Sport AFC Praha

21.12.2014

V sobotu 16. června 2012 se uskutečnil na letňanském letišti první ročník zcela nového závodu, který jinou filosofií vnesl diváky přímo do dění soutěže a pilotům umožnil předvést své stroje na maximum v blízkosti diváků.

Už v loňském roce si skupina pilotů kolem našeho reprezentanta v letecké akrobacii Marka Hyky uvědomila, že dočasným přerušením světové série závodů Red Bull Air Race dojde k možnému útlumu zájmu části příznivců o tento druh vrcholového sportu. Dalším hybným „motorem“ skupiny byla myšlenka přiblížit špičkovou akrobacii i našim divákům. Jen někteří z nich si totiž mohou dovolit v dnešní době nákladné cesty doslova po celém světě za současnou akrobatickou špičkou. Marek Hyka tak využil svých kontaktů a oslovil řadu známých leteckých akrobatů s pozváním do Prahy na zcela nový typ soutěže.

Obsazení

Pozvání postupně přijala řada pilotů z několika zemí světa, jejichž jména jsou opravdovým pojmem na poli letecké akrobacie v kategorii Unlimited. Už od středy 15. 6. 2012 se objevují na letňanském letišti sympatická Světlana Kapanina a Viktor Čmal , oba z Ruska. Původně měli létat na strojích SU-31M , avšak Viktor Čmal se nakonec posadil do kokpitu stroje Sbach 300 Marka Hyky. Ze Španělska přijela dvojice akrobatů – Castor Fantoba a Juan Velarde, pro které bylo rovněž přichystáno jedno „súčko“ stejného typu. Z Francie přilétl pilot Francois Le Vot. Pole pilotů samozřejmě doplnila naše akrobatická špička. Mimo Marka Hyky to byli Petr Kopfstein se strojem Extra 330SC a pak také Martin Šonka, létající na letounu Extra 330SR. Před pořadateli byl nelehký úkol. Organizačně zajistit celou akci tak, aby si diváci přišli opravdu na své a přitom viděli všechny soutěžící z bezprostřední blízkosti.

Nový formát

Pořadatelé se rozhodli celou soutěž pojmout nově tak, jak jsme zvyklí vídat u jiných sportů. Poprvé tak měli možnost diváci sledovat průběh každého soutěžního letu na velkoplošných obrazovkách, kamery byly umístěny přímo v kokpitech letounů – ale také na křídle a trupu strojů. To umožnilo atraktivní podívanou pro všechny na letišti i diváky u televizních obrazovek v přímém přenosu. Zásadní inovací ovšem byl systém hodnocení. Sbor rozhodčích hodnotil výkon pilota okamžitě, takže v době jeho přistání mohli všichni na obrazovkách vidět jeho aktuální pozici. U povinné sestavy se hodnotila přesnost provedení figur, rozhodčí ohodnotil provedení každé figury známkou s hodnotou 1–10 bodů. Každá figura má přitom v akrobatickém katalogu svůj koeficient a ten násobil udělenou známkou.

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345