První dopravní letouny CFRNA

24.2.2021

Stejně jako se roky „Velké války“ staly roky prudkého rozvoje vojenského letectví, stalo se následující období dvacátých let epochou rozvoje letectví dopravního. Během několika let se pasažéři přesunuli z otevřených kokpitů do prostorných zakrytých kabin a jen nedávno vzniklé letecké společnosti určovaly nové směry vývoje dopravních letadel.

 bleriot_spad_46_na_letišti_v_budapešti,_rok_1923_tn.jpg

Mezinárodní francouzsko-rumunská vzduchoplavecká společnost CFRNA (později CIDNA) se stejně jako ostatní průkopnické letecké dopravní společnosti potýkala těsně po svém založení s nedostatkem letounů vhodných k letecké dopravě, především k dopravě pasažérů. Zakladatel a první generální ředitel společnosti CFRNA Pierre Claret de Fleurieu to v samotných počátcích existence své společnosti komentoval takto: „Všiml jsem si, že neexistuje žádné letadlo, které by vyhovovalo dopravě pasažérů. Bylo tedy nutno začít dopravou zboží. Měl jsem k dispozici pouze válečná letadla, ve kterých bylo možno nahradit bomby pytli s poštou. Nepříliš uspokojivé řešení…Bylo nutno zadat francouzským konstruktérům plány na stroje schopné přepravovat nejméně tři, poté čtyři a později šest a více pasažérů.“

bleriot_spad_46_tn.jpg

banner_do_clanku_fr_svet_z_nebe_dotisk.jpg

Podívejme se tedy v následujícím článku na typy letadel, které se ve flotile společnosti objevily v prvních klíčových letech jejího formování. Mnohé z nich zůstaly v aktivní službě i dlouho poté, co se společnost CFRNA v roce 1925 přejmenovala na CIDNA.

 potez_ix,_rok_1922_tn.jpg

Situace ve Francii nebyla tak špatná, aby s přepravou pasažérů nebylo možno začít takřka okamžitě. Především zde byly k dispozici v dostatečném počtu a za dobrou cenu výkonná průzkumná a bombardovací letadla z posledního období války, která, po jistých úpravách, poskytovala možnost přepravy zpravidla dvou pasažérů. V případě společnosti CFRNA hrály klíčovou roli dva stroje, vzniklé ještě pro válečné účely. Salmson 2A2 a SEA IV.

 potez_vii_1_tn.jpg

  Zoom gallery

salmson_2a2_limousine_tn.jpg

Salmson 2A2

Salmson 2 byl dvouplošný stroj vyvinutý na základě požadavků francouzské armády na moderní průzkumný stroj. Po odstranění dětských nemocí se jednalo o velmi spolehlivý stroj, který byl za války vyráběn ve velkých sériích především ve variantě 2A2 určené pro průzkum. Za velmi moderní prvek jeho konstrukce se dal považovat i jeho motor, spolehlivý kapalinou chlazený hvězdicový motor Salmson 9Za o výkonu 230 hp, který v poválečných létech našel cestu do celé řady dopravních letadel. Díky své spolehlivosti a vhodné nosnosti byl jedním z prvních typů, které byly ve Francii po válce využity k přestavbám pro civilní dopravní účely. U společnosti CFRNA létaly z počátku s otevřenou dvoumístnou kabinou pro pasažéry, ale díky fotografiím, které se našly v archivech, je možné říci, že CFRNA používala i stroje se zakrytou kabinou, tzv. typ Limousine. Řešení uzavřené kabiny přitom bylo jiné a aerodynamičtější, než používala aerolinka Lignes Aeriennes Latécoére.

 

Text: Maryla Boutineau

Foto: Musée Air France, Musée de l´Air & de l´Espace, ETH Bibliothek Zürich

 

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 36-40 ve Flying Revue č. 2/2021. Na stáncích bude časopis ke koupi od 25. února 2021. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2021 > Flying Revue 2/2021 > První dopravní letouny CFRNA
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.04.1946 se stalo...
24.04.1946
První vzlet prototypu I-300 prvního proudového stíhacího letounu MiG-9 konstrukční kanceláře Mikojana a Gurjeviče.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »