Retro AT-6 Harvard

21.12.2014

V létě roku 2012 jsme přelétli z Německa další kousek do našeho malého klubu v Líních. Je jím legendární North American Harvard MkIIa. A časopis Flying revue nás požádal, abychom létání s tímto letounem co nejvíce přiblížili jeho čtenářům.

Začněme trochou historie. V roce 1937 vypsalo americké letectvo, U.S.Army Air Corps, soutěž na dodávku letadla pro základní výcvik bojového létání. Společnost North American měla již připraven stroj BT-9 (BT = Basic Trainer), navržený Jamesem Kindelbergem v roce 1935. Prototyp byl tehdy hotov během devíti týdnů, aby se mohl zařadit do výběru na cvičné letadlo USAAC. Letoun byl označen jako NA-16 a s přehledem vyhrál soutěž, načež USAAC zadalo výrobu prvních 42 letadel. Tak začala dlouhá historie slavného cvičného letounu AT-6 Texan. Mimochodem, k označení AT-6 Texan se přikročilo až po mnoha stech vyrobených letadlech verzí NA19, NA-26, NA- 32, NA-33, NA-36, NA-52 a NA-54. Verze NA-59, které bylo objednáno 92 kusů, se stala základem pro Texan, jak ho známe, protože posledních devět kusů z této série bylo označeno jako AT-6 (AT = Advanced Trainer). Bylo by velmi obsáhlé vyjmenovávat všechny verze a letectva, ve kterých tento slavný letoun sloužil. Stačí, když řekneme, že celkem bylo vyrobeno 15 649 kusů Texanů a Harvardů (název verze používané RCAF, RAF, SAAF a dalšími letectvy Commonwealthu). Mnoho z nich je letuschopných i dnes, a tvoří tak pomník konstruktérům Jamesovi Kindelbergovi, otci NA- 16, a R.H. Riceovi, který byl zodpovědný za design a rozvoj modelu AT-6.

Proč barvy SAAF?

Náš Harvard byl vyroben pro USAAC 29. 5. 1943 továrnou North American Aviation v Dallasu. Letectvem byl akceptován 21. 5. téhož roku. Od roku 1943 do roku 1947 létal tehdy ještě Texan verze AT-6C u výcvikových jednotek USAAC a později USAF na Luke Field, Fort Worth, Plains a Kelly. Po roce 1947 byl krátce registrován jako N 1781B. V roce 1952 byl Texan přestavěn firmou Woutan Aero Service na standard verze AT-6D a vzápětí prodán vládě Jihoafrické republiky. U SAAF byl Texan přestavěn na standard Harvard MKIIa. V jihoafrickém letectvu sloužil Harvard od roku 1953 do roku 1994, čili dlouhých a pestrých 41 let. V osmdesátých létech prošel přestavbou v rámci operace Ice Cream. Přestavba spočívala v zástavbě moderní avioniky od firmy Becker. Harvard poté sloužil k výcviku letů podle přístrojů a IFR. V roce 1995 byl Harvard dopraven z Jihoafrické republiky zpět do vlasti, kde mu byla přidělena registrační značka N696RE, pod kterou létá dodnes.

.

         Máme pro vás »

Předplatné jako dárek:

Skvělý vánoční dárek pro vaše blízké:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

Předplatné:

..
12345

PilotShop.cz:

..
12

Kurz VFR to IMC:


Kurz, který vám může zachránit život »

Let v simulátoru L-410:


Z centra Prahy na Heathrow i do Lukly

Vánoční balíčky 2019:


Ušetříte až 150,- Kč »
VFR angl.komunik.+Svět let.dopravy II »
Učebnice pilota+VFR angl.komunik. »

Knihy:

..
12345

FR 6/2019 je v prodeji:

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kurz VFR zahr. lety:


Pro velký úspěch opakujeme 
Vhodné i jako dárek

Kalendárium:

Dne 07.12.1926 se stalo...
07.12.1926
Stinson Detroiter určený pro kanadské aerolinky Canadian Air Express se stává prvním letadlem, které bylo přezkoušeno federálním úřadem, předchůdcem pozdější FAA.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Soutěž:

Partneři:

..
12345