Profil Skyleader 100

21.12.2014

První zmínka o tomto letounu nabízeném pod obchodním názvem „Skyleader 100“ se objevila v leteckých časopisech v lednu tohoto roku, tedy přibližně dva měsíce poté, co se letový prototyp poprvé odpoutal od plochy jihlavského letiště. Podívejme se, jaká je jeho historie a jak se s ním vlastně létá.

Práce na vývoji nového jednomístného letounu začaly už v roce 2007. V té době Ústav letadlové techniky strojní fakulty ČVUT v Praze pod vedením Ing. Roberta Theinera, Ph.D., spojil síly se společností Jihlavan airplanes, s.r.o. Poté, co projektu byla poskytnuta podpora z MPO ČR v roce 2008, začal samotný vývoj. Koncepční návrh měl být takový, aby bylo možné jeho výslednou podobu upravovat podle konkrétní představy a finančních možností zákazníka. Bylo navrženo několik variant nosných ploch, překrytů kabiny, podvozkové soustavy a pochopitelně pohonné jednotky, které lze vzájemně kombinovat. Zákazník tak má možnost volby například mezi jednoduchým letounem s obdélníkovým křídlem bez vztlakových klapek s otevřeným pilotním prostorem a dražší verzí s lichoběžníkovým křídlem, lisovaným překrytem kabiny, padákovým záchranným systémem a aerodynamickými kryty kol. Navíc konstrukce letounu měla umožňovat amatérskou stavbu ze stavebnice.

Konstrukce

Jedná se o celokovový letoun s výjimkou laminátových koncovek křídel a ocasních ploch a motorového krytu.

Křídlo má nosníkovou konstrukci s hlavním a pomocným nosníkem. Za zadním nosníkem jsou uchycena křidélka a odštěpné vztlakové klapky. Křídlo má profil s rovnou spodní hranou – modifikovaný Clark Y. Ocasní plochy obdobné konstrukce jsou dělené na pevnou plochu a kormidlo. Křidélka jsou ovládána táhly, výškové kormidlo tahotlačným bowdenem a směrové kormidlo lany. Podvozek ostruhového typu má bržděná hlavní kola uložená na průběžné laminátové pružnici a řiditelné ostruhové kolo.

.

CIDNA 2019: Doma

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

Novinka:

Staňte se pilotem:

Kalendárium:

Dne 23.09.1913 se stalo...
23.09.1913
Roland Garros provedl první přelet Středozemního moře. Trasu z Saint-Raphaelu do Bizerty dlouhou 729 km proletěl za 7 hodin a 53 minut.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Trcaker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345