Profil Skyleader 100

21.12.2014

První zmínka o tomto letounu nabízeném pod obchodním názvem „Skyleader 100“ se objevila v leteckých časopisech v lednu tohoto roku, tedy přibližně dva měsíce poté, co se letový prototyp poprvé odpoutal od plochy jihlavského letiště. Podívejme se, jaká je jeho historie a jak se s ním vlastně létá.

Práce na vývoji nového jednomístného letounu začaly už v roce 2007. V té době Ústav letadlové techniky strojní fakulty ČVUT v Praze pod vedením Ing. Roberta Theinera, Ph.D., spojil síly se společností Jihlavan airplanes, s.r.o. Poté, co projektu byla poskytnuta podpora z MPO ČR v roce 2008, začal samotný vývoj. Koncepční návrh měl být takový, aby bylo možné jeho výslednou podobu upravovat podle konkrétní představy a finančních možností zákazníka. Bylo navrženo několik variant nosných ploch, překrytů kabiny, podvozkové soustavy a pochopitelně pohonné jednotky, které lze vzájemně kombinovat. Zákazník tak má možnost volby například mezi jednoduchým letounem s obdélníkovým křídlem bez vztlakových klapek s otevřeným pilotním prostorem a dražší verzí s lichoběžníkovým křídlem, lisovaným překrytem kabiny, padákovým záchranným systémem a aerodynamickými kryty kol. Navíc konstrukce letounu měla umožňovat amatérskou stavbu ze stavebnice.

Konstrukce

Jedná se o celokovový letoun s výjimkou laminátových koncovek křídel a ocasních ploch a motorového krytu.

Křídlo má nosníkovou konstrukci s hlavním a pomocným nosníkem. Za zadním nosníkem jsou uchycena křidélka a odštěpné vztlakové klapky. Křídlo má profil s rovnou spodní hranou – modifikovaný Clark Y. Ocasní plochy obdobné konstrukce jsou dělené na pevnou plochu a kormidlo. Křidélka jsou ovládána táhly, výškové kormidlo tahotlačným bowdenem a směrové kormidlo lany. Podvozek ostruhového typu má bržděná hlavní kola uložená na průběžné laminátové pružnici a řiditelné ostruhové kolo.

.

FR 4/2019: Už brzy!



Letecká angličtina:


            » Vše o VFR Communication »

CIDNA 2019: Už brzy!

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 25.06.1919 se stalo...
25.06.1919
V té době bezpochyby nejmodernější dopravní letoun, celokovový dolnoplošník Junkers F-13, se poprvé vznesl do vzduchu v německém Dessau.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Jičín (LKJC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345