Před 100 lety se narodil konstruktér Jan Vlček, legenda českého letectví

10.7.2022

Dnes uplynulo 100 let od narození velké osobnosti českého letectví Jana Vlčka (10. července 1922 – 2. ledna 1984).

Zasloužil se o celou řadu inovativních postupů při konstrukci proudových letadel. Spolupracoval na vývoji L-29 Delfín a následně se stal hlavním konstruktérem cvičného proudového letounu L-39 Albatros, který dodnes létá po celém světě.

foto_aero_l-39za+l-29.jpg

Vývoj cvičných proudových letadel v Aeru Vodochody je neoddělitelně spojen se jménem hlavního konstruktéra Ing. Jana Vlčka. Byl členem tzv. „Ústřední konstrukce“, tehdy sídlící ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu, ve které se zapojil do vývoje prvního proudového L-29 Delfín. V konstrukci dodržoval klasické postupy, ale uměl využít i inovativní technická řešení. Jeho síla spočívala i v energickém vedení kolektivu.

foto_aero_1._let_l-39_ing_j_vlček_první_zleva1.jpg

„Zastupoval hlavní konstruktéry při jednání na oficiálních místech, prosazoval technická zlepšení, která sám navrhoval. Po dovedení prototypů do zkoušek a k vítězství v mezinárodním srovnání roku 1961
v Moninu u Moskvy byl sám ustanoven hlavním konstruktérem. Letoun L-29 při zavádění do sériové výroby v Aeru Vodochody a Letu Kunovice (a se zapojením ostatních čs. dodavatelů, především motoru z Motorlet – Walter) musel projít celou řadou dotažení konstrukčních řešení, která vedl právě pan Vlček,“
připomíná jeho konkrétní přínosy Pavel Kučera z Aera Vodochody, který Ing. Jana Vlčka osobně pamatuje.

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Následně byl hlavním konstruktérem při vývoji cvičného letoun nové generace L-39 Albatros, který byl prvním typem cvičného proudového letadla 2. generace a jedním z prvních typů s dvouproudovým motorem. Po roce 1977 se vyráběl v početných sériích pro východoevropské, africké a asijské země. Celkem byl, v počtu cca 2.800 kusů, součástí letectev tří desítek států a zůstává nadále i dnes nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letadlem na světě.

foto_aero_l-29_prototyp_ok14.jpg

Tento fakt sám o sobě vypovídá, že se Ing. Janu Vlčkovi s kolektivem podařilo vytvořit nadčasový stroj. Po Albatrosu byl ing. Jan Vlček i u vývoje modernizované verze L-39MS s pohonnou jednotkou o vyšším tahu. Jeho záletu se ale již nedočkal, zemřel po nešťastném úrazu 2. ledna 1984.

Odkaz Jana Vlčka, a zejména inovativní myšlení, přátelská atmosféra a vysoká profesionalita, kterou ve firmě nastolil, přetrvává v Aeru dodnes. Z koncepce jím navrženého letounu L-39 pak vychází i dnes nově sériově vyráběný letoun L-39NG. 

 

Autor: Tisková zpráva AERO Vodochody

aero.jpg

banner_do_clanku_special_c_2022.jpg

Flying Revue > Zprávy > Vojenské letectví > Před 100 lety se narodil konstruktér Jan Vlček, legenda českého letectví
.

         Máme pro vás »

FR 6/2022: Už máte?

 

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL C VFR průvodce 1

VFR letecký průvodce Evropou 1 »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Horké nebe nad hranicí!

Horké nebe nad hranicí »

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Přednášky Flying Revue!

Přednášky Flying Revue »

Kalendárium:

Dne 28.11.1929 se stalo...
28.11.1929
Richard Byrd vzlétl se svou posádkou v letounu Ford Trimotor k prvnímu přes Jižní pól. Úspěšný let trval 18 hodina 41 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »