Piloti z obou stran hranic létali společně

1.11.2025

Sportovní i osobní kontakty členů Slezského aeroklubu Zábřeh a polského Aeroklubu Rybnickiego Okręgu Węglowego jsou již dlouholeté.

saz_slezské_nebe_1.jpg

Letos, v roce 2025, však dostaly nový rozměr – díky projektu Program Interreg Česko – Polsko 2021–2027 / Program Interreg Czechy – Polska w okresie 2021–2027, který je součástí Fondu malých projektů v Euroregionu Silesia.

„Pro zjednodušení jsme mu říkali Slezské nebe. Ne, nebojte se, nejedná se o vaření tradiční regionální speciality s tímto názvem, ale o společný letecký výcvik bezmotorového i motorového létání. Celý projekt byl postaven na šesti společných akcích, které se konaly střídavě ve druhém a třetím čtvrtletí roku na letištích obou klubů. Počet pilotů, kteří vždy zavítali na partnerské letiště za hranicemi, se pohyboval mezi 12 a 16. Během těchto setkání se naši i polští piloti vzájemně učili a předávali si zkušenosti při létání i běžné činnosti na letišti,“ shrnul základní myšlenku projektu instruktor létání Slezského AK Evžen Rychlík.

Hned čtyři setkání se uskutečnila pro plachtaře – tedy piloty bezmotorových letadel, kluzáků a větroňů. Ti „pilovali“ své dovednosti střídavě dvakrát na letišti v Dolním Benešově a dvakrát v Rybniku.

„Plachtaři si procvičovali starty navijákem a učili se hlavně správné rozpočty na přistání, protože létali v místech, kde běžně nelétají a kde neměli přistávací postup zafixovaný. To je důležité nejen při přistání na jiném letišti, ale hlavně v případě, kdy je z různých důvodů nutné přistát mimo plochu – například v poli,“ popisuje jeden z námětů společných tréninků další z instruktorů aeroklubu Jaroslav Fojtek.

Letci obou aeroklubů využili také možnost vyzkoušet si letouny, které sami běžně neprovozují. Polští kolegové ocenili v Dolním Benešově legendární Blaníky a několik z nich projevilo zájem o tzv. „typovku“, tedy získání oprávnění létat na tomto typu. Podobně tomu bylo i v Rybniku, kde si naopak členové Slezského aeroklubu vyzkoušeli polské kluzáky.

saz_slezské_nebe_2.jpg

saz_slezské_nebe_4.jpg

V červenci se na letišti v Zábřehu u Dolního Benešova uskutečnilo společné letní několikadenní soustředění, kterému letos přálo i počasí. „Naše letní soustředění je už také určitou tradicí a jsme rádi, že se k němu letos připojili i letci z Rybniku. Měli jsme tu šest nových pilotních žáků ve výcviku, další dokončovali loni zahájený elementární plachtařský kurz a všichni se mohli setkat se zkušenými piloty z obou zemí, kteří už mají nalétáno mnoho hodin a často i zkušenosti ze závodů. Nešlo však jen o předávání zkušeností, které jsou spolu s praktickým létáním velmi cenné, ale také o motivaci začínajících pilotů, kteří se jednou mohou stát třeba plachtařskými reprezentanty,“ komentuje soustředění dolnobenešovský instruktor.

Projekt ale nebyl zaměřen pouze na plachtaře – zapojili se i motoráři, tedy piloti motorových sportovních letadel. Kolegové z Polska patří ke světové špičce v tzv. navigačním létání, které má pevné zázemí právě v Rybniku. Piloti se společně připravovali na soutěže v přesnosti přistání. Tato disciplína spočívá v tom, že se pilot snaží dotknout podvozkem země co nejblíže vyznačené čáře, a to jak s běžícím, tak i s vypnutým motorem.

banner_vfr_communication_z1_3_cz.png

„Stejně jako u plachtařů, ani tohle není jen pro zábavu – jde o trénink situací, kdy letadlu může selhat motor a pilot musí přistát mimo letiště, často v neideálních podmínkách. V takovém případě je třeba zachovat chladnou hlavu a správně odhadnout místo přistání podle rychlosti, výšky a dalších okolností. Bezpečnost je vždy na prvním místě,“ vysvětluje vyšší smysl setkání českých a polských sportovců Evžen Rychlík.

Díky realizaci projektu si sportovní letci zlepšili své dovednosti a zároveň se lépe poznali se svými kolegy zpoza hranic. Seznámili se i s předpisy platnými na obou stranách a s postupy, které musí piloti dodržet při přistání na cizím letišti. Setkání pilotů byla zároveň atraktivní i pro veřejnost – rybnický aeroklub používá k výcviku i létání jiná letadla než ten zábřežský, a tak bylo na co se dívat. Na své si přišli i spotteři, tedy nadšenci letecké fotografie.

saz_slezské_nebe_3.jpg

Zoom gallery  Zoom gallery 

Už při akci samotné se objevilo několik zájemců, kteří projevili zájem o plachtařský nebo motorový výcvik. Plachtaři startují nový rok tradičně v lednu teoretickým kurzem, na který, až počasí dovolí, naváže praktické létání s instruktorem. Ti, kteří chtějí naopak proniknou do létání s motorovým letadlem, mají možnost oslovit členy aeroklubu kdykoli během roku. Více informací každý najde na webu aeroklubu www.lkza.cz, kde jsou umístěny také možnosti přihlášení se k seznamovacím letům podle vlastního přání.

Slezský aeroklub Zábřeh je provozovatelem veřejného vnitrostátního letiště Zábřeh u Dolního Benešova. Sdružuje zájemce o sportovní i rekreační létání a parašutismus ze širších regionů Opavska a Ostravska. Vedle aktivit svých členů zajišťuje v souladu s platnými předpisy a zákony ČR výcvik pilotů bezmotorových i motorových letadel, výcvik parašutistů a další služby, veřejnosti nabízí možnost seznamovacích letů nad územím Opavska, Ostravska, Beskyd či Jeseníků. Poskytuje také prostor pro hangárování letadel jiných provozovatelů. Letiště je rovněž základnou akrobatické skupiny historických letounů Zlín Follow Me, sídlem letecké školy Pondus Air a Klubu létání Zábřeh. 

Zdroj: tisková zpráva Slezský aeroklub Zábřeh z.s.

 

Flying Revue > Články > Letecký sport > Piloti z obou stran hranic létali společně
.

         Máme pro vás »

Nové číslo 6 vychází 5.11.

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Váš originální kryt na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 01.11.1913 se stalo...
01.11.1913
V Nové Pace se narodil plk., F/Lt RAF Otakar Hrubý, DFC, stíhací pilot, za druhé světové války postupně člen 111., 313. a 310. perutě RAF.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: