SE-5a: Vzácný pták z Old Warden

17.12.2014

SE-5a: Vzácný pták z Old Warden
SE-5a: Vzácný pták z Old Warden
SE-5a: Vzácný pták z Old Warden
SE-5a: Vzácný pták z Old Warden
SE-5a: Vzácný pták z Old Warden

Z tisíců vyrobených letadel typu SE5a se do dnešních dnů zachoval jen jeden jediný v letuschopném stavu. Jedním z pilotů privilegovaných k jeho pilotáži je i Andy Sephton, který se s námi podělí o pocity z létání s tímto vzácným ptákem.

Nemohu popřít, že legendární stíhačka SE.5a vypadá i dnes stále magicky přitažlivě. Velikostí je podobná Tiger Mothu, ale v přídi má motor o výkonu 200 koní a stále ještě může létat akrobacii. Nemůžete se dočkat, až do ní usednete? Ani já ne, ale prohlédneme si ji nejdříve zblízka. Tupá příď skrývá vodou chlazený motor Wolseley Viper V8. Chladicí okruh používá radiátor automobilového typu uložený před motorem, přičemž žaluzie regulující vstup vzduchu jsou ovládány pilotem. Jejich ovládací páka je umístěna na levé straně pilotního prostoru, padne dobře do ruky a smysl ovládání je přirozený: pohyb dopředu otevírá lamely a zvětšuje tak objem vzduchu proudícího chladičem, zatímco pohyb vzad lamely uzavírá. Palivo je neseno ve dvou nádržích. První, spádová, je umístěna v levé části centroplánu horního křídla. Druhá se nalézá v přední části trupu za motorem a je tlakovaná. Trupová nádrž má obsah 91 litrů, zatímco záložní nádrž v křídle pojme jen 18 litrů. Otočný palivový kohout je umístěn na levé straně přístrojové desky a má následující polohy: uzavření přívodu paliva z obou nádrží, otevření cesty mezi hlavní trupovou nádrží a záložní nádrží a dále umožňuje připojit obě palivové nádrže, každou zvlášť či obě společně, ke karburátoru.

.

FR 4/2019: Už brzy!



Letecká angličtina:


            » Vše o VFR Communication »

CIDNA 2019: Už brzy!

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 25.06.1919 se stalo...
25.06.1919
V té době bezpochyby nejmodernější dopravní letoun, celokovový dolnoplošník Junkers F-13, se poprvé vznesl do vzduchu v německém Dessau.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Jičín (LKJC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345