Phoenix U15

21.12.2014

Phoenix, motorizovaný LSA kluzák z Ústí nad Orlicí, u nás patří spíše mezi méně známá letadla české výroby. To mu však rozhodně nebrání, aby sklízel úspěchy na náročném severoamerickém trhu.

Historie firmy Phoenix Air začala v roce 2008, když Martin Štěpánek a Josef Rýdel odešli z Urban Airu a založili si vlastní fi rmu Phoenix Air. Na počátku chtěli být vývojovým centrem s tím, že předpokládali, že Urban Air by jejich letadla sériově vyráběl. Tato idea vzala s krachem Urban Airu za své a dnes si musí výrobu zajišťovat sami. Obrátili se na osvědčeného konstruktéra Lambády a Samby Pavla Urbana, který na základě jejich požadavků navrhl nový motorizovaný kluzák U15 Phoenix. První prototyp v té době ještě „skleněného“ (míněno: vyrobeného ze skelných laminátů) Phoenixe vzlétl v červenci 2009. Počáteční rozběh výroby byl v létech 2010–2011 zpomalen projektem elektrického D14, o kterém se zmiňuji v samostatném článku.

Úspěch v zahraničí

Do dnešního dne bylo v Ústí nad Orlicí vyrobeno 21 Phoenixů, 13 zaměstnanců vyrábí v současnosti tempem 1 letoun měsíčně. Většina produkce byla vyvezena jako LSA do USA, čtyři letadla létají ve Francii. Phoenix Air intenzivně pracuje na získání certifi kátu LAA ČR, vzhledem k tomu, že od počátku byl Phoenix konstruován jako 600kg LSA, předpokládají konstruktéři Phoenixu uplatnění v nové kategorii ELSA.

Když jsem na začátku ledna tohoto roku připravoval statistiky LSA za minulý rok, s překvapením jsem zjistil, že Phoenix byl se 13 kusy nejvíce registrovaným českým SLSA v USA.

Po skončení výstavy v Sebringu jsem využil nabídky Jima Leeho, amerického zástupce Phoenix Air, a svezl jsem se v motorizovaném větroni Phoenix. Dobře jsem udělal, protože zimní počasí mi doposud neumožnilo svézt se s Phoenixem i v ČR. Mezitím jsem alespoň navštívil výrobu Phoenixu v Ústí nad Orlicí a Kerharticích a seznámil se s výrobou.

Laminování využívá zkušeností a výrobních postupů Shemp Hirthu v Kerharticích, konečná montáž se provádí v Ústí nad Orlicí.

.

Kurz VFR zahraniční lety


Všechny kurzy a exkurze FR zde. 

Novinka: L-410

Novinka: Hloubkaři


Pod palbou hloubkařů - novinka v e-shopu.

Soutěž:



Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

Staňte se pilotem:

Kalendárium:

Dne 21.10.1923 se stalo...
21.10.1923
Vzlétl první letoun slavného ruského konstruktéra Andreje Nikolajeviče Tupoleva. Projekt stroje s typovým označením ANT-1 vznikl ve své původní podobě již roku 1911, dokončen byl však ve své modernizované podobě až o 12 let později.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Trcaker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345