Den 10: Norské fjordy a ledovce z nebe. Pohádka, jaká se hned tak nevidí

26.6.2014

jb54248b_10.jpg

Odlet z Bergenu byl poznamenán tím, že se jedná o velké letiště, pro které je provoz malých letadel jen přítěží a podle toho s nimi jednají. Po příchodu na letiště mě člověk z přepážky letiště odvedl ke dveřím vedoucím na rampu letiště a řekl mi, že musím stát právě na tomto přesném bodě, abych byl vidět skrz „tamhle ten průzor“ ve dveřích. Auto prý přijede za 10 minut, a když mě skrz průzor neuvidí, zase odjede. Stál jsem v naznačeném čtverečku, nehýbal a jen jsem psal sms do on-line iDNES.cz. Když jsem tam čekal již 20 minut, začal jsem ztrácet víru, že pro mě někdo přijede. Zašel jsem tedy (couvavým krokem, za stálého sledování průzoru ve dveřích) k nějaké přepážce, kde  seděla paní, která neměla nic na práci. Požádal jsem jí, jestli by mohla zavolat na přepážku letiště a říci jim o mém problému. Odmítla mě s tím, ať si tam zajdu – ta přepážka ale byla daleko a já bych cestou tam přestal plnit příkaz stát ve svém čtverečku. Paní ale byla tvrdá a tak jsem se tam nakonec vypravil. Pán z přepážky letiště zavolal zase někam pro to auto, ale řekli mu, že už tam prý byli a že tedy přijedou za 10 minut. To už jsme tam byli celkem čtyři lidé, protože přišla posádka ještě dalšího letadla. Nakonec z toho bylo celkem 50 minut, a když auto přijelo, mělo plný kufr a jen tři sedačky pro 4 lidi. Seděli jsme tam napěchovaní, naštvaní a s věcmi na klíně. Řidič se dost agresivně ptal, u kterého hangáru máme letadla. My jsme to samozřejmě neuměli odříkávat a zvláště ne v norštině, protože on nic jiného neuměl. Nakonec jsme se k letadlům dostali – o hodinu později a celkem zbytečně otrávení.

Vlastní odlet to nakonec ale vše vynahradil – řídící letového provozu z věže mi povolil letět nad Bergen město, což bylo naprosto spektakulární – přístav, modrá mořská voda, zátoky atd. – vše je zachyceno na fotografiích a videu. Bylo to dech beroucí. Pak jsem se otočil zpět na jihovýchod a zamířil přes fjord Hardanger směrem k ledovci Folgefona. Ten je asi 5500 stop vysoko a kvůli blízkosti letiště jsem musel postupně žádat o povolení stoupat vždy o 1000-1500 stop výše. Pak jsem byl nad ledovcem – bílá plocha působí trochu oslepivě, ale pohledy to byly majestátní. Pak jsem se přehoupl směrem nad druhé rameno fjordu Hardanger a pokračoval nad ním nad ledovec Hardanger-jokulen. Celé to létání nad ledovci a fjordy ve slunečném počasí bylo velmi působivé a tak jsem v té oblasti strávil asi hodinu. Nakonec jsem ale odletět musel, abych se v rozumný čas dostal do Skienu, což bylo moje mezipřistání na cestě na Helgoland.

Při příletu ke Skienu jsem se dověděl, že ranvej je na 3 hodiny zavřená kvůli kontrole nějakých zařízení. Po chvilce komunikace mi nakonec dovolil přistát s tím, že přistanu na začátek dráhy, kde žádné práce neprobíhaly. Vše se bez problému zvládlo a já jsem jel k benzinové pumpě. Tam ale nikdo nebyl a věž mi potvrdila, že tam asi taky ten den nikdo už nebude. Také jsem se dověděl, že ranvej bude pro odlet otevřená za hodinu a půl. Skočil jsem si tedy na oběd, což byla chyba, protože nejdříve jsem měl podat letový plán. Jak jsem se po obědě dověděl, v Norsku chtějí totiž mezinárodní letové plány podávat 2 hodiny před letem a ne jen hodinu, jako u nás a ve většině dalších zemí. Tím se můj odlet odsouval až na 16.45. Cesta na Helgoland trvá kolem třech hodin a tak mi přílet vycházel někdy na 19.45. Zavolal jsem tedy raději do Helgolandu, jakou mají otvírací dobu, a dověděl jsem se, že jen do 18.30.

Podařilo se mi sice vložení plánu do systému urychlit ze dvou hodin na hodinu, ale stejně už mi přílet v rámci provozních hodin Helgolandu nevycházel. Rozhodl jsem se tedy letět do Esbjergu v Dánsku. Tam mi potvrdili, že jsou otevření až do deseti večer a že mají benzín. Cesta do Esbjergu pak proběhla zcela v klidu a kolem sedmé večer jsem tam přistál.

Flying Revue > Expedice > Ostrovy Severního moře 2014 > Den 10: Norské fjordy a ledovce z nebe. Pohádka, jaká se hned tak nevidí
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: