Nový Airbus A321neo ACF má za sebou roll-out. Pro Boeing bude tvrdou konkurencí

9.1.2018

A321neo ACF.  Zdroj: Airbus.comA321neo ACF.  Zdroj: Airbus.com
A321neo ACF. Zdroj: Airbus.com

Nový Airbus A321neo ACF   Airbus v Hamburku představil nový Airbus A321neo ACF. Je to v současnosti největší úzkotrupý letoun a podle výrobce bude schopen transatlantických letů i z centrální Evropy. 

Airbus přišel u tohoto letounu s koncepcí kabiny, kterou označuje jako ACF, tedy Airbus Cabin Flex. Flexibilita umožňuje v maximální konfiguraci přepravit až 240 cestujících, což je navzdory stejné délce (44, 51 m) o čtyři více než kolik cestujících dokáže přepravit stávající nejdelší verze tohoto typu, A321LR. 

Čtyři místa navíc získali konstruktéři například zrušením páru dveří před křídly, zákazník může navíc volit, zda si nechá do svého A321neo namontovat jeden nebo dva nouzové východy nad křídly a rovněž volitelná je montáž páru dveří za křídly. V konfiguraci pro 240 osob je letoun osazen třemi páry dveří – jedny dveře vpředu, druhé za křídlem a jedny na zádi.  

První vyrobený A321neo ACF, jenž Airbus představil veřejnosti v Hamburku 5. ledna 2018, pohánějí nové úsporné motory CFM Leap-1A, které spolu s sharklety podle tvrzení výrobce ušetří až 20% paliva na sedadlo. Letové testy letoun však teprve čekají – měly by se uskutečnit v řádu týdnů. 

A321neo ACF.  Zdroj: Airbus.comZoom gallery
A321neo ACF. Zdroj: Airbus.com

K prvním zákazníkům se první stroje dostanou zhruba v polovině letošního roku. Sto letadel A321neo ACF si objednala například Delta Air Lines, turecký Pegasus má zájem o 25 letadel a Qatar Airways podepsal kontrakt na 50 letadel. 

Výrobce udává, že A321neo ACF díky vyšší maximální vzletové hmotnosti může naplnit jednu palivovou nádrž navíc a tím zvýšit dolet až na 7 400 km, jinak řečeno, bude jediným úzkotrupým letadlem, které doletí do USA z centrální Evropy – například z Mnichova do Atlanty nebo z Prahy do Detroitu, z Londýna do Dillí či z Paříže do New Yorku. To také symbolizuje livrej prvního A321neo ACF, na niž v Airbusu nechali vyvést Eiffelovu věž zároveň se Sochou svobody. 

A321neo ACF konkuruje ve stejném segmentu Boeing 737 MAX 10, jenž uveze v maximální konfiguraci 230 cestujících, doletí ale jen do vzdálenosti 5 800 km – Atlantik překoná, ale jen ze západního okraje Evropy. Podobný dolet jako A321neo ACF má B737 MAX 7 (7 085 km), ten ovšem přepraví pouze 172 cestujících.

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

 

 

 

 

Flying Revue > Aktuality > Letecká doprava > Nový Airbus A321neo ACF má za sebou roll-out. Pro Boeing bude tvrdou konkurencí
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

Pilotní legendy:

FR 1/2018: Už jsi četl?

Inzerce: 

..
12345

Živě z dráhy 06/24:

Novinka: Palubní desky

Inzerce

Reklama

Klíčenky pro piloty

Trička pro piloty

Speciál pro piloty:

Edice Flying Revue:  

..
12345

Kalendárium:

Dne 17.01.1963 se stalo...
17.01.1963
Experimentální raketoplán North American X15 A pilotovaný Joe Walkerem dosahuje výšky 82 600 m (271,000 feetů). Díky dosažené výšce letu se tak Walker stává oficiálně astronautem.
zavřít

Práce v letectví:

Předplatné:

..
1234

Přednášky, kurzy FR:

Knihy:

..
12

Naši partneři:

..
12345