Quest Aircraft Kodiak 100 Series II: Dříč do buše i pralesa

25.4.2019

quest_kodiak_on-wipline-7000-floats-01_1280x853_-min.jpgNa přání je možné Kodiaka opatřit klasickými nebo obojživelnými plováky. Zde s plováky Wipline 7000.
Na přání je možné Kodiaka opatřit klasickými nebo obojživelnými plováky. Zde s plováky Wipline 7000.
quest_kodiak_11_1280x628_-min.jpgQuest Aircraft Kodiak 100 Series II.
Quest Aircraft Kodiak 100 Series II.
p1060873_quest_kodiak_aero_3_1280x960_-min.jpgQuest Aircraft Kodiak 100 Series II.
Quest Aircraft Kodiak 100 Series II.
p1060859_960x1280_-min.jpgRozměrné nákladové dveře slouží i pro nástup cestujících.
Rozměrné nákladové dveře slouží i pro nástup cestujících.
p1060866_1280x960_-min.jpgMeteoradar Quest Kodiaku.
Meteoradar Quest Kodiaku.
Stupačka v signaturním tvaru tlapy medvěda Kodiaka.
Stupačka v signaturním tvaru tlapy medvěda Kodiaka.
Quest Aircraft Kodiak 100 Series II
Quest Aircraft Kodiak 100 Series II
Quest Kodiak s plováky Wipline 7000.
Quest Kodiak s plováky Wipline 7000.

Flying Revue 3/2019        Letoun, který neboří rychlostní rekordy, ale je neocenitelným pomocníkem v náročných podmínkách. Seznamte se s Quest Aircraft Kodiakem 100 Series II.

Příběh Kodiaku začal někdy kolem roku 1998, kdy dva přátelé z Idaha Tom Hamilton a David Voetmann začali přemýšlet o moderně konstruovaném letounu, který by splňoval náročné požadavky kladené na stroje sloužící u různých humanitárních organizací, pracujících často ve špatně dostupných koutech afrických a asijských džunglí.

Hlad po nových letadlech této kategorie se začal projevovat i v Kanadě a na Aljašce. První náčrtky letounu, který je dnes známý pod jménem Kodiak 100, prý vznikly na obyčejném ubrousku při společné večeři obou přátel. První myšlenky začaly postupně získávat konkrétní tvary a v roce 2001, když se podařilo zajistit potřebné počáteční financování, vznikla společnost Quest Aircraft Company. O rok později už byly k dispozici potřebné výrobní prostory, ve kterých v témže roce začala práce na prototypu zcela nového, moderně koncipovaného stroje. V roce 2004 došlo na zálet prototypu, v roce 2007 pak společnost obdržela certifikát FAA podle Part 23.

Po lepších i horších časech zakotvila nakonec společnost Kodiak pod křídly japonské společnosti Setouchi Holdings, součásti skupiny Tsuneishi. To dovolilo nejen rozšířit výrobní i vývojové prostory v centrále společnosti, ale i dokončit vývoj a certifikaci nové verze, která se pod označením Kodiak 100 Series II dostala na trh v loňském roce. Její uvedení bylo spojeno s řadou předváděcích akcí pro novináře a piloty, během nichž nastala příležitost zjistit, co Series II svým uživatelům přináší nového. 

Celokovový Kodiak se vyznačuje velmi solidním užitečným zatížením (zhruba 1600 kg, na plovácích pak zhruba o třetinu méně), které dokáže dopravit i na velmi obtížně dostupná letitě a „stripy“. Případně na ně dokáže dopravit až deset lidí (pilot + devět pasažérů). Výrobce se hned na začátku rozhodl pro turbovrtulový motor, jednak proto, že palivo Jet-A je zpravidla mnohem dostupnější než 100LL, a jednak i z důvodu jednoduchého provozu a vysoké spolehlivosti. Zvolená pohonná jednotka, Pratt & Whitney PT6A-34 s 4000hodinovým TBO, byla navíc v té době světově nejrozšířenější „single-stage“ verzí tohoto turbopropu, což zajistilo i velmi dobrou dostupnost servisu. 

Flying Revue 3/2019

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16 ve Flying Revue č. 3/2019.

Časopis vychází 25. dubna 2019. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu.
» (Jak se stát členem Klubu FR)

Kodiak je nabízen v celé řadě variant, od čistě nákladní až VIP s luxusně vybavenou kabinou. Ročně se nyní v továrně v Sandpointu v Idahu vyrobí zpravidla něco málo přes 30 letadel, která odsud míří do celého světa. Doménou Kodiaku jsou bezesporu Spojené státy a Kanada, přičemž největším a nejdůležitějším trhem mimo toto teritorium je Indonésie a Papua Nová Guinea, tedy oblasti, pro které byl stroj původně zkonstruován. Mnoho Kodiaků také našlo cestu do Brazílie, kde slouží za těžkých podmínek na krátkých stripech v deštných pralesech. V Evropě se jedná stále ještě o relativně vzácný stroj.

Kodiak jistě není strojem na lámání rychlostních rekordů, ale pokud potřebujete skvělý pracovní nástroj do náročných podmínek nebo univerzální stroj pro operace ze souše i z vody, nemusíte hledat příliš daleko. Zástupcem společnosti Quest v Evropě je německá firma Rheinland Air Service a Kodiak je k vidění pravidelně na každoročním aerosalónu ve Friedrichshafenu. 

Text: Roger Bailey

Foto: Quest Aircraft, Wipaire, Inc.  

  Zoom gallery

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2019 > Flying Revue 3/2019 > Quest Aircraft Kodiak 100 Series II: Dříč do buše i pralesa
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Váš originální kryt na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.10.1958 se stalo...
26.10.1958
Boeing 707 absolvoval první komerční let. Let zrealizovala společnost Pan American na trase mezi New Yorkem a Paříží, s mezipřistáním v newfoundlanském Ganderu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: