Španělsko

583944856.jpg

Poslední revize 15. 1. 2019


Základní informace:

Vstup:  Ze zemí Schengenu na kterémkoliv letišti.
FPL: Podávání letových plánů je ve Španělsku povinné pro mezinárodní lety a v případech, kdy prolétáváte řízeným prostorem – tzn. i pokud odlétáte z řízeného letiště nebo je takové letiště vaší destinací. Je důležité u sebe mít kopii orazítkovaného letového plánu ve chvíli, kdy na větším letišti procházíte security nebo pasovou kontrolou. Pokud byste jej neměli, tak vás k letadlu jednoduše nepustí. Je tím samozřejmě omezená možnost podávání plánu přes navigační aplikace nebo telefonem, ale některá letiště ve Španělsku tak prostě pracují.
ULL: Povolení pro lety ULL je nutné. Informace včetně formuláře a instrukcí pro vyžádání povolení jsou zde: www.aepal.aero/flying-in-spain

Internetové zdroje informací:

CAA www.seguridadaerea.gob.es - stránky leteckého úřadu, které jsou ale bohužel jen ve španělštině
ŘLP www.enaire.es
AIP  www.enaire.es/services – v sekci AD/AIP jsou celkem spolehlivé informace k jednotlivým licencovaným letištiím
Meteo www.aemet.es - meteo informace včetně radaru
Letiště Pro licencovaná letiště ve Španělsku viz AIP 
www.fly-sea.com/charts/LXGB.pdf - informace týkající se letiště Gibraltar 
 - adresa pro prvotní komunikaci ohledně povolení k přistání a handlingu v Gibraltaru   
Jiné www.pilotfriend.com...spain.htm - informace k létání ve Španělsku
www.pplir.org/magazine
 - zkušenosti z létání ve Španělsku  

Zajímavé publikace:

Máte tip? Rádi ho zveřejníme. 

Jak se létá ve Španělsku:

  • Na některých letištích od vás budou chtít vidět všechny doklady k letadlu a někde dokonce chtějí od dokladů i kopii. Pokud všechny doklady máte a oni mají kopírku, dá se to zvládnout. Na to, abyste měli všechny doklady s sebou musíte samozřejmě myslet před cestou. Zaskočit vás může ale situace, kdy úředník chce kopii některého z dokladů, ale zároveň vás informuje, že nemá kopírku. Při létání do Španělska si proto beru také 2-3 kopie od každého dokladu k letadlu.
  • Provoz UL letadel je na některých letištích zakázaný (např. Jerez). Pokud tedy poletíte do Španělska s UL strojem, je potřeba si v AIPu prověřit, zda vaše plánovaná letiště nemají restrikci na UL.
  • Ve Španělsku existují dva typy letišť – letiště provozovaná, regulovaná a vlastněná státní organizací AENA. To jsou ta větší, dopravní. Je zde často hodně byrokracie a většinou také povinný handling za vyšší či nižší ceny. Některá letiště ve Španělsku vyžadují i pro lety VFR slotovou koordinaci. V AIPu jsou tato letiště vyjmenovaná a jsou tam i dané adresy, kde se slot dá vyžádat. Mimo sezónu dostanete obvykle velmi ležérní odpověď, že v můžete přiletět kdykoliv. V sezóně mohou být ale restriktivnější. Některá dopravní letiště pak nepřijímají VFR provoz celoročně vůbec (Barcelona, Malaga, Madrid Barajas, atd.). Na všech letištích je povinnost nosit reflexní vesty. Druhou skupinou jsou sportovní/UL letiště, kde je obvykle k dostání benzín natural 95, ale ne vždy mají Avgas. Problém je, že se zdá nemožné získat jejich seznam. Pokud tedy do Španělská poletíte, pokuste se hledat také menší UL letiště v blízkosti vaší trasy. Ne všechna jsou ale na leteckých mapách nebo ve vaší aplikaci.
  • TMA/CTR není s ohledem na velikost země ve Španělsku mnoho, ale jsou o něco větší, než jsme zvyklí. Řídící pak často chtějí, abyste se drželi jen 1000 stop AGL, což v létě nemusí být nijak příjemné. Pokud poletíte kolem Madridu, pak je asi nejvhodnější volit VFR koridor severně od Madridu i letiště Barajas. Tento koridor je ale poměrně úzký, protože je na severu limitovaný horami a na jihu je už TMA Barajas.
  • Kupování benzínu není ve Španělsku tak jednoduché, jako v jiných evropských zemích. Obvykle se stane, že pumpař, který neumí jediné slovo anglicky, vám musí vysvětlit, že potřebuje, abyste mu vyplnili 2 formuláře – v jednom musíte uvést svoje VAT (DPH) registrační číslo. Pokud se nechcete dlouze dohadovat, že to pro soukromý let nemusíte, tak to lze vyřešit tak, že do kolonky napíšete svoje rodné číslo a pumpař bude spokojený. Ve druhém formuláři pak zaškrtnete druh a množství benzínu, který jste odebrali – je to kontrola, že víte, jaký a kolik benzínu jste dostali. 
Osobní zkušenosti pilota z létání ve Španělsku si můžete přečíst ve speciálu Po Evropě s Flying RevueVíce zde.
.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 01.04.1948 se stalo...
01.04.1948
První let experimentálního letounu Convair XF-92, prvního proudového letounu s delta křídlem.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345