Nový Rotax 915 iSc3 pro sportovní letadla má požehnání EASA. Má být o třetinu výkonnější než předchozí typ

11.1.2018

Motor Rotax 915iS. Zdroj: RotaxMotor Rotax 915iS. Zdroj: Rotax
Motor Rotax 915iS. Zdroj: Rotax

Nový letecký motor  Nový, výkonnější letecký motor Rotax 915 iSc3 pro sportovní letouny má čerstvé typové osvědčení EASA. Nyní čeká na osvědčení FAA. 

Krátce před vánocemi dostal rakouský výrobce motorů Rotax dárek v podobě typového osvědčení Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) pro svůj nový letecký motor Rotax 915 iSc3 A. 

"Typový certifikát umožňuje společnosti BRP-Rotax (Bombardier Recreational Products Inc.) nyní vyrábět motor 915 iSc3 A pro evropský trh, což nám umožňuje splnit požadavky našich zákazníků na výkonnější letecký motor s osvědčenou spolehlivostí," uvedl Thomas Uhr, generální ředitel BRP-Rotax. "Osvědčení jsme získali v termínu, který jsme slibovali, motor byl navíc certifikován na ještě vyšší výkon, než bylo původně oznámeno," pochvaluje si Uhr. Rotax 915 iSc3 A byl navržen s maximálním výkonem 100 kw (136 hp), ve skutečnosti však nabídne výkon ještě o 4kW větší. 

Po certifikaci motoru v EASA usiluje nyní Rotax o osvědčení americké Federální letecké asociace FAA a budou následovat další země. 

Tým Rotaxu se raduje ze získání typového osvědčení EASA. Zdroj: RotaxZoom gallery
Tým Rotaxu se raduje ze získání typového osvědčení EASA. Zdroj: Rotax

Model 915 se podle Rotaxu uplatní v až čtyřmístných jednomotorových letounech. Motor vychází z předchozích typů 912/914, bude však disponovat až o třetinu vyšším výkonem. Podle výrobce by měl nabízet nejlepší poměr výkonu a hmotnosti ve své třídě a umožňuje volbu paliva - AVGAS 100 LL (ASTM D910), EN 228 super nebo EN 228 super plus.

Rotax slibuje rovněž nízké provozní náklady. Motorů řady 912/914 se dosud vyrobilo cca 60 tisíc kusů a i v Česku patří mezi nejrozšířenější letecké motory. 

Nový motor se objeví v letadlech řady výrobců, mezi nimi je například  Tecnam, BRM Aero, NIKI Rotor Aviation či BlackWing. Zahraniční letecké weby zmiňují i českého výrobce Zlin Aviation. Celkem míní motor Rotax 915 iSc3 v blízké době začít montovat do svých letadel více než pět desítek výrobců. 

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Aktuality > Všeobecné letectví > Nový Rotax 915 iSc3 pro sportovní letadla má požehnání EASA. Má být o třetinu výkonnější než předchozí typ
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

Pilotní legendy:

FR 1/2018: Už jsi četl?

Inzerce: 

..
12345

Živě z dráhy 06/24:

Novinka: Palubní desky

Inzerce

Reklama

Klíčenky pro piloty

Trička pro piloty

Speciál pro piloty:

Edice Flying Revue:  

..
12345

Kalendárium:

Dne 17.01.1963 se stalo...
17.01.1963
Experimentální raketoplán North American X15 A pilotovaný Joe Walkerem dosahuje výšky 82 600 m (271,000 feetů). Díky dosažené výšce letu se tak Walker stává oficiálně astronautem.
zavřít

Práce v letectví:

Předplatné:

..
1234

Přednášky, kurzy FR:

Knihy:

..
12

Naši partneři:

..
12345