Francouzský dieselový letecký motor bude roztáčet českou vrtuli

7.3.2016

Čtyřválec Safran SR305-230E (227 hp) firmy SMA. Iustr.fotoČtyřválec Safran SR305-230E (227 hp) firmy SMA. Iustr.foto
Čtyřválec Safran SR305-230E (227 hp) firmy SMA. Iustr.foto

Je to velký úspěch. Dieselový letecký motor je na cestě ke změně tváře evropského létání a vrtule pro francouzského výrobce dieselových motorů SMA vyvine česká firma Woodcomp Propellers.

Březen 2016 si majitel firmy Woodcomp Aleš Křemen zapíše do paměti velkým písmem. Počátkem března totiž dostal z Bruselu dokument, který mimo jiné znamená, že jeho firma poskočila do nejvyšší evropské vrtulářské ligy. Před časem Křemen podal v rámci evropského programu Clean Sky projekt na vývoj vrtule k dieselovému leteckému motoru, v pátek 12. února 2016 mu přišla gratulace z Bruselu: "Váš projekt byl vyhodnocen jako nejlepší ze všech přihlášených, vaše firma byla vybrána pro vývoj vrtulí pro dieselový motor," stálo tam. 

Zoom galleryVe Woodcompu nechtěli jásat předčasně, dokument, který dorazil 2. března (viz obr. vlevo), ale vše stvrdil, vývoj vrtule může po podpisu smluv začít. Není bez zajímavosti, že Woodcomp zvítězil bez lobbyingu nebo známostí. 

"Cílem projektu je vyvinout vrtuli způsobilou k provozu na vznětovém motoru se zvýšenou hladinou torzního kmitání na vrtulovém hřídeli," upřesňuje Aleš Křemen. Jedná se o dotační projekt "Dynamika hnacího hřídele pohonné jednotky a související systém tlumení" na vývoj vrtulí pro dieselové motory 300 hp a 500 hp, které již 2 roky vyvíjí francouzská firma SMA (podívejte se na ilustrační video výroby motoru SR460).

Pokud bude vývoj vrtule úspěšný, každý nový dieselový vrtulový letecký motor této kategorie bude pohánět vrtule vyrobená v Odolena Vodě, kde Woodcomp sídlí.

Zoom gallery"Ještě jsem to úplně nevstřebal, ale rozhodně je to pro mne veliká radost a vstup do velkého leteckého rybníka," uvedl pro Flying Revue vrtulář Aleš Křemen. Diesely kladou na vrtule jiné požadavky, nelze tedy použít ty, co se vyrábějí pro benzínové motory. A nově vyrobené motory musí být podle platných certifikačních požadavků osazeny právě vrtulí autora vítězného projektu, čili českého Woodcompu.

"Je to skvělá příležitost s pokorou připomenout a ukázat světu, že nejlepší vrtule pro malá letadla se dělají v Čechách," hodnotí to Křemen s tím, že jeho firmu čeká hodně práce, protože je přesvědčen, že malá letadla budou následovat i ta velká. 

Woodcomp působí jako hlavní řešitel podaného projektu, jako spoluřešitele si k sobě přizval VZLU Praha  a Jihostroj Velešín. Více o vrtulích z Odolena Vody si můžete přečíst v seriálu v číslech 1, 2 a 3 časopisu Flying Revue. Číslo dvě je čerstvě k dostání na stáncích, číslo jedna vám ho . Trojka vyjde v květnu. 

Jan Dvořák

Foto: Safran, Woodcomp, archiv A.Křemene

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

 

 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Francouzský dieselový letecký motor bude roztáčet českou vrtuli
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 12.11.1921 se stalo...
12.11.1921
Velmi neobvyklým způsobem bylo provedeno první doplnění paliva za letu. Wesley May přelezl za letu z křídla jednoho letounu na druhé a na zádech měl kanystr s palivem.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »