Dlažební kostky, drogy i pašovaná zvířata má na kontě letecká security na Ruzyni

28.3.2016

Žulová kostka v rukách bezpečnostního inspektora Petra Kusého. I takové kousky si cestující chtějí odvézt Z Prahy
Žulová kostka v rukách bezpečnostního inspektora Petra Kusého. I takové kousky si cestující chtějí odvézt Z Prahy

Profese pracovníka bezpečnostní kontroly na Letišti Václava Havla Praha skýtá kromě běžné rutiny i nejedno překvapení. Třeba dlažební kostky. Ovšem také peníze, drogy či pašovaná zvířata. O své práci hovoří bezpečnostní inspektor letiště Petr Kusý.

Jak jste se k téhle práci dostal?

K práci na letišti mě přivedl můj kamarád, který zde v té době již pracoval. Letadla jsem měl rád už od mládí, kdy jsem modelařil a stavěl plastové kity i létající modely. O leteckou problematiku jsem se zajímal také na střední průmyslové škole, částečně zaměřené na leteckou konstrukci a technologii, a poté z hlediska bezpečnosti a řízení krizových situací na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT. Mám svoji práci rád a těší mne, že já i moji kolegové pomáháme zajišťovat leteckou bezpečnost.

Jak se stát pracovníkem bezpečnostní kontroly na letišti

Přečtěte si článek tento článek o profesi bezpečnostního kontrolora na letišti.

Od kdy pracujete na letišti a jaký byl Váš kariérní postup? 

Na Letišti Václava Havla Praha pracuji od roku 2002. Nastupoval jsem k provozovateli letiště jako pracovník bezpečnostní kontroly v době, kdy odbavení cestujících probíhalo v severním areálu letiště v podstatě pouze na dnešním Terminálu 1. Cestující byli odbavováni a podstupovali bezpečnostní kontrolu v odletových čekárnách prstů A a B, neexistoval současný Terminál 2, Česká republika nebyla součástí Evropské unie ani Schengenu.

Pracoviště bezpečnostní kontroly na letišti v Ruzyni.
Pracoviště bezpečnostní kontroly na letišti v Ruzyni.

Jsem proto rád, že jsem měl v následujících letech možnost sledovat následující dynamický rozvoj letiště a být u zavádění nových procesů a technologií. V průběhu této doby jsem po prvních letech praxe na pozici řadového pracovníka bezpečnostní kontroly postupně působil jako vedoucí skupiny bezpečnostních pracovníků, nyní v této profesi zastávám pozici inspektora pro provozní výcvik a kontrolu a aktivně působím jako auditor řízení kvality bezpečnostních opatření k ochraně civilního letectví před protiprávními činy. 

Co všechno neprošlo přes bezpečnostní kontrolu.
Co všechno neprošlo přes bezpečnostní kontrolu.

Setkal jste se při práci s nějakými zajímavostmi či kuriozitami?

Lze zmínit originální situace, kdy je třeba kontrolovat živá zvířata, leckdy miláčky celé rodiny. Zvířecí bytosti, pokud zrovna nemají „svůj den“ a musí být prohlédnuty pro ně neznámým člověkem, mohou při svém případném útěku z místa kontroly odbavení letu značně zkomplikovat a zdržet. Při kontrole malých zvířat jsou proto využívány i uzavřené kontrolní kabinky, kde se takové utíkající zvířátko, třeba kočka, dá snáze chytit.

Při bezpečnostní kontrole občas i my sami trpíme; to kdy nalezneme u cestujících dětí hračky imitující nebezpečné předměty, např. vodní pistolky, a musíme jim sdělit, že takovou věc nelze v kabinovém zavazadle přepravit. Mnohdy už není možné vyřešit situaci, např. odbavením do zapsaného zavazadla, a cestující musí nepovolený předmět na kontrolním stanovišti zanechat, aby mohli sami projít. 

Oproti očekávání jsou také docela časté situace, kdy při kontrole nalezneme žulové kostky, které  někteří zahraniční turisté neznámo jak při návštěvě naší krásné Prahy získali a chtějí si je jako suvenýr odvézt do svých domovů. Pokud bychom shromáždili všechny v posledních letech nalezené a nepovolené žulové kostky dohromady, možná bychom vydláždili nebo alespoň vyspravili pěkný kus chodníku.

Z méně veselých situací evidujeme nálezy skutečně skrývaných zakázaných předmětů. Evidujeme skrytě přepravované drogy a halucinogeny, nezákonné převozy finančních obnosů, zboží dvojího určení či pašování zvířat.

Bezpečnostní inspektor letiště Petr Kusý
Bezpečnostní inspektor letiště Petr Kusý

Měl jste coby pracovník bezpečnostní kontroly možnost nabrat zkušenosti i v zahraničí?

V rámci své současné pozice považuji za nezbytné získávat informace z vyspělého evropského a mezinárodního prostředí, ať již z pohledu předpisů, know-how či technologií. Kromě moderních komunikačních prostředků je samozřejmě dobré mít i osobní zkušenost z cizího prostředí. Mimo soukromých návštěv zahraničních letišť v rámci dovolených využívám i nabídek zaměstnavatele. V nedávné době jsem měl např. možnost zúčastnit se v bavorském Mnichově mezinárodní konference a výstavy Inter Airport Europe 2015 a seznámit se tam s nejaktuálnějšími novinkami v oblasti provozování letišť. 

Chtěl byste něco vzkázat zájemcům o tuto práci?

Především se nebát a zkusit to. Pokud zájemce splňuje základní požadavky a má osobní motivaci, nastavený systém odborné přípravy a další zácvik mu pomůže danou práci optimálně zvládnout a dále se v této profesi úspěšně rozvíjet. 

-fr-

Zdroj a foto: Český aeroholding

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

zahlavi_fcb_karibik_2016.jpg

Flying Revue > Zprávy > Letecká doprava > Dlažební kostky, drogy i pašovaná zvířata má na kontě letecká security na Ruzyni
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 07.04.1922 se stalo...
07.04.1922
Ve Francii došlo k první vzdušné kolizi dvou dopravních letadel, když se nad silnicí z Thieulloy do St. Antoine srazil de Havilland DH.18 společnosti Daimler Airways s Farmanem F.60 Goliath patřícím Cie des Cgrands Express Aériens. Piloti obou letadel se za špatného počasí a nízké viditelnosti orientovali podle silnic a přehlédli druhý stroj. Při havárii zahynulo všech sedm lidí na palubách obou letadel.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345