla musí proto hned po vzletu začít ve stoupání točit doprava, aby se horám vyhnula. Také dosedat je samozřejmě potřeba co nejblíže za prahem dráhy. Proto zde letadla přistávají těsně nad hlavami zážitkůchtivých turistů a motory na plný výkon dávají při startu jen pár metrů od pláže, jež s letištěm sousedí. 

My jsme tu přistáli s Petrem Nikolaevem během expedice „Karibik 2016“. Kvůli byrokracii a vysokým poplatkům jsme ale zvolili jen letmé přistání. Po vzletu z letiště Grand Case, které leží ve francouzské části ostrova Svatý Martin, a při vstupu do TMA letiště Juliana jsme požádali o možnost udělat na dráze 10 letiště Princezny Juliany letmé přistání. Řídící na věži měl pochopení, a tak se to podařilo a my jsme mohli vše natočit a nafotit.

Flying Revue 1/2019

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 78-84 ve Flying Revue č. 1/2019. Časopis vychází 20. prosince 2018.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Jak se stát členem Klubu Flying Revue?

Text a foto: Jiří Pruša 

  Zoom gallery

Zoom gallery

 

Flying Revue > Časopis FR > Flying Revue 1/2019 > Jak se přistává v Karibiku: poleťte s námi na ostrovy Saint Barthélemy a Saint Martin
Loading...

Flying Revue 1/2019

Loading...

Flying Revue 1/2019

.

         Máme pro vás »

FR 3/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 28.05.1971 se stalo...
28.05.1971
Z letiště Bordeaux-Merignac vzlétl ke svému prvnímu letu prototyp francouzského dopravního letounu Dassault Mercure 100.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345