Přes Alpy na tygrovi s pětasedmdesáti koňmi

27.6.2019

De Havilland DH 82 Tiger Moth na obloze vypadá skvěle. De Havilland DH 82 Tiger Moth na obloze vypadá skvěle.
De Havilland DH 82 Tiger Moth na obloze vypadá skvěle.
Autor článku ve svém Tiger Mothu.Autor článku ve svém Tiger Mothu.
Autor článku ve svém Tiger Mothu.
Můj „Tigrone“ na německém letišti Worms.Můj „Tigrone“ na německém letišti Worms.
Můj „Tigrone“ na německém letišti Worms.
Pohled z Tiger Mothu na matičku Zemi.Pohled z Tiger Mothu na matičku Zemi.
Pohled z Tiger Mothu na matičku Zemi.
Podhůří Alp.Podhůří Alp.
Podhůří Alp.
Na obzoru se zvedají Alpy.
Na obzoru se zvedají Alpy.
Máme pod sebou rakouské jezero Traunsee.
Máme pod sebou rakouské jezero Traunsee.
Přelet Tauernpassu.
Přelet Tauernpassu.
Chvilka oddechu na letišti Nötsch im Gailtal, Korutany.
Chvilka oddechu na letišti Nötsch im Gailtal, Korutany.
Vidět vrcholky Alp takhle zblízka je těžko popsatelný zážitek.
Vidět vrcholky Alp takhle zblízka je těžko popsatelný zážitek.
Tohle už je Jadran.
Tohle už je Jadran.
Tiger Moth letí slunci vstříc.
Tiger Moth letí slunci vstříc.
Dali jsme to. Já i můj „Tigrone“.
Dali jsme to. Já i můj „Tigrone“.
Pohár Les Dray Cup anglického Aeroklubu Devon Strut.
Pohár Les Dray Cup anglického Aeroklubu Devon Strut.

Flying Revue 4/2019      Hanibal sice překročil Alpy se sedmatřiceti slony, ale také s podporou veliké armády. Já jsem ty samé hory přeletěl sám, s ultralehkým dvouplošníkem poháněným motorem Walter Mikron o síle 75 koní.

Letěl jsem replikou dvouplošníku v měřítku 1:1, takže vlastně s „velkým“ letadlem. Italsky mu říkám důvěrně „Tigrone“, prostě Velký tygr. Všechno to začalo dost dávno, když mi učarovaly klasické tvary jednoho z nejklasičtějších dvouplošníků všech dob, britského de Havillandu DH 82 Tiger Moth.

Létat s vlastním Tiger Mothem byl dlouho jen vzdálený sen. A teď stojím na letišti a po měsících čekání, technických potíží a vyřizování dokumentace přišel čas odvézt si vysněné letadlo, i když jen v podobě UL repliky, domů do Itálie. Ale po pořádku.

Je to přesně tak, jak říká Richard Bach v jedné své knize: „Když něco chcete, tak toho dosáhnete. A pokud jste toho nedosáhli, tak jste to asi nechtěli.“ A takhle to opravdu funguje. Považte, jaká je to náhoda. Před dvaceti léty jsem si koupil malý modýlek Tiger Motha, úplně stejně zbarvený jako ten můj skutečný a pořád jsem ho měl vystavený na očích na svém psacím stole. Sedm let už mám na kufru auta nálepku s Tiger Mothem. A aby toho nebylo málo, než jsem začal lítat s ultralighty, lítal jsem s rádiem řízenými modely a jedním z nich byl nádherný dvoumetrový Tiger Moth, který ale bohužel mezitím už zmizel někde v temnotách hangáru. Tolik „náhod“ najednou…

Flying Revue 4/2019

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 84-90 ve Flying Revue č. 4/2019.

Časopis vyšel 27. června 2019. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu.
» (Jak se stát členem Klubu FR)

Před rokem mi kamarád k narozeninám daroval přívěsek na klíče. Jak jinak než s Tiger Mothem. No a před pár měsíci mi přeposlal inzerát s jasnou výzvou: Tiger Moth na prodej. Bylo to unikátní letadlo se zajímavou historií, ultralehká replika britského originálu postavená v původní velikosti, tedy měřítku 1:1.

Vznikla v roce 2001 a pokud vím, tak v jednom jediném kuse. Létala v Kindernayově „Létajícím cirkusu“ v Čechách, pak se s ním dostala i na Kanárské ostrovy a nakonec skončila v Německu. S mým kamarádem, akrobatickým pilotem, jsme tam v únoru 2014 vyrazili, abychom se na letadlo podívali. Jakmile jsem ho spatřil, věděl jsem, že bylo postaveno pro mne. Jako by snad na mě celou tu dobu tady čekalo, zastrčené v hangáru někde daleko v Německu.

Ukázalo se, že předchozí majitel s ním za sedm let nalétal jen asi dvacet hodin a Tiger Moth byl v dobrém technickém stavu. I tak však přípravy na přelet přes Alpy do Itálie, kde žiji a pracuji, trvaly velmi dlouho.

Ale konečně nadešel den, na který jsem tak dlouho čekal, den, kdy vyrazím se svým letadlem domů do Itálie. Více o tom, co následovalo, se dočtete na stránkách Flying Revue. Snad jen podotknu, že kromě mé vnitřní radosti a zadostiučinění mi tento let vynesl i uznání anglického Aeroklubu „Devon Strut“, jehož jsem členem. Pohár „Les Dray Cup“ udělovaný za „Airmanship achievements” mi byl udělen v roce 2014. Od té doby mi pyšně trůní na mém psacím stole.

Text: Míla Míšek

Foto: M. Míšek a jeho archiv

 logo_fr_transp.jpg

rdftghu.jpg640_zahlavi_fcb_fr_4_2019-min.jpg

Flying Revue > Flying Revue > Časopis FR > Flying Revue 4/2019 > Přes Alpy na tygrovi s pětasedmdesáti koňmi
.

Exkurze s FR:

FR 4/2019: V prodeji!



Exkurze CATC Praha:

CIDNA 2019: Už brzy!

Letecká angličtina            Aplikace pro piloty:


            » Vše o VFR Communication »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:

           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 21.07.1947 se stalo...
21.07.1947
František Vnuk zalétal první prototyp letounu Aero Ae-45 označený Ae.45.1 (OK-BCA).
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Choceň (LKCHOC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345