Profil Bombardier Q400 NG

21.12.2014

Může se turboprop alespoň za určitých podmínek vyrovnat rychlostí jetu a přitom nabídnout lepší ekonomiku provozu? Kanadský Q400NG se na tuto otázku pokouší odpovědět kladně.

V dnešní době, tolik zaměřené na efektivitu a výnosnost, se kanadská firma Bombardier rozhodla nabídnout leteckým dopravcům přesně to, co chtějí – letoun s nízkou pořizovací cenou i levným provozem, schopný přepravovat pasažéry na středních tratích. Jenže má to jeden háček. Nejde o proudový letoun, ale o turboprop Q400 NextGen. A jak se zdá, tah zabral, aerolinky si nový typ pochvalují a objednávají ve velkém.

Proti předsudkům

Turbopropy nikdy nepatřily mezi bestsellery. Velcí operátoři je vždy využívali hlavně k vyplnění mezer v obsazení jednotlivých destinací a jejich hlavním trhem byly malé společnosti působící doslova po celém světě. Také pasažéři se v nejedné anketě vyjádřili, že upřednostňují proudové typy. Důvody odmítání těchto provozně nenáročných a levných letounů lze spatřovat především v komfortu a možnostech nasazení. Kabina nebývá příliš prostorná, hluk a vibrace od pohonných jednotek jsou uvnitř trupu znatelně slyšet i cítit, v ekonomickém uspořádání interiéru sedadla zrovna neoplývají prostorem a v neposlední řadě letoun nabízí méně prostoru pro zavazadla. Z hlediska operátorů zase nasazení nejvíce komplikuje malá cestovní rychlost, prodlužující dobu letu, a také větší ovlivnitelnost počasím. Zato ale turboprop létá levně, i když cena údržby prvních verzí byla velmi vysoká. Toho všeho si byli v Bombardieru vědomi, a proto radikálně upravili svůj model Dash 8, který ve třídě turbopropů již více než dvě desítky let soupeří se svými hlavními rivaly v podobě evropských typů ATR-42/72. Cílem nové řady Q400 bylo nabídnout aerolinkám na krátkých a středních tratích alternativu k drahým proudovým strojům. Písmeno „Q“ v názvu pozdějších verzí má podle Bombardieru poukazovat na „quiet“ úpravu, tedy instalaci systému Active Noise and Vibration Suppresion, který snižuje hluk i vibrace. Kanadský výrobce chtěl postavit letadlo schopné obsloužit velkou část Evropy či celé východní nebo západní pobřeží USA, a to při stejném komfortu jako u proudových letadel a zároveň při výrazně nižších nákladech.

Loading...

Červenec – srpen 2012

Loading...

Červenec – srpen 2012

.

CIDNA 2019: 1. etapa


      » Máme za sebou první etapu ».

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 16.09.2013 se stalo...
16.09.2013
Na letišti Montréal-Mirabel v provincii Quebec byl uskutečněn první let provedl prototypu dopravního letounu Bombardier Cseries (C-FBCS).
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345