Odpovídač - Pomocník nebo Žalobník?

23.3.2020

Během vyprávění historek kolegů pilotů se určitě každý z nás setkal s příběhem, ve kterém byl více či méně zapojen do děje odpovídač.

Zoom gallery

V tomto článku si povíme, k čemu tento přístroj na palubách našich letadel a sportovních létajících zařízeních slouží a proč je dobré ho umět správně používat.

Jak to celé funguje

Získat polohu letadla bez odpovídače lze jen za pomoci primárního radaru (tzv. PSR – primary surveillance radar). Ten pracuje na  schopnosti letadla odrážet jakékoliv elektromagnetické vlnění. Výsledný radarový odraz ale může být kromě samotné polohy letadla bez známé výšky i například jenom hejno ptáků nebo meteorologický jev.

Se vzrůstajícím leteckým provozem přestal být tento systém efektivní a na řadu přišel takzvaný Sekundární radar (SSR - Secondary surveillance radar).

Ten narozdíl od primárního radaru, který funguje na vysílání a zachycení odrazu elektromagnetického signálu, pracuje na principu dotaz - odpověď.

Na zemi je tedy umístěn “dotazovač”, který se otáčí okolo své osy a vysílá dotazy stylem: “Ahoj, je tu někdo?” a zapamatuje si čas odeslání. Letadlo letící v dosahu dotazu signál zachytí a vyhodnotí právě odpovídačem. Odpovídač na palubě letadel pošle zpět na zem odpověď stylem: “Ahoj, jsem tu - a mám nastaveno 7000”. Dotazovač na zemi, který dotaz vyslal, odpověď zachytí a zjistí dle rozdílu času od vyslání dotazu až po přijetí odpovědi a azimutu, ve kterém dotaz vyslal, polohu letadla. A tak, zjednodušenně, pořád dokola.

Tomuto průběhu funkce odpovídá Mód A (Alpha).

Mód A vysílá 12ti bitový nastavitelný identifikačního kód, v praxi jako čtyři číslice od 0 do 7 (celkem 4096 kódů) nastavené na odpovídači letadla.

Řídící letového provozu nebo dispečer FIC může v systému přiřadit Vašemu letadlu konkrétní kód pro snažší identifikaci nebo pro propojení informací vašeho letového plánu s vaším odrazem na radaru.. Například OK-FCZ = 7071. Jakmile pilot na svém odpovídači nastaví 7071 a tato informace přijde odpovědí do radarového střediska, zobrazí se řídícímu na obrazovce u symbolu s číslem 7071 také nápis OK-FCZ. Tomuto spojení signálu z odpovědi se systémem ŘLP se říká korelace.

                         Obrázek cíle na radaru v modu A. Číslo 7000 zobrazuje nastavení odpovídače, číslo 060 znamená 060 uzlů groundspeedZoom gallery
Obrázek cíle na radaru v modu A. Číslo 7000 zobrazuje nastavení odpovídače, číslo 060 znamená 060 uzlů groundspeed
 

Dále používáme Mód C (Charlie), který vysílá barometrickou výšku letadla. 

Odpovídač indikuje výšku nezávisle na nastavení palubního výškoměru pomocí “svého vlastního výškoměru”, který je trvale nastaven na 1013,25 hPa. Odpovídač tedy vysílá “letové hladiny” i pod převodní výškou. Každé radarové stanoviště má aktuální informace o hodnotě QNH, a přijatá hodnota se tedy automaticky přepočítá dle aktuální (reálné) hodnoty QNH. Díky tomu může řídící letového provozu snadno odhalit špatné nastavení palubního výškoměru.

                        Obrázek cíle na radaru v modu A/C. Číslo 7000 indikuje nastavení odpovídače, 020A znamená výšku 2000ft altitude, = je symbol, že letadlo udržuje horizontální let a číslo 06 znamená ground speed 060 uzlůZoom gallery
Obrázek cíle na radaru v modu A/C. Číslo 7000 indikuje nastavení odpovídače, 020A znamená výšku 2000ft altitude, = je symbol, že letadlo udržuje horizontální let a číslo 06 znamená ground speed 060 uzlů
 

Nevýhodou těchto dvou základních systémů je obrovský počet dotazů a odpovědí. Dotazovač se během otáčení okolo své osy ptá vždy obecně a vždy všech - a při šířce dotazovacího signálu se jednoho letadla zeptá několikrát a několikrát dostane stejnou odpověď. Tím pádem ve vytížených vzdušných prostorech docházela volná kapacita pro vyhodnocování při stále narůstajícím počet letadel.

Do provozu se tedy dostal nejnovější mód odpovídače - Mód S (Sierra).

Odpovídač v módu S vysílá neměnnou 24bitovou identifikační adresu letadla. Dále pak, dle konkrétního přístroje a jeho funkce, je odpovídač s módem S schopen vysílat barometrickou výšky letadla, nastavení QNH, indikovanou rychlost, nastavené parametry autopilota a spoustu dalších informací.

Mód S nenahrazuje mód A ani mód C, ale tyto dva módy v sobě obsahuje.  Letadla s tímto odpovídačem dokáží vysílat i svojí imatrikulaci.

Radar (“dotazovač”) v módu S (S jako Selektivní) vysílá dotazy ve 2 základních režimech, All-call a Roll-call. V režimu All-call se radar dotazuje několikrát za jednu otočku všechny radarové cíle stylem:  “Ahoj, je tu někdo nový?“ a čeká na odpovědi.. 

Režim Roll-call posílá dotazy letadlům, která se mu již dříve nahlásila a které již zná. V tomto režimu také “uzamkne” odpovídače známých cílů tak, aby neodpovídala na dotazy při režimu All-call.

Je-li letadlo vybaveno odpovídačem s módem S, odpovídá tedy pouze na dotazy určené selektivně pouze jemu, a to narozdíl od modu A/C jen jednou za jednu otáčku radarové antény.

                          Obrázek cíle na radaru v modu SZoom gallery
Obrázek cíle na radaru v modu S

Použití v praxi

Většina běžně používaných odpovídačů ve sportovních letadlech mají na sobě tlačítka OFF, SBY, ON, ALT a IDENT.

                      Zoom gallery

 

    • Zařízení v režimu OFF je zcela vypnuté. 
    • Režim STBY znamená, že je zařízení je zapnuté, ale odpovídač neodpovídá na dotazy. 
    • Odpovídač v režimu ON  odpovídá v módu A (a pokud je zařízení schopno, i v módu S), ale bez módu C. Režim ON tedy neznamená “plně zapnuto”. Bez indikace výšky radar vyhodnotí odpověď jako “nevím jak je vysoko, tak preventivně zaberu všechny hladiny”. Například při letu pod TMA tedy “plaší” velká letadla nad Vámi. Tento mód se používá jen při chybné indikaci výšky a pouze na žádost ATC.
    • Při zapnutém režimu ALT jsou v provozu všechny dostupné módy (tedy A, C, S) a tedy i údaj o výšce letadla.. 
    • Tlačítko  IDENT se používá jen, pokud to ATC vyžaduje. Slouží k okamžité identifikaci letadla na radarové obrazovce.

                           Obrázek cíle na radaru po zmáčknutí tlačítka identZoom gallery
Obrázek cíle na radaru po zmáčknutí tlačítka ident

 AIP ČR (ENR 1.6.2.4.4) stanovuje, že letadlo vybavené odpovídačem SSR musí mít za letu odpovídač v činnosti. Odpovídač SSR musí odpovídat na dotazy v módu A a C

A proč tedy musím mít zapnutý odpovídač?

Pokud má VFR letoun zapnutý odpovídač sekundárního radaru v módu C, tak při narušení řízeného vzdušného prostoru má řídící letového provozu možnost zareagovat a zabránit případnému konfliktu s jiným letadlem. Dále na zapnutý odpovídač reagují i systémy TCAS či zjednodušené verze tohoto systému. Pro lety v blízkosti omezených či zakázaných prostorů, ale i během jakéhokoli jiného letu je vhodné být na příposlechu FIC Praha. V případě hrozícího konfliktu dokáže dispečer FIC dle informací z Vašeho odpovídače ihned reagovat na vzniklou situaci a zabránit případným nepříjemnostem.

Pokud  nastavíte odpovídač do nouzového režimu (7500 - Protiprávní čin, 7600 - ztráta spojení či 7700 - “Obecná nouze”), cíl na radarové obrazovce se zvýrazní. I z toho důvodu je dobré udržovat stálý příposlech na frekvenci FIC Praha, kde Vás může dispečer upozornit, pokud se jedná o chybné nastavení, čí okamžitě zareagovat, pokud máte opravdovou nouzovou situaci.
S úmyslně vypnutým odpovídačem pilot ohrožuje své okolí a další účastníky letového provozu.

 

Autor: Robert Skribuckij - Fly Czech

logofr.png

Flying Revue > Technické okénko > Odpovídač - Pomocník nebo Žalobník?
Loading...

Technické okénko

  • 23.3.2020 Odpovídač - Pomocník nebo Žalobník?
Loading...

Technické okénko

  • 23.3.2020 Odpovídač - Pomocník nebo Žalobník?
.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 30.03.1928 se stalo...
30.03.1928
Italský pilot Mario di Bernardi překračuje jako první rychlostní hranici 300 mil za hodinu (483 km/h) se strojem Macchi M.52 bis.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345