Profil Bombardier Q400 NG

21.12.2014

Může se turboprop alespoň za určitých podmínek vyrovnat rychlostí jetu a přitom nabídnout lepší ekonomiku provozu? Kanadský Q400NG se na tuto otázku pokouší odpovědět kladně.

V dnešní době, tolik zaměřené na efektivitu a výnosnost, se kanadská firma Bombardier rozhodla nabídnout leteckým dopravcům přesně to, co chtějí – letoun s nízkou pořizovací cenou i levným provozem, schopný přepravovat pasažéry na středních tratích. Jenže má to jeden háček. Nejde o proudový letoun, ale o turboprop Q400 NextGen. A jak se zdá, tah zabral, aerolinky si nový typ pochvalují a objednávají ve velkém.

Proti předsudkům

Turbopropy nikdy nepatřily mezi bestsellery. Velcí operátoři je vždy využívali hlavně k vyplnění mezer v obsazení jednotlivých destinací a jejich hlavním trhem byly malé společnosti působící doslova po celém světě. Také pasažéři se v nejedné anketě vyjádřili, že upřednostňují proudové typy. Důvody odmítání těchto provozně nenáročných a levných letounů lze spatřovat především v komfortu a možnostech nasazení. Kabina nebývá příliš prostorná, hluk a vibrace od pohonných jednotek jsou uvnitř trupu znatelně slyšet i cítit, v ekonomickém uspořádání interiéru sedadla zrovna neoplývají prostorem a v neposlední řadě letoun nabízí méně prostoru pro zavazadla. Z hlediska operátorů zase nasazení nejvíce komplikuje malá cestovní rychlost, prodlužující dobu letu, a také větší ovlivnitelnost počasím. Zato ale turboprop létá levně, i když cena údržby prvních verzí byla velmi vysoká. Toho všeho si byli v Bombardieru vědomi, a proto radikálně upravili svůj model Dash 8, který ve třídě turbopropů již více než dvě desítky let soupeří se svými hlavními rivaly v podobě evropských typů ATR-42/72. Cílem nové řady Q400 bylo nabídnout aerolinkám na krátkých a středních tratích alternativu k drahým proudovým strojům. Písmeno „Q“ v názvu pozdějších verzí má podle Bombardieru poukazovat na „quiet“ úpravu, tedy instalaci systému Active Noise and Vibration Suppresion, který snižuje hluk i vibrace. Kanadský výrobce chtěl postavit letadlo schopné obsloužit velkou část Evropy či celé východní nebo západní pobřeží USA, a to při stejném komfortu jako u proudových letadel a zároveň při výrazně nižších nákladech.

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.04.1924 se stalo...
26.04.1924
Společnost Imperial Airways provedla svůj první let na pravidelné lince. Na linku Croydonu do Paříže nasadila dopravní de Havilland DH. 34.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »