Škola letecké meteorologie, 15. díl - Vítr III.

30.10.2020

Směr a rychlost větru se s výškou obvykle mění. Je pro to několik důvodů. Nejprve si popišme denní chod rychlosti větru.

Jistě jsme zaznamenali, že v noci rychlost větru obvykle utichá a přes den narůstá. Současně si uvědomujeme, že vlivem tření je u země rychlost větru menší, než ve výšce. Představme si situaci dne s termikou. To je proudění s výstupnými a sestupnými proudy, tedy převážně vertikálně orientovaná cirkulace. Částice vzduchu, snášené sestupnými proudy dolů k zemskému povrchu, si snaží zachovávat vyšší hybnost z výšky a „kontaminují“ touto vyšší kinetickou energií vzduch u povrchu, kde tím dochází ke zvýšení rychlosti větru. A naopak, pomalejší částice od zemského povrchu jsou vynášeny stoupavými proudy do výšky, kde utlumují zdejší vyšší rychlost proudění. Profil větru je proto přes den vyrovnanější, u země i ve výšce je podobná rychlost. V noci, kdy termika není, se vlivem tření u země vítr uklidní, zatímco ve výšce rychlost naroste. Profil rychlosti větru ukazuje výrazný nárůst rychlosti s výškou. U země se také směr větru spolu se ztišením rychlosti stočí doleva. Např. foukal-li denní vítr od západu, noční vítr bude jihozápadní až jižní.

Dalším vlivem je advekce teploty. Přichází-li do oblasti teplý vzduch, pak víme, že vlivem teplotní roztažnosti bude sloupec teplejšího vzduchu vyšší, než studeného. To znamená, že ve výšce se v teplém vzduchu utváří výšková tlaková výše nebo výběžek vyššího tlaku. U země však vlivem vyšší teploty tlak klesá. U země bychom registrovali cyklonální zakřivení izobar, zatímco ve výšce anticyklonální. Jestliže u země fouká jihozápadní vítr, ve výšce bude severozápadní. Při pohledu shora se v teplé advekci vítr stáčí doprava, ve směru hodinových ručiček. U studené advekce je tomu naopak.


RNDr. Petr Dvořák
Letecký meteorolog, lektor

www.jasno.cz

zahlavi_fcb_fr_svet_z_nebe_2.jpg

Flying Revue > Letecká videa > METEO > Škola letecké meteorologie, 15. díl - Vítr III.
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: