11.8.2025
Ve Francii byla zalétána přesná replika jednoho z možná pro širší veřejnost méně známých, ale přesto velmi důležitých francouzských prvoválečných letounů.
Morane Saulnier type L
Jde o hornoplošník Morane-Saulnier Type L.
Od začátku roku absolvoval letoun postavený členy sdružení Héritage Avions Morane-Saulnier a označovaný jako Type L-R02 (proč R02, o tom dále) nejprve tři pojížděcí zkoušky za účelem testování motoru a ovládání stroje řízený zkušebním pilotem Gillesem Bellotem. Čtvrtá zkouška vykonaná 7. února byla rovněž úspěšná a letoun se při ní sice neplánovaně, ale úspěšně na chvíli odpoutal od země. Poté byla zahájena fáze testovacích letů, které vyvrcholily 17. května během dne otevřených dveří na letišti Tarbes-Laloubère....
A proč Type L – R02? Jedná se totiž už o druhou repliku tohoto prvoválečného letounu, kterou členové sdružení postavili. Ta první vznikala šest let díky skupině dobrovolníků, mezi nimiž byli bývalí zaměstnanci společnosti Morane-Saulnier, přičemž některým z nich už bylo kolem 80 let, a rovněž současní i bývalí zaměstnanci společnosti Daher, která stavbu sponzorovala. Tato replika měla být zalétána ke konci roku 2017, ale ještě před tím se ji společnost Daher rozhodla představit na AirVenture v Oshkoshi. Tam vzbudila obrovskou pozornost a vedení EAA na konci akce požádalo zástupce asociace a společnosti Daher, zda by bylo možné repliku věnovat do sbírek Muzea EAA. Tak se i stalo, přičemž společnost Daher se zavázala sponzorovat a podpořit stavbu druhé repliky, která by v budoucnu zůstala ve Francii.
Morane Saulnier type L-R02
Stavba druhého exempláře byla sice zahájena hned v roce 2017 a tým asociace se mohl opřít o zkušenosti získané při stavbě prvního kusu, komplikace spojené především s omezeními během pandemie nemoci covid-19 způsobily, že stavba se protáhla až do závěru roku 2024. Stejně jako v prvním případě se v rámci stavby této repliky odchýlili stavitelé od originálu pouze v detailech a rovněž zvolili jiný motor. Repliku totiž nepohání rotační motor, tak jak tomu bylo u originálu, ale moderní hvězdicový motor. V tomto případě australský Rotec.
Morane Saulnier type L-R02
Z více než 1 000 původně vyrobených letounů Morane-Saulnier Type L se do dnešních dnů nedochoval žádný, a proto bude replika postavená členy sdružení Héritage Avions Morane-Saulnier pro návštěvníky vybraných leteckých dnů o to zajímavější.
Text: Michal Beran
Foto: Daniel Bacou/Héritage Avions Morane-Saulnier
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »