6.9.2025
Elegantní třímotorové Savoie SM.73 patří k legendám prvorepublikových ČSA.
Staly se doslova ikonami moderní doby, kdy i na Jadran se mohlo cestovat rychle letadlem z Prahy, bylo je možno vidět v četných reklamách a byly k vidění i na filmovém plátně včetně filmu Tři vejce do skla s Vlastou Burianem.
Ve třicátých letech minulého století stály tehdejší Československé státní aerolinie před důležitou volbou ohledně dalšího rozšíření letadlového parku. Přepravní výkony společnosti postupně narůstaly a začaly chybět vhodné letouny s vyšší kapacitou sedaček a delším doletem, které by byly vhodné pro nasazení v rámci tehdejší letecké sítě. V plánu bylo otevírání i nových leteckých linek, a tak otázka nákupu nových strojů byla velmi naléhavá. ČSA tehdy v pravidelném provozu používaly jako největší typy letouny Avia F-IXD, což byly v licenci vyráběné třímotorové stroje firmy Fokker s kapacitou sedmnáct cestujících, a tyto stroje přestávaly již provozně vyhovovat.
Vedení společnosti nemuselo pro inspiraci chodit daleko, neboť na ruzyňském letišti doslova v jejich sousedství působila Československá letecká společnost a ta mimo jiné létala s moderními celokovovými letouny Douglas DC-2 a později i DC-3. Logicky se zde nabízela myšlenka technické spolupráce obou společností s řadou výhod vyplývajících z provozu stejných typů letounů. Myšlenka to byla asi správná, ale vývoj událostí nabral zcela jiný směr.
Pro ČSA byly dodány letouny Savoia-Marchetti SM.73, a to v počtu šesti kusů. Letouny určené pro ČSA dostaly trojici československých motorů Walter Pegasus II-M2, každý s maximálním výkonem 452 kW. Šlo o motor vyráběný v Praze-Jinonicích firmou Walter na základně licence Bristol Engine Company, konkrétně o spolehlivý devítiválcový hvězdicový motor Bristol Pegasus. Pražský výrobce jich prodal celkově přes šest stovek kusů do mnoha zemí a jeden z těchto motorů je k vidění i v expozici leteckého muzea v Kbelích.
U ČSA nalétaly letouny Savoia Marchetti SM.73 celkem přes 5 371 letových hodin a 1 233 302 kilometrů. Průměrná životnost letadla SM-73 do vyřazení z provozu by la ještě asi 1 000 hodin.
Text: Lubor Obendrauf
Foto: sbírka Lubora Obendraufa
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 60-63ve Flying Revue č. 5/2025. Na stáncích je časopis ke koupi od 28. srpna 2025. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »