Pyreneje

27.2.2020 Nad druhým největším horským masivem Evropy

Všechno začalo plánem na let do Alžírska a skončilo zajímavým létáním nad krajem rozeklaných hor, hlubokých kaňonů a průzračných jezer, který odděluje Francii od Španělska – nad Pyrenejemi.

Celá cesta trvala 6 dní (z toho zhruba 25 letových hodin), během nichž jsem navštívil 14 letišť, z toho 12 poprvé.

background_8.png
Bagneres De Luchon

Na konec března a začátek dubna 2019 jsem plánoval přelet alžírského pobřeží Středozemního moře. Alžírsko je v posledních desítkách let trochu uzavřená země, a tak létání tam jsem vnímal jako relativně blízké, ale exotičtější než v zemích, které jsou turistice i sportovnímu létání otevřené. S pomocí přátel ve firmě ABS Jets jsem proto začal prověřovat možnosti pro expedici do Alžírska. Když jsem zjistil, že Avgas je dostupný zřejmě jen na letišti v Alžíru, začal jsem trasu plánovat tak, abych si přivezl v nádržích co nejvíce paliva ještě ze Španělska a využil ho k přeletu co největší části alžírského pobřeží. Na zbytek cesty, tedy na návrat přes moře opět do Španělska jsem hodlal využít palivo z letiště Alžír. Pak přišlo prověřování podmínek letového povolení a já jsem se dověděl, že mi bude zřejmě přidělená výška nejméně 7500 stop. Jako odpověď na svůj dotaz, zda to nejde níž, jsem se dověděl, že o aktuální výšce rozhodne alžírské ATC až ve chvíli mého letu a že mě pravděpodobně dají právě těch 7500 stop. To mě trochu nahlodalo, protože z výšky 7500 stop toho zejména v přímořském oparu není moc vidět, a tak se ani nedá fotit nebo filmovat.

peyresourde_balestas_-_lfip_dsc07431.jpg
Peyresourde Balestas

Když jsem si začal prověřovat potřebné cestovní formality, zjistil jsem, že Alžírsko jako jedna z velmi mála zemí vyžaduje víza. Z informací alžírského konzulátu vyplynulo, že vízum získat není úplně jednoduché, ani levné. Během pár dní mého přemýšlení, zda má tedy smysl do Alžírska opravdu letět, tam navíc vypukly demonstrace proti přestárlému prezidentovi a jeho neústavní snaze udržet se při příštích volbách u moci. To bylo to poslední stéblo a já jsem svou myšlenku letět do Alžírska opustil. Zůstalo mi ale časové okno asi 10 dnů i touha něco nového objevit. Cestu jsem se tedy rozhodl nezrušit, ale jen zkrátit a vyzkoušet si létání v Pyrenejích. 

letiště_la_seu_d´urgell_-_andorra,_ležící_ve_Španělsku..jpg
Letiště La Seu d Urgel - Andora, ležící ve Španělsku

Celá cesta nakonec trvala 6 dní a asi 25 letových hodin. Získal jsem na ní hodně nových zkušeností z horského létání v Pyrenejích i v Alpách. Pokud bude můj článek náhodou někoho k podobné trase inspirovat, tak budu velmi rád, určitě tato oblast stojí za to. 


Text a foto: Jiří Pruša

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 82-89 ve Flying Revue č. 2/2020. Na stáncích bude časopis ke koupi od 27. února 2020. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

.

         Máme pro vás »

FR 3/2022: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL C VFR průvodce 1

VFR letecký průvodce Evropou 1 »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Přednášky Flying Revue!

Přednášky Flying Revue »

Kalendárium:

Dne 28.05.1971 se stalo...
28.05.1971
Z letiště Bordeaux-Merignac vzlétl ke svému prvnímu letu prototyp francouzského dopravního letounu Dassault Mercure 100.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »