Portugalsko

portugal_1.jpg

Poslední revize 20. 1. 2019

Základní informace:

Vstup:  Portugalsko je součástí Schengenského prostoru. V rámci Schengenu lze letět lze přímo na kterékoliv portugalské letiště. Při příletu/odletu z/do zemí mimo Schengenu je třeba použít mezinárodní letiště.
FPL: Podávání letových plánů je povinné pro všechny mezinárodní lety a pro lety do/z/přes řízené prostory. S ohledem na poměrně velkou plochu řízeného prostoru doporučuji podávat letový plán v Portugalsku vždycky. Povinnost podávat letový plán platí i pro lety nad mořem, tzn. na Madeiru nebo případně na Azorské ostrovy. Lety na portugalské ostrovy Madeira a Azory nejsou ale povolené pro UL letadla.
ULL: ULL nepotřebují pro let do pevninského Portugalska žádné povolení místních úřadů

Internetové zdroje informací:

CAA www.atc-network.com...portugal   - stránky portugalského úřadu pro civilní letectví, které jsou i v angličtině. Je zde množství regulatorních informací.
Letiště cavok.pt/pistas-e-aerodromos - odkaz na webu CAVOK, kde je řada informací k letištím v Portugalsku
ŘLP www.nav.pt -  webové stránky portugalského řízení letového provozu NAV Portugal, kde najdete jak aktuální AIP, tak VFR manuál volně ke stažení. Jsou zde i aktuální letecké mapy a další zajímavé informace.
AIP/VFR manuál www.nav.pt...vfr-manual - odkaz na aktuální VFR manuál na stránkách portugalského řízení letového provozu
www.nav.pt/en/ais/eaip - odkaz na aktuální AIP na stránkách portugalského řízení letového provozu. Je nutná registrace. AIP Portugalsko je také k volnému stažení na stránkách databáze EAD Eurocontrol
Meteo www.centrometeo.ptportugalský meteo web
Jiné www.cvb-aerolazer.com stránky distributora letadel Dynamic pro Portugalsko, který sídlí na letišti Benavente. www.cavok.pt  - výborný web na kterém najdete v angličtině informace pro zahraniční piloty, odkaz na mapu aktuálně aktivovaných prostorů i mapu všech letišť a UL ploch v Portugalsku.  

Zajímavé publikace:

Máte tip? Rádi ho zveřejníme.  

Jak se létá v Portugalsku:

  • I v Portugalsku je, stejně jako ve Španělsku, na dopravních letištích povinný handling, a proto je lepší volit menší, GA letiště nebo i malé UL plochy. Pokud chcete přistát na jednom ze dvou hlavních letišť, která přijímají VFR provoz, (Porto nebo Faro), pak počítejte s cenou za handling nejméně 200.- EUR. Také je tu potřeba si napřed vyžádat slot.
  • Provoz v nižších hladinách je v Portugalsku řízený vojenskými dispečery, proto i volací znaky v sobě obsahují označení „military“. Portugalský prostor je rozdělený do třech částí – North, Centre a South z nichž každý má svou frekvencí (viz web CAVOK)
  • V kontinentálním Portugalsku jsou 3 velká civilní TMA/CTR – Lisabon, Faro, Porto a TMA vojenských letišť. Dvě vojenská letiště jsou umístěná v blízkosti pobřeží mezi Portem a Lisabonem. Při cestě kolem pobřeží je proto potřeba si vyžádat průlet jejich TMA. 
Osobní zkušenosti pilota z létání v Portugalsku si můžete přečíst ve speciálu Po Evropě s Flying Revue. Více zde.  

Video:


Portugal, Campo de Voo de Benavente PT-0021 - Take off

.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 06.04.1909 se stalo...
06.04.1909
V Buoy ve Francii vzlétl první letoun zkonstruovaný kompletně Henri Farmanem. Stroj označovaný jako Farman III, nebo někdy též Farman HF1, se stal prvním letounem využívajícím pro příčné řízení křidélek umístěných na odtokové hraně na konci křídla.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345