Nezdařené přiblížení?

Nezdařené přiblížení (Go-Around) je velmi důležitý manévr, který pilot ale může hodně pokazit, pokud jej dostatečně často netrénuje.

go.jpg

Také je zajímavé vidět, že řada pilotů se tomuto manévru vyhýbá a daří se jim tak fatálně ničit poměrně velké množství letadel.

Řada nehod se nemusela stát, pokud by se pilot rozhodl pro go-around včas a nečekal, až bude pozdě a jemu už se nepodaří přeletět topoly za koncem dráhy. K tomu dochází obvykle, když člověk přiletí nad práh dráhy moc vysoko a/nebo moc rychle. Dráha pod letadlem rychle ubíhá, pilot přemýšlí, zda má go-around udělat nebo to zvládne a čím déle letí nad dráhou a čeká, tím menší má logicky naději na úspěch. Takže, jakmile začnete při přistání přemýšlet, zda vám bude dráha stačit, tak to je signál k tomu, abyste udělali go-around. Doporučení tedy je tento manévr dělat raději dříve a častěji než jste zvyklí.

Go-around je také mnohem lepší řešení než se při odskoku letadla při doteku snažit jej „přibít“ a tím udělat další odskok ještě vyšší a po třetím pak skončit na zádech. Pokud po doteku odskočíte a nepodaří se vám letadlo hned po prvním odskoku zklidnit a klidně dosednout, tak go-around je řešení, které ušetří letadlo a možná i vaše zdraví nebo život.

Pokud ale go-around netrénujete, může se stát, že ve chvíli, kdy se pro něj rozhodnete, ho neuděláte správně a buď se dostanete na pádovou rychlost a na dráhu se z větší či menší výšky propadnete nebo neudržíte směr a dostanete se mimo dráhu. Řešením je zařadit si trénink go-around manévru do pravidelné rutiny a být připravený jej použít. Pamatujete si, kdy jste tento manévr cvičili naposled, co jsou nejčastější chyby a čemu je při něm potřeba věnovat pozornost?

Při problémech na přistání, například při silném bočním větru se může stát, že je potřeba přistání opakovat. Pokud se vám ale nepodaří přistát na první nebo druhý pokus, tak raději leťte na jiné letiště. Opakovat vícekrát se pak ukazuje jako problém, který může při třetím nebo dalším opakování skončit nehodou.

Takže doporučení je – nebojte se využít záchranného manévru go-around. Zařaďte jej do svého pravidelného výcviku a neváhejte divertovat na jiné letiště pokud na vašem cílovém letišti jsou podmínky nad vaše síly.

Nemějte obavy z ostudy, neboť i posádka dopravního letadla na frekventovaném letišti si v případě nutnosti vyžádá Go-Around. Platí, že je lepší být živým „blbcem“ než hrdinou - těch jsou plné hřbitovy.

Obrázek: FAA

Flying Revue > Pro piloty > Archiv > Pilotní tipy > Nezdařené přiblížení?
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» 19. 9. LKKT-LFGC (první etapa zde)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Staňte se pilotem:

Kalendárium:

Dne 23.09.1913 se stalo...
23.09.1913
Roland Garros provedl první přelet Středozemního moře. Trasu z Saint-Raphaelu do Bizerty dlouhou 729 km proletěl za 7 hodin a 53 minut.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Trcaker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345