Stopětka cestovatelka

21.12.2014

Vždy mě lákalo dobrodružství dálkových letů malými letadly, kde stále platí zápis z kbelské kroniky z počátku letectví u nás: „Spěcháš-li, jeď vlakem. Máš-li dost času, jeď autem. A jestliže ti vůbec nezáleží na tom, kdy přijedeš, leť letadlem.“ Svůj první několikadenní letecký výlet jsem si naplánoval na letošní léto.

Cestu jsem od počátku plánoval s kanárkově žlutou „stopětkou“ Z-126 OK-JGD, která je bázovaná na letňanském letišti v letecké škole Letov Air. OK-JGD je už dáma v nejlepších letech, byla vyrobena v roce 1955, přesto je na stopětku pěkně vybavena. Pro lety do zahraničí je největším plusem „céčkový“ odpovídač, ELT a elektrický startér, takže nemusíte shánět dobrovolníky riskující amputaci končetin. Pro klid v duši jsem si ještě zapůjčil GPS Garmin 496.

Původně jsem chtěl letět do Itálie. Bohužel léto roku 2011 bylo pod psa, a když už bylo líp, zase jsem nemohl já. Prázdniny plynuly jako voda, najednou byl konec srpna a já jsem se stopětkou letěl nejdál do Hodkovic. A tak bylo potřeba přeplánovat celý výlet. Na zadní sedadlo jsem přibral kamaráda Petra Kříže a jal jsem se hledat novou destinaci. Minulý rok na Aviatické pouti mě pozval André Moser, majitel jediné letuschopné Pragy Baby (HB-UAF) na světě, do švýcarského Thunu, malebného města pod úbočími švýcarských Alp. Pozvání jsem přijal, ale výlet jsem tehdy odsunul na neurčito. Naštěstí jsem si na Andrého vzpomněl, poslali jsme si pár zpráv a bylo jasné, kam poletím. Výlet jsem spojil také s leteckým dnem v Hahnweide, specializovaným čistě na historická letadla, kam už můžeme zařadit i stopětku. Vyměnil jsem si pár e-mailů s Hansem Puskeilerem, ředitelem airshow, a i přesto, že měli plno, neměli to srdce mě odmítnout, když poletím až z České republiky. Plán byl jednoduchý, ve středu přeletět z Letňan až do švýcarského Thunu (LKLT-

  • LKKT-EDMJ-EDMK-LSZW), čtvrtek strávit

na zemi v Thunu, pátek přelet z Thunu do Hahnweide (LSZW-EDTD-EDST), sobota airshow v Hahnweide a neděle odlet zpět do Letňan (EDST-EDNR-LKLN-LKLT).

Středa

Ve středu o půl sedmé ráno přecházím s Petrem orosenou plochu letňanského letiště k Letovu, s sebou neseme jeden baťůžek, brašničku s foťáky, tašku s pár sušenkami a tři flašky oleje, víc se do „zavazadlového prostoru“ stopětky nevejde. U Letova nás už čeká Jakub Kořínek a společně vyndáváme letadlo, soukáme se dovnitř a pečlivě srovnáváme věci. Navigační lety s Trenéry mají další specifikum, které u Cessny nemusíte řešit, tím je prakticky minimální odkládací prostor. Před letem si musíte srovnat všechny mapy a věci, zkrátka nemáte vedle sebe další sedadlo, kam si můžete nepotřebné věci odkládat. Kolem sedmé hodiny zdravíme slečnu řídící ve Kbelích a startujeme z dráhy 05R směr Průhonice. Nad Průhonicemi potkáváme Slávu Kováře v jeho Moravě při obhlídce dálnice D1 a pokračujeme přes Příbram na Klatovy. Je jasné ráno, na nebi je jen pár stratocumulů a údolí Vltavy je zalito v husté mlze.

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345