Výcvik GNSS-IFR

10.7.2017

Satelitní navigace v IFR i VFR létání 14. Další, již 14. díl vzdělávacího videa, vznikajícího v  rámci projektu CaBilAvi (Capacity Building for Aviation), nese název Výcvik GNSS-IFR. Zamýšlí se nad obsahem a osnovami výcviku různých kvalifikací pro lety IFR. Piloti s přístrojovou doložkou IR, EIR či budoucí BIR budou muset v  získat dodatečné oprávnění pro lety s využitím PBN (Performance Based Navigation).

 
Výcvik IFR - GNSS

Není to tak dávno, co jsem při plánování letu z Prahy do Zadaru s údivem zjistil, že nad Rakouskem, Slovinskem a Maďarskem už nejsou žádné letové cesty. V tu chvíli jsem si uvědomil, jak rapidně pozbývají pozemní radionavigační prostředky na významu. Zatímco dříve publikované letové cesty musely logicky vést od jednoho radiomajáku ke druhému a každý bod na trati musel být definovatelný vzdáleností a směrem od nějakého pozemního radionavigačního zařízení, dnes je vše jinak.

Stará dobrá letová cesta M725 vedoucí od radiomajáku Vožice na radiomaják Deštná nedaleko Znojma končí bodem LANUX na česko-rakouské hranici a dál už nic. Další bod, který je potřeba uvést v letovém plánu, je vzdálen rovných 205 NM, jmenuje se ROKSA a leží na slovinsko-chorvatské hranici.

Sekce Pro piloty
”Flying

V naší sekci Pro piloty snadno najdete vše potřebné pro plánování letu v ČR i Evropě, pilotní tipy, slovník leteckých pojmů a mnohé další praktické pomůcky pro vaše létání.

Radiomajáky, které ještě stále umím vyjmenovat zpaměti – Stockerau, Sollenau, Graz a Dolsko, jako by ani neexistovaly. Tyto radiomajáky jsou sice stále v provozu, ale pro praktickou navigaci přes území Rakouska a Slovinska prostě nejsou potřeba. Návrat do starých časů čeká pilota v Chorvatsku, kde se opět napojí na klasickou letovou cestu L868 vedoucí k radiomajáku Zadar. GNSS navigace v těchto místech samozřejmě funguje. Nemohu se ubránit jakémusi nostalgickému pocitu bezpečí, když kromě fialové šipky GNSS navigace vidím na obrazovce ještě jednu, bledě modrou, neomylně směřující k radiomajáku Zadar. 

Z rozjímání mě vytrhne otázka co-pilota: „Čemu se směješ?“ K úsměvu mě přivedly požadavky EASA na dodatečný výcvik PBN. Je totiž nesrovnatelně jednodušší zanést do letového plánu několik bodů pro GNSS navigaci, stejně tak jednoduché je zvolit příletový a přibližovací postup. Na rozdíl od klasické navigace nemusím hledat žádné frekvence radiomajáků či ILS. Zcela intuitivním postupem si zvolím požadovaný postup, který mohu v grafické podobě zkontrolovat na obrazovce. Klasická radionavigace je bezesporu obtížnější.    

Ilustrační foto 1: Pavel ValentaZoom gallery
Ilustrační foto 1: Pavel Valenta
  Ilustrační foto 2: Pavel ValentaZoom gallery
Ilustrační foto 2: Pavel Valenta
  Ilustrační foto 3: Pavel ValentaZoom gallery
Ilustrační foto 3: Pavel Valenta

     

egnos.jpg

Všechny díly seriálu Využití satelitní navigace v letectví najdete zde: www.flying-revue.cz/gnss.

„Vlastně by měl být požadován dodatečný výcvik pro klasickou navigaci, nikoliv pro PBN,“ pomyslím si mimoděk. Evropa je v zavádění nových postupů konzervativní, takže k získání oprávnění pro navigaci PBN vznikl nový předpis – Nařízení komise EU 2016/539, ve kterém jsou zmiňovány dodatečné požadavky na výcvik, zkoušky a pravidelné přezkušování pro zanesení záznamu o získání práv pro PBN do přístrojové kvalifikace pro stávající držitele kvalifikace IR. Ale to jsou ta úskalí přechodného období, o kterých se hovoří v právě publikovaném výukovém videu. Jednou to opravdu tak bude. Tvrdá realita chorvatského Zadaru mi dává za pravdu. Zde není žádné RNAV přiblížení k dispozici. Pilot si může vybrat mezi klasickým ILS nebo VOR-NDB přiblížením. Naštěstí to ještě stále umíme, a tak nám přiblížení v Zadaru nečiní žádné obtíže.


Co je EGNOS a jak funguje. Video: GNSS Centrum

 

Text a foto: Pavel Valenta 

logo_fr_transp.jpg

.

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345