Poničený region ukazuje záchranářům podrobná letecká mapa z VUT

1.7.2021

Malé ultralehké letadlo, které na VUT v Brně běžně slouží Leteckému ústavu pro potřeby výzkumu a výcviku, mělo tento víkend zcela jiný úkol: nasnímat oblast poničenou čtvrtečním (24.6.2021) tornádem. Vzniklé ortofotomapy od sobotního rána používají složky integrovaného záchranného systému.

Ultralehké letadlo Leteckého ústavu FSI VUT
Ultralehké letadlo Leteckého ústavu FSI VUT

„Po dohodě se záchranáři působícími na místě katastrofy jsme vyrazili zmapovat zasaženou oblast. Vzhledem k rozsahu území nebylo možné použít naše standardní bezpilotní prostředky. Proto jsme během několika hodin adaptovali snímací systém pro pilotované letadlo a v pátek večer oblast poprvé nasnímkovali. Přes noc na sobotu jsme zpracovávali data a od sobotního rána pomáhají naše ortomozaiky záchranářům jak ve štábu, tak přímo v terénu,“ uvedl Petr Dvořák z Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně.

Petr Dvořák chystá techniku. Foto: Tereza Kadrnožková
Petr Dvořák chystá techniku. Foto: Tereza Kadrnožková

banner_do_clanku_fr_svet_z_nebe_dotisk.jpg

Letecký ústav je dlouhodobě integrovaný do záchranného systému kraje, takže záchranáři mohou letce v případě potřeby kdykoliv oslovit. Dvoumístný ultralehký letoun, vybavený synchronizovanou kamerou a přesným navigačním systémem, poprvé vzlétl v pátek večer, kvalita výstupů ovšem nebyla ideální kvůli nedostatku světla a přeháňkám. V neděli bylo provedeno druhé snímkování ve výrazně lepších podmínkách. Záchranné složky také chtěly vidět změny, které se v mezičase v terénu udály.

Letecký pohled na poničenou oblast. Foto: Letecký ústav FSI VUT
Letecký pohled na poničenou oblast. Foto: Letecký ústav FSI VUT

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Petr Dvořák vpravo a pilot Ivo Jebáček z Leteckého ústavu FSI VUT
Petr Dvořák vpravo a pilot Ivo Jebáček z Leteckého ústavu FSI VUT

Mapovací lety trvaly každý přibližně dvě hodiny a byla během nich zmapována celá oblast zasažená čtvrtečním tornádem, přibližně 100 kilometrů čtverečních. Výsledné mapy mají rozlišení přibližně 20 centimetrů na jeden pixel (obrazový bod). Ze získaných dat jsou zpracovány nejrůznější výstupy dle dohody se záchranáři, nejdůležitější jsou však tzv. georeferencované ortomozaiky, tedy letecké mapy s přesnými souřadnicemi.

Pohled z kokpitu letadla
Pohled z kokpitu letadla

„Záchranáři celou operaci řídí v interaktivním systému, kde mají k dispozici různé mapové vrstvy. Že jim dodáme aktuální ortofotomapu toho, co je poničeno, je pro ně velice cenný vstup. Nikdo jiný to teď udělat nemohl: tradiční snímkovací letadla, která pracují ve výšce několika kilometrů, potřebují  bezoblačné počasí, stejně jako satelity. Na snímkování drony je zase oblast příliš rozsáhlá. My v tomto případě létáme ve výšce 850 metrů, což v pátek i v neděli bylo pod základnami oblačnosti,“ dodává Dvořák.

Unikátní dataset nabízí VUT zdarma k dispozici pro záchranné a výzkumné potřeby, o přístup je možné žádat na e-mailu .

Náhled map naleznete na https://lu.fme.vutbr.cz/tornado-u-hodonina-vut-ortofoto/

 

Autor: Tisková zpráva Fakulta strojního inženýrství

 výstřižek.jpg

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Flying Revue > Zprávy > Všeobecné letectví > Poničený region ukazuje záchranářům podrobná letecká mapa z VUT
.

         Máme pro vás »

FR 4/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Káva o šesté!

Káva o šesté »

Naše cestopisy:

Naše cestopisy »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Kalendárium:

Dne 23.10.1934 se stalo...
23.10.1934
Italský pilot Francesco Agello vytvořil rychlostí 709 km/h nový světový rychlostní rekord s plovákovým závodním letounem Macchi MC.72.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »