Rozhovor s Robertem Skribuckým o prostoru TRAGA Letňany

24.5.2022

V červenci 2022 vznikne nový prostor TRAGA Letňany 1E.

Prodlouží se tím současná dvojice prostorů TRAGA směrem na východ. Flying Reuve Vám přináší rozhovor s Robertem Skribuckým, vedoucím stanoviště poskytování informací Letňany, nejen ohledně této novinky.

img-20220511-wa0002.jpg

Roberte, proč vznikl nový prostor TRAGA Letňany a čím je specifický?

Letiště Praha Letňany je zřejmě světovou raritou v rozdělení vzdušného prostoru.
LKLT nemá svojí ATZ. Letiště jako takové se nachází v MCTR Kbely a okruh v CTR Ruzyně. Během provozní doby si tedy musíme od Kbel i Ruzyně část vzduchu “vypůjčit”. Prostory TRAGA jsou relativně legislativní novinkou a zřizují se pro potřeby aeroklubů a většinou pro místní plachtařský provoz. Přespolní piloti do těchto prostorů nelétají. Letňanské prostory TRAGA jsou raritní v tom, že bez nich letiště nemůže naplno provozovat a vstoupit do nich může (a musí) každý, kdo chce přiletět do Letňan. Nový prostor vznikl především kvůli snížení zátěže kbelských řídících letového provozu a zvýšení bezpečnosti u vstupu do Letňanského okruhu z východu. Jelikož je současný prostor TRAGA umístěn “uprostřed” MCTR, musí řídící ze Kbel “odbavit” každý let z a do Letňan. Z dlouhodobého pozorování je skoro polovina provozu právě směrem na východ, a tak nový prostor TRAGA ulehčí jak pilotům, tak řídícím, jelikož bude možné z Letňan přes TRAGA LT1E pokračovat přímo do prostoru třídy G, tedy mimo všechny řízené okrsky.

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Mohl by jsi blíže popsat vlastní tvar prostoru TRAGA a popsat takové dva, nejvíce používané směry příletu?

Nejvíce používaný směr je právě na severo východ, k souměstí Brandýs nad Labem/Stará Boleslav. Nový prostor TRAGA je tak situován jako takový “trojúhelník”, jehož nejdelší strana vede podél severní hranice MCTR a cíp je právě severně Brandýsa n Labem, severozápadně ultralehké plochy Borek. Všechen provoz tak může pokračovat z Letňan přes Vinoř až do prostoru severně LKBORE na spojení s Letňany Radio. Tím také vznikla možná zkratka pro lety z Letňan na západ, a to z Letňan mimo CTR Ruzyně přes Kostelec nad Labem, kde jsme jako doporučený vstupní bod vybrali splav na Labi východně od Kostelce. 

Dle koordinačních dohod mohou tedy pilot vstoupit do prostoru TRAGA, pokud poletí mimo MCTR Kbely, bez spojení s kbelským řídícím letového provozu. Musí ale před vstupem do prostoru TRAGA být na spojení s Letňany Radio. Všechny Letňanské TRAGA prostory jsou tzv. RMZ, tedy s povinností být na spojení, a také s povinností být vybaven sekundárním odpovídačem, pokud nebude dopředu domluveno jinak. Toto je z důvodu radarové separace kbelského provozu od toho letňanského.

mapa.jpg

Kde vidíš, jako řídící, potenciální problémy využití prostoru TRAGA pro přilétající a odlétající letadla? 

Vidím spíše hromadu výhod než problémy. Určitě bych ale rád zmínil blízké hranice CTR Ruzyně a MCTR Kbely. Velmi často jsem svědkem nedostatečné předletové přípravy, kdy pilot vůbec netuší, že vedle Letňan jsou Kbely, které mají docela čilý vojenský provoz. A pilot pokračuje po růžové čáře (barva trasy elektronické letecké navigace, pozn. redakce) přímo přes osu kbelské dráhy, kde může být provoz. Samozřejmě pilot není se Kbely na spojení a tak může dojít k vážnému incidentu. Apeluji tedy na všechny piloty chystající se aktivitu v okolí LKLT na důslednou navigační přípravu tak, aby nevstupovali do CTR Ruzyně a MCTR Kbely bez povolení. Dále nedoporučuji zbytečně využívat bod MIKE, který je nešťastně umístěn uprostřed lesa, ale výstup z TRAGA přes Kostelec nebo severně letiště Borek.

Pro lety na výstupní body Romeo, Lima, Uniform vždy předem koordinovat na frekvnci Letňany Radio i Kbely Věž.

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Budou prostory TRAGA aktivní neustále?

Letńanské prostory TRAGA se aktivují a deaktivují současně s provozní dobou stanoviště poskytování informací Letňany Radio a pokud jsou vhodné meteorologické podmínky pro let VFR ve vzdušném prostoru třídy D (tedy význačná oblačnost nad 1500ft a dohlednost nad 5km). Pokud ale bude vojenský provoz Kbel vyžadovat, mohou se prostory operativně na několik minut deaktivovat. O všem jsou piloti na frekvenci informováni. Během deaktivace prostoru TRAGA nelze bez povolení ATC Kbely z Letňan vůbec odletět, a stejně tak nelze bez povolení ze Kbel letět standardní severní okruh. Deaktivací TRAGA se totiž letový okruh Letňan ocitne v CTR Ruzyně.

Mohl by jsi ještě ve zkratce shrnout správný postup příletů a odletů na LKLT?

Od července bude možné při letu z a do Letňan využít nový prostor, orientačně mezi Borkem a Kostelcem nad Labem.

Přílet přes TRAGA LT 3E:

Pilot přilétající do tohoto prostoru by se měl 3 minuty před vstupem do TRAGA nahlásit na frekvenci Letňany Radio. Pokud nenaváže spojení, musí pokračovat na bod MIKE a nahlásit se na frekvenci Kbely Věž. Přílet bez radiového spojení do TRAGA/MCTR Kbely není možný.

Odlet přes TRAGA LT 3E:

Při odletu přes nový prostor pilot může pokračovat mimo CTR Ruzyně dle potřeb buď přes Kostelec nad Labem, nebo severně letiště Borku.

Přílet přes MCTR Kbely:

Při příletu přes MCTR Kbely je nutné se 3 minuty předem ohlásit na frekvenci Kbely věž se žádostí pokračovat do Letňan. V oblasti obce Vinoř je poté vstup do TRAGA Letňany, přechod na frekvenci Letňany Radio. U Vinoře je důležitá velká obezřetnost, většinou je zde hodně provozu. Od Vinoře se dá pokračovat na přímé přiblížení 23 a nebo do druhé zatáčky levého okruhu 05.

Odlet přes MCTR Kbely:

Při odletu je přísně zakázáno pokračovat přes osu letiště Kbely, dokud to nebude od řídících ze Kbel povoleno !!!

Po vzletu z 05 lze pokračovat kurzem dráhy a přejít na frekvenci Kbely věž, pro další povolení.

Po vzletu z dráhy 23 je možné pokračovat přes klasický okruh a v prostoru třetí zatáčky přejít na kbelskou frekvenci. Druhá možnost je vyžádat od letňanského dispečera z dráhy 23 zkratku přímo do leva. Toto ale musí být vykoordinováno před vzletem! Není nic horšího, než po vzletu z Letńan bez povolení točit na jih. 

 

Ptal se Miloš Dermišek a odpovídal Robert Skribucký

banner_knizni_edice_fr_640x200.jpg

Flying Revue > Zprávy > Všeobecné letectví > Rozhovor s Robertem Skribuckým o prostoru TRAGA Letňany
.

         Máme pro vás »

FR 6/2022: Už máte?

 

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL C VFR průvodce 1

VFR letecký průvodce Evropou 1 »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Horké nebe nad hranicí!

Horké nebe nad hranicí »

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Přednášky Flying Revue!

Přednášky Flying Revue »

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »