S Blaníky na Svahu Železných hor

21.5.2024

Létání na Svahu Želených hor? … jedině s legendárním Blaníkem!

img_0551_tn.jpg

Sice už tenhle větroň není žádný mladík, ale sami doufáme, že se na něm budou vozit nad Železnými horami letci ještě po další generace. Potenciál na to má.

Poloha letiště Podhořany umožňuje, při vhodném směru a síle větru, prakticky ihned po vzletu létat v proudění na Svahu Železných hor. Svahem nazýváme hřeben Železných hor přibližně od Chvaletic k Ždírci nad Doubravou. Využitelná délka je zhruba 30 km a dají se letět i soutěžní deklarované přelety délky tratě s hodnotou více jak 200 km a rychlostí přes 110 km/h.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Obecně použitelné hodnoty směru a rychlosti větru pro létání na Svahu jsou směr 230° – 280° a rychlost minimálně 10 – 15 kt (v závislosti na směru). Vhodnější jsou situace se stabilním zvrstvením, kdy obtékání hřebene vzduchem není narušováno termickými pohyby vzduchové hmoty. Svahová sezona zpravidla bývá od začátku podzimu do začátku jara, ale vhodné podmínky mohou být i v létě, i když tady bývá většinou svahové proudění narušeno termikou.

img_2092_tn.jpg

Na internetových stránkách Východočeského aeroklubu Pardubice jsou v sekci pro piloty ke stažení dva dokumenty. První je „Směrnice o létání na Svahu Železných hor“ (Milan Švorc) a druhá „Létání na Svahu Železných hor“ (Jan Černý). Pro letce na Svahu je nutné si první dokument přečíst a hlavně se podle něj v rámci bezpečnosti chovat. Druhý dokument doporučujeme k nastudování, jsou zde detailně popsané všechny informace týkající se Svahu, otočné body, prostory a další.

img_1586_tn.jpg

Vývozy na Svah se létají právě převážně na větroni L13 Blaník. Díky jeho vlastnostem je vhodný i pro pilotní žáky a lety ve svahovém proudění jsou součástí základního plachtařského výcviku.

Blaník L13 nebo L23 si zde oblíbil pro sportovní přelety například známý plachtař, trenér a bezmotorový akrobat Miloš Ramert. Ten má domovské letiště v GAC Benešov. Ve Východočeském aeroklubu Pardubice působí jako instruktor, aktivně na letiště jezdí a dělá zde i vývozy na Svah. O tom, že má dost zkušeností a Svah dobře přečtený, svědčí jeho bodované přelety v CPSce.

img_6654_tn.jpg

 A pokud budete mít štěstí, tak v Blaníku nebo ve vlečné v Podhořanech potkáte i Ing. Václava Křížka, generálního ředitele Blaník Aircraft CZ, s. r. o.. Ten už sice ředitelování v Letňanech pověsil na hřebík, ale své srdeční záležitosti a legendě jménem Blaník se věnuje stále. Stejně tak jako létání a plachtění. Letiště v Podhořanech a místní aeroklub má v oblibě a rád se sem vrací.

Text: František Treml

Foto: Kristina Tremlová Šantrůčková

img_9776_tn.jpg

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 44-47ve Flying Revue č. 3/2024. Na stáncích je časopis ke koupi od 25. dubna 2024. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Flying Revue > Aktuální FR + archiv > Flying Revue 3/2024 > S Blaníky na Svahu Železných hor
Loading...

Flying Revue 3/2024

Loading...

Flying Revue 3/2024

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 17.06.1955 se stalo...
17.06.1955
První let sovětského dopravního letounu Tupolev Tu-104.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »