Přistání na letištích a SLZ plochách na Slovensku

6.1.2021

První intenzivnější vlnu přistání na slovenských letištích jsme s OK LEX absolvovali během expedice 100 let česko-slovenského letectví, 100 česko-slovenských letišť.

Tehdy jsme přistáli na celkem asi 15 letištích a setkali jsme se s řadou místních pilotů. Druhá vlna přistání na letištích a plochách na Slovensku přišla letos v rámci vytváření video databáze letišť a ploch jednotlivých sousedních zemí, kterou nabízíme na webu FR.

1.jpg

Podobně jako v Česku, také na Slovensku jsem provozovatelům jednotlivých SLZ napřed zatelefonoval, abych se dohodl na možnosti přistání. Všichni bez problémů souhlasili a na několika místech se nám dostalo i skvělého přivítání. Pokud se týká úrovně SLZ, jsou tu, podobně jako v Česku, velké rozdíly mezi jednotlivými plochami SLZ. Některé jsou představovány jen více či méně posečenou travnatou dráhou bez jakéhokoliv zázemí, a jiné mají zázemí příjemnější a rozsáhlejší než běžná sportovní letiště. Více vám k tomu řeknou fotografie v tomto článku. Sportovní letiště jsou svým charakterem podobná těm českým a je zde obvykle cítit i společná svazarmovská minulost.

2.jpg

5.jpg

Plochy a sportovní letiště v SR, která letištní poplatky vybírají, si obvykle účtují za ULL nebo LSA 600 kg poplatky ve výši kolem 5,- EUR. Trochu nepříjemným překvapením byla faktura ve výši asi 80 EUR, kterou jsem dostal asi tři neděle poté, co jsem udělal letmé přistání v Bratislavě. Všichni ale víme, že řada dopravních letišť se chová k malým letadlům trochu macešsky, takže zase takové překvapení to nebylo. Dopravní letiště Košice je vlídnější a za plné přistání i se základními službami jsme tu zaplatili asi 35 EUR. Na žádném letišti ani ploše SLZ na Slovensku jsme rozhodně neměli žádnou nepříjemnou zkušenost. 

3.jpg

Fakt, že na Slovensko je možné v době mimo koronavirové létat VFR z ČR volně bez letového plánu, činí tuto zemi pro české piloty ještě atraktivnější. Zrovna tak jako to, že Slovensko je jediná zahraniční země, kde mohou čeští piloti komunikovat v rodném jazyce. Možnost spolehlivé a komplexní přípravy na let na kterékoliv slovenské letiště nebo registrovanou plochu nyní zásadně zvyšuje i dostupnost sférických či vícekamerových videí ze všech slovenských letišť ve video databázi Flying Revue.

 

Text a foto: Jiří Pruša

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 30-35 ve Flying Revue č. 1/2021. Na stáncích bude časopis ke koupi od 7. ledna 2020. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Flying Revue > Časopis FR > Flying Revue 1/2021 > Přistání na letištích a SLZ plochách na Slovensku
Loading...

Flying Revue 1/2021

Loading...

Flying Revue 1/2021

.

         Máme pro vás »

FR 2/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Dotisk knihy Svět z nebe:

Svět z nebe »

Letecký cestopis pro vás:

První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 01.03.1912 se stalo...
01.03.1912
Kpt. Albert Berry provedl první seskok padákem z letícího letadla na území USA. Do vzduchu ho vynesl letoun Benoist pilotovaný Anthonym Jannusem.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456