Smolensk 10. 4. 06:56 UTC

21.12.2014

Když jsme připravovali fotografický speciál s prezidentskými letouny z pražského setkání prezidentů Obamy a Medveděva, chtěli jsme tam zařadit i fotografii polského vládního letounu Tu-154M. Ještě jsme netušili, že fotografie Jiřího Šímy bude jednou z posledních. Desátého dubna 2010 v 06:56 UTC havaroval u letiště Smolensk v Rusku polský vládní letoun Tu-154M trupového čísla „101“. Na palubě zahynul prezident polské republiky Lech Kaczyński, první dáma Maria Kaczyńska, náčelník generálního štábu Polské armády, guvernér centrální banky, náměstek ministra zahraničních věcí a dalších 82 osob zaměstnaných na vrcholných místech státní správy Polské republiky. Letoun přepravoval čelní představitele Polska na pietní akt k příležitosti 70. výročí masakru polských důstojníků v Katyni.

Smolensk 10.4. Letoun Tu-154M spadal organizačně pod 36. Speciální letecký pluk sídlící ve Varšavě. Po startu v 05:23 UTC z letiště Frédérica Chopina ve Varšavě piloti zamířili přímo do Smolenska. Podle dostupných zpráv v místě přistání, které je vzdáleno jen několik kilometrů od Katyně, panovala hustá mlha a dešťové přeháňky. Dohlednost činila pouze 500 metrů. Počasí se ale zkazilo velmi rychle, o několik desítek minut dříve zde ještě za vyhovující meteorologické situace přistál další speciál vládní letky, Jakovlev Jak-40 převážející novináře, část ochranky a organizační štáb. Následující přílet ruského Il-76 v 06:38 UTC řídící věž odklonila právě pro špatné počastí a piloti s ním přistáli na letišti Vnukovo u Moskvy. O několik minut později se k letišti přiblížil i prezidentský speciál. Dostupné zdroje jasně prokazují, že řídící věž pilotům doporučovala letět na záložní letiště v Minsku nebo Moskvě právě s ohledem na nevyhovující podmínky. Piloti přesto zahájili přistávací manévr a během okruhu kolem letiště sestupu vysunuli podvozek. Přibližně kilometr před prahem dráhy se letoun levým křídlem střetl se stromy a anténami radiotechnického zabezpečení, přičemž stroj letěl několik desítek metrů mimo osu dráhy. Následoval náklon trupu, který se piloti snažili vyrovnat pravou zatáčkou a stoupáním. V tom okamžiku ale došlo ke kontaktu pravého křídla se zemí a letoun narazil do země dvě stě metrů před prahem dráhy. Trup se rozlomil na několik částí. Po nárazu začalo okamžitě hořet velké množství rozlitého paliva. Podle vyjádření ruských lékařů na místě ale příčinou smrti většiny pasažérů byla zranění způsobená nárazem a nikoli následným ohněm. Při požáru došlo k destrukci jedné z černých skříněk, záznamové médium ale nebylo vážně poškozeno. Všechny fragmenty i černé skříňky budou pečlivě analyzovány a poslouží k určení posledních okamžiků na palubě letounu. Po pádu okamžitě začalo rozsáhle vyšetřování polských i ruských expertů. Oběti nehody na Moskevské letiště převážely vrtulníky Mi-26 ruského Ministerstva pro mimořádné události. Odtud pak většinu těl převezli k provedení identifikace a pitvy, tělo prezidenta po identifikaci jeho bratrem dopravila polská vojenská CASA zpět do vlasti.

.

Časopis FR 4/2019



CIDNA 2019: Už brzy!

Kalendárium:

Dne 21.08.1908 se stalo...
21.08.1908
Francouzský letecký průkopník Leon Levavasseur dosáhl prvního úspěchu, když jím navržený letoun Antoinette II provedl první let po uzavřené dráze uskutečněný jednoplošníkem ve Issy-les-Moulineaux. Let trval 1 min a 36 sekund.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
1234

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Exkurze s FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345