Překonaní Mach5 s X-15

3.7.2022

23. června roku 1961 se Robert Michael White, pilot letectva Spojených států amerických stal prvním pilotem, který v letadle překročil rychlost Mach 5. Jednalo se o 38. let programu experimentálního raketoplánu North American X-15.

Experimentální raketový letoun North American X-15 A2
Experimentální raketový letoun North American X-15 A2

Program raketového letounu X-15 je slavnou a významnou součástí historie letectví. Účelem programu bylo vyvinout stroje, které budou létat vysoko a rychle, umožní vyzkoušet část technologií a konstrukčních postupů za podmínek, kterým budou čelit budoucí astronauti a jejich vesmírná plavidla za dosud nedosažených rychlostí a v takových výškách atmosféry, do kterých se dosud nikdo nedostal. V rámci programu byly uskutečněny první pilotované lety na okraj vesmíru a X-15 se stal prvním pilotovaným letadlem na světě, které dosáhlo hypersonické rychlosti, tedy více než pětinásobku rychlosti zvuku. X-15 byl důležitým nástrojem pro rozvoj kosmických letů v 60. letech 20. století a piloti, kteří v něm létali ve výšce nad 50 mil, získali křídla astronautů.

Piloti programu X-15 létali ve skafandrech připomínajících pozdější vybavení astronautů
Piloti programu X-15 létali ve skafandrech připomínajících pozdější vybavení astronautů

banner_do_clanku_special_c_2022.jpg

Byly postaveny tři letouny X-15, které v letech 1959-1968 uskutečnily 199 letů. Program byl společným projektem amerického letectva, námořnictva a NASA a čtyři z jeho 12 pilotů byli důstojníci amerického letectva. Jeden pilot, major USAF Michael J. Adams, zahynul při havárii letounu X-15 v roce 1967. Další pilot X-15, Neil Armstrong, se později stal prvním člověkem, který se prošel po Měsíci.

Robert „Bob“ Michael White po úspěšném experimentálním letu
Robert „Bob“ Michael White po úspěšném experimentálním letu

Stejně jako ostatní americké experimentální raketové letouny byl i X-15 vypouštěn ve vzduchu z mateřského nosiče, v tomto případě upraveného bombardéru B-52, a to zpravidla ve výšce asi 45 000 stop. Po zažehnutí raketového motoru provedl pilot X-15 let podle připraveného letového profilu, a pak bez pohonu doklouzal a přistál na vyschlém jezerním dně Edwardsovy základny. Typické lety trvaly asi 10 minut.

NA X-15 A2 se zapáleným raketovým motorem
NA X-15 A2 se zapáleným raketovým motorem

Letoun „56-6671“, se kterým „Bob“ White uskutečnil historický let, byl druhým ze tří letounů X-15. Společnost North American tento exemplář upravila pro část výzkumného programu, která se zabývala dosažením maximálních rychlostí. Úpravy zahrnovaly mimo jiné instalaci velkých oranžovo-bílých palivových nádrží a prodloužení trupu o 18 palců. Byl to skutečně nejrychlejší stroj z trojice X-15 a v říjnu 1967 s ním tentýž pilot, tedy Robert Michael White, dosáhl rychlosti Mach 6,7.

Letouny X-15 procházely během programu různými proměnami, zde je X-15 A2 opatřený ablativním materiálem na povrchu
Letouny X-15 procházely během programu různými proměnami, zde je X-15 A2 opatřený ablativním materiálem na povrchu

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

„Bob“ White byl prvním pilotem, který překonal rychlosti Mach 4, Mach 5 a Mach 6. Rovněž dosáhl s X-15 výšky 95 936 metrů (314 750 stop), a stal se tak astronautem amerického letectva.

Po ukončení programu X-15 odlétal major White během války ve Vietnamu 70 bojových letů na stíhacím bombardéru Republic F-105D Thunderchief. Vedl mimo jiné i útok na silně bráněný most Paula Doumera v Hanoji dne 11. srpna 1967 a za tuto akci byl vyznamenán Leteckým křížem.

Generálmajor White odešel z amerického letectva v roce 1981. Zemřel 10. března 2010.

North American X-15 A2 je dnes součástí sbírek Národního muzea letectva Spojených států.
North American X-15 A2 je dnes součástí sbírek Národního muzea letectva Spojených států.

North American X-15 56-6671 je dnes ve sbírce Národního muzea letectva Spojených států. Do dnešních dnů se zachoval i mateřský nosič, Boeing B-52-003. Ten je součástí sbírek leteckého muzea Pima Air and Space Museum v Tucsonu v Arizoně.

 

Autor: Michal Beran

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Flying Revue > Zprávy > Historie > Překonaní Mach5 s X-15
.

         Máme pro vás »

FR 6/2022: Už máte?

 

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL C VFR průvodce 1

VFR letecký průvodce Evropou 1 »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Horké nebe nad hranicí!

Horké nebe nad hranicí »

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Přednášky Flying Revue!

Přednášky Flying Revue »

Kalendárium:

Dne 03.12.2003 se stalo...
03.12.2003
První vzlet prototypu Honda HA-420 HondaJet.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »