Rozhovor s Robertem Skribuckým - 2. část

9.1.2021

Rozhovor s Robertem Skribuckým - 2. část

Dnes vám přinášíme druhou část rozhovoru, v němž chceme zprostředkovat našim čtenáčům jednak Robertovy odpovědi na ty nejzásadnější otázky a jednak chceme pozvat zájemce na letiště v Erpužicích (LKER), kde proběhne závěrečná část výcviku osob poskytujících informace pro místní dispečery za účelem získání odborné způsobilosti. Bude se jednat o první školení tohoto druhu v ČR vůbec.

Ve druhé části rozhovoru se Robert Skribuckij věnuje především otázkám týkajícím se dalším povinnostem osob poskytujících informace známému provozu.

 

Poskytování informací tedy není jen o poskytování informací přes frekvenci?

Přesně tak. Osoba poskytující informace známému provozu vlastně odpovídá za celkový stav a provoz letiště během provozní doby. Její povinností je třeba kontrola vzletových a přistávacích drah, pravidelná kontrola zařízení na věži, reagování na veškeré provozní situace, hlídání bezpečnosti provozu a spoustu dalšího. Myslím to tak, že vzít si ruční vysílačku a začít řídit provoz z plachtařského startu je sice pro mnoho aeroklubových letišť praktické, ale jen do té chvíle, než se něco stane.

Mají piloti povinnost se řídit informacemi, které dostanou?

Ano i ne. Zodpovědnost za provedení letu je stále na pilotech. Ale ono to tak u VFR letů je i při řízených letech. Samozřejmě pilot musí dodržovat pravidla a když se létají okruhy v jednom směru, tak jít do protisměru je čistý hazard. Osoba poskytující informace nemá pravomoc vydat příkaz nebo rozkaz, pokud to bezprostředně není k odvrácení nebezpečí. To je celkem tenký led a čas od času se na frekvenci potkám s pilotem, který suše tvrdí "Vy jste radio, ja vás poslouchat nemusím" a dělá si co chce. Ve vzduchu je ale jedno, jestli je někdo podnikatel, někdo student, a nebo kapitán dopravního letadla. Každý chceme večer usnout s klidem a různá povyšování nebo osobní spory nemají v letectví co dělat. Je to vždy o místní kultuře letiště. A na druhou stranu, je-li poskytování informací přes ruční vysílačku s malým dosahem někde z kanceláře bez oken, tak to ztrácí veškerou důvěryhodnost a smysl.

dscn0219.jpg

Z veřejné ankety jsem vybral jednu otázku. Jak je to třeba s příletem zahraničního pilota na letiště, kde je čilý provoz v češtině?

Tohle je perfektní dotaz. V našem vzdušném prostou je mnoho zahraničních pilotů, kteří zde dělají kompletní výcvik od nuly po kokpit velkého letadla. V praxi to má ale jasné pravidlo. Letiště má publikovanou provozní dobu a jazyk poskytování informací. Takže pokud je vypublikovaný pouze český jazyk, tak pilot, který neovládá češtinu, by neměl na letiště ani do ATZ přiletět a pokud vyloženě musí, měl by se chovat jako letadlo bez radiostanice podle platných postupů letiště. Od toho právě slouží osoba poskytující informace jako "překladatel", který přijímá informace v obou jazycích a navzájem pak piloty varuje. Pravidla jsou daná, ale v praxi ne tak úplně z důvodu velkého počtu zahraničních pilotů 100% aplikovatelná.

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Existuje k tomu všemu nějaká přehledná literatura?

Bohužel ne. Z leteckých předpisů je potřeba nastudovat minimálně předpis L11, dodatek S, předpis L2 a L frazeologie. Ale celé je to komplexní záležitost, takže z části i předpis L4444, L14 apod. Časem bych rád vydal nějakou příručku o poskytování informací, ale náš trh není právě na toho téma dostatečně veliký. Dále se dají použít například různé učebnice komunikace.

Takže to je jeden z důvodů, proč pořádáš tyto kurzy? Jsou vhodné i pro piloty?

Ano. Leteckých předpisů je celá řada a lidová tvořivost je velmi pestrá. Snažím se těmito kurzy vysvětlit celou problematiku z praktického pohledu. Navíc jsou naše kurzy i schválené ÚCL pro výcvik nových dispečerů, kteří nemají s létáním žádné zkušenosti, a nebo osob s kvalifikacemi od LAA, kteří jsou povinni takový kurz ve schválené organizaci také absolvovat. ÚCL toto pravidlo nastavil z toho důvodu, že nemůže zaručit, že výcvik např. u pilotů LAA obsáhne všechny potřebné znalosti k poskytování informací. Kurz je samozřejmě vhodný i pro piloty, aby si dokázali představit i "pohled z druhé strany rádia".

Mohou se na tebe lidé obrátit, pokud by chtěli získat jakékoliv informace?

Samozřejmě, jsme stále k dispozici a amatérští piloti nebo "AFISáci" nám do FlyCzech často píší pro radu nebo vysvětlení.

p1070501.jpg

Chystáš v roce 2021 nějaké školení z tohoto oboru?

20.2.2021 proběhne na letišti v Erpužicích (LKER) závěrečná část výcviku osob poskytujících informace pro místní dispečery za účelem získání odborné způsobilosti.

Do osnovy je na tento den zařazeno i periodické školení všech osob poskytující informace známému provozu pro rok 2021, které je podobné zimnímu školení pro piloty, ale se zaměřením na poskytování informací. Toto školení je povinné pro udržení způsobilosti všech osob poskytujících informace známému provozu a po absolvování tohoto kurzu a po úspěšném testu bude vystaven certifikát s roční platností. 

Na školení v rámci udržení odborné způsobilosti zveme všechny zájemce z řad vedoucích stanovišť i dispečerů. kteří mají zájem se nejen zdokonalovat, ale zároveň se zúčastnit i výjimečného setkání osob poskytujících informace a vzájemného seznámení a výměnou zkušeností.

Zvání jsou samozřejmě i piloti, kteří chtějí jen poznat zákulisí "druhé strany rádia".

Cena výcviku k získání průkazu je 4800,- Kč s DPH / Osoba

Cena periodického výcviku je 1500,- Kč s DPH / Osoba

Zájemci se mohou přihlásit do 20.ledna 2020 na emailu:

robert.skribuckij@email.cz nebo

Při registraci prosíme uvést: Jméno a příjmení + datum narození. Tedy údaje, které je nutné odeslat následně na ÚCL.

Další informace o tomto školení je možné i na: https://www.flyczech.eu/vycvik/afis nebo u vedoucího školení Roberta Skribuckého 777 316 243

Roberte, díky za vyčerpávající rozhovor a doufám, že se brzy uslyšíme na frekvenci.

I já ještě jednou děkuji a těším se na další setkání, ať už tváří v tvář a nebo přes frekvenci.

 

Autor: Michal Beran

kniha_eozn.jpg

Flying Revue > Zprávy > Všeobecné letectví > Rozhovor s Robertem Skribuckým - 2. část
.

         Máme pro vás »

FR 1/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Dotisk knihy Svět z nebe:

Svět z nebe »

Letecký cestopis pro vás:

První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 19.01.1919 se stalo...
19.01.1919
Francouzský letecký průkopník Jules Védrines přistává s letounem Caudron G-3 na střeše pařížského obchodního domu a získává tak cenu 25 000 francouzských franků. Plocha k přistání měla rozměry 28 x 12 metrů.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456