Piper M700 Fury

18.9.2024

Nová vlajková loď Piper Aircraft

m700_air_to_air_2_cr_tn.jpg

Počátkem letošního roku představila společnost Piper Aircraft svůj nejnovější jednomotorový turboprop navazující na svého úspěšného předchůdce, model M600. M700 Fury však přináší mnoho nového, a to včetně zvýšení cestovní rychlosti.

Amerického výrobce letadel Piper Aircraft asi není potřeba představovat nikomu, kdo se zajímá o soukromé létání. Za 86 let své historie vyrobil téměř 150 tisíc letadel, známých hlavně pro svou jednoduchost, spolehlivost a ekonomičnost provozu. Jeho zakladatel, William T. Piper, jako první v letectví implementoval systém výrobních linek, čímž si vysloužil přezdívku „Henry Ford letectví“. I přes důraz na jednoduchost a efektivitu, Piper v konstrukčních a technologických řešeních mnohdy předběhl své konkurenty. Této filosofii zůstal Piper Aircraft věrný až do současnosti. Byl například první, kdo v roce 1999 začal do nových letadel montovat navigátory Garmin GNS-430, které se později staly standardem celého všeobecného letectví. V roce 2005 jako první implementoval glass cockpit v kategorii turbopropů, v roce 2015 přišel jako první s technologií rozpoznání hypoxie a autonomního nouzového klesání, a v roce 2021 jako první nabídl technologii automatického nouzového přistání.

banner_fr_e_shop_do_clanku_01_2024.jpg

Letos v únoru Piper představil svoji novou vlajkovou loď – M700 Fury. Tento jednomotorový turboprop navazuje na úspěšný model M600, který byl ve výrobě od roku 2016 a nabízel skvělé výkonnostní parametry za cenu o milion dolarů nižší než jeho hlavní konkurent. Cestovní rychlostí 507 km/h však za tímto konkurentem trochu zaostával, proto se Piper rozhodl vyvinout nový model, u nějž se zaměřil hlavně na zvýšení cestovní rychlosti a vylepšení funkcí avioniky, přičemž si však zachoval příznivý cenový rozdíl vůči konkurenci.

Zoom gallery  Zoom gallery

M700 Fury je součástí rodiny jednomotorových soukromých letadel s přetlakovou kabinou, kterou Piper nazývá „M-Class“.  Tato „Třída-M“ začíná typem M350 s pístovým motorem o výkonu 350 koní, který je přímým následovníkem legendárních modelů Piper Malibu a Mirage. Dalším modelem třídy M je turbovrtulový M500, který navazuje na velmi úspěšný Piper Meridian a je ideálním vstupem do světa turbínového létání. Vlajkovou lodí pak donedávna byl M600, který se od M500 lišil hlavně novým křídlem s mnohem větší kapacitou palivových nádrží, zvýšeným výkonem motoru a avionikou Garmin G3000. Nový M700 Fury pak přináší další výrazné zlepšení výkonnostních parametrů, zejména cestovní rychlosti, délky vzletu a stoupavosti, jakož i řadu technologických novinek v pilotní kabině.

Zoom gallery

Text: Lubomír Čorňák

Foto: L. Čorňák, Piper Aircraft

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16ve Flying Revue č. 5/2024. Na stáncích je časopis ke koupi od 29. srpna 2024. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Loading...

Flying Revue 5/2024

Loading...

Flying Revue 5/2024

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 05.10.1907 se stalo...
05.10.1907
Nulli Secundus (British Army Dirigible No 1), první britská vzducholoď poháněná motorem, uskutečnila let z Farnborough do Londýna za 3 hodiny a 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »