Phoenix U15

21.12.2014

Phoenix, motorizovaný LSA kluzák z Ústí nad Orlicí, u nás patří spíše mezi méně známá letadla české výroby. To mu však rozhodně nebrání, aby sklízel úspěchy na náročném severoamerickém trhu.

Historie firmy Phoenix Air začala v roce 2008, když Martin Štěpánek a Josef Rýdel odešli z Urban Airu a založili si vlastní fi rmu Phoenix Air. Na počátku chtěli být vývojovým centrem s tím, že předpokládali, že Urban Air by jejich letadla sériově vyráběl. Tato idea vzala s krachem Urban Airu za své a dnes si musí výrobu zajišťovat sami. Obrátili se na osvědčeného konstruktéra Lambády a Samby Pavla Urbana, který na základě jejich požadavků navrhl nový motorizovaný kluzák U15 Phoenix. První prototyp v té době ještě „skleněného“ (míněno: vyrobeného ze skelných laminátů) Phoenixe vzlétl v červenci 2009. Počáteční rozběh výroby byl v létech 2010–2011 zpomalen projektem elektrického D14, o kterém se zmiňuji v samostatném článku.

Úspěch v zahraničí

Do dnešního dne bylo v Ústí nad Orlicí vyrobeno 21 Phoenixů, 13 zaměstnanců vyrábí v současnosti tempem 1 letoun měsíčně. Většina produkce byla vyvezena jako LSA do USA, čtyři letadla létají ve Francii. Phoenix Air intenzivně pracuje na získání certifi kátu LAA ČR, vzhledem k tomu, že od počátku byl Phoenix konstruován jako 600kg LSA, předpokládají konstruktéři Phoenixu uplatnění v nové kategorii ELSA.

Když jsem na začátku ledna tohoto roku připravoval statistiky LSA za minulý rok, s překvapením jsem zjistil, že Phoenix byl se 13 kusy nejvíce registrovaným českým SLSA v USA.

Po skončení výstavy v Sebringu jsem využil nabídky Jima Leeho, amerického zástupce Phoenix Air, a svezl jsem se v motorizovaném větroni Phoenix. Dobře jsem udělal, protože zimní počasí mi doposud neumožnilo svézt se s Phoenixem i v ČR. Mezitím jsem alespoň navštívil výrobu Phoenixu v Ústí nad Orlicí a Kerharticích a seznámil se s výrobou.

Laminování využívá zkušeností a výrobních postupů Shemp Hirthu v Kerharticích, konečná montáž se provádí v Ústí nad Orlicí.

.
 

CIDNA 2019: Už brzy!

FR 3/2019:

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 16.06.1909 se stalo...
16.06.1909
Poprvé v historii došlo ke komerčnímu prodeji létajícího aparátu. Glenn Curtiss prodal jeden ze svých letounů zájemci za 5000 dolarů.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plasy (LKPS) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345