Švýcarská elitní letka Patrouille Suisse vystoupila jinde, než měla

2.8.2019

Letka Patrouille Suisse složená z letounů F-5E Tiger II. Zdroj: www.patrouille-suisse.net Letka Patrouille Suisse složená z letounů F-5E Tiger II. Zdroj: www.patrouille-suisse.net
Letka Patrouille Suisse složená z letounů F-5E Tiger II. Zdroj: www.patrouille-suisse.net

Nešťastný a poněkud bizarní průběh mělo na začátku prázdnin vystoupení elitní akrobatické letky Patrouille Suisse švýcarského letectva nad slavnostním shromážděním u příležitosti stého výročí tragické smrti švýcarského průkopníka letectví Oskara Bildera ve městě Langenbruck. Letka sem totiž vůbec nedoletěla – Bilderovi vzdala omylem hold nad pět kilometrů vzdáleným městem Mümliswil. 

Jak je to možné? Podle mluvčího švýcarského letectva, který se za selhání velitele letky omluvil, je na vině zastaralá výbava letounů F-5E Tiger II, z nichž je letka složena. Typ je v provozu od roku 1972 a není dovybaven žádným z moderních navigačních systémů. Velitel letky tak lety plánuje s pomocí papírové mapy s měřítkem 1:100 000, kde jeden centimetr odpovídá jednomu kilometru ve skutečnosti, tedy zhruba pěti vteřinám letu. 

F-5E Tiger II
Účel: Lehký stíhací letoun
První let: 11. 8. 1972
Rozpětí: 8,13 m
Délka: 14,45 m
Výška: 4,08 m
Plocha křídel: 17,28 m2
MTOW: 11 190 kg
Pohon: 2x proudový motor General Electric J85-GE-21B o tahu 15,5 kN / 22,2 kN s přídavným spalováním
Maximální rychlost: 1734 km/h (Mach 1,63)
Dostup: 15 800 m
Stoupavost: 175 m/s
Akční rádius: 1400 km
Přeletový dolet: 3720 km
Výzbroj: 2× 20mm kanón M39A2, řízené střely - AIM-7 Sparrow, AIM-9 Sidewinder, AGM-65 Maverick, AIM-120 AMRAAM a protiradarové řízené střely AGM-45 Shrike.

Při letu k plánované destinaci se velitel letky nechal zmást početným shromážděním lidí, které ze svého letounu zahlédl, a s ohledem na to, že se skutečně nacházeli řádově jen sekundy letu od požadovaného cíle, vyhodnotil situaci tak, že jsou na místě a dal povel k zahájení standardního vystoupení letky. To se ovšem odehrálo nad nejspíš poněkud překvapenými zástupy lidí, kteří se sem - do městečka Mümliswil - sjeli nikoli k uctění památky švýcarského letce, nýbrž na festival jódlování.

Památku Oskara Bildera, který jako první v roce 1913 přeletěl obousměrně Alpy nebo ustanovil rychlostní rekord letu mezi Bernem a Paříží, tak museli v pět kilometrů vzdáleném Langenbrucku uctít bez účasti elitní armádní letky Patrouille Suisse.  

Událost zasadila poměrně výraznou ránu sebevědomé prezentaci chlouby švýcarského letectva a oživilo debatu nad tím, jak nadále podobné přelety plánovat a realizovat. Paradoxem navíc je, že velitel letky je rodákem právě z Langenbrucku a přesto "Pro jednoduché přelety nemáme na zemi žádný personál, který by s pilotem za letu spolupracoval. Po tomto incidentu však nyní uvažujeme, že budeme muset situaci pro příští přelety řešit,“ řekl mluvčí letectva Daniel Reis, neupřesnil ale jak.

Zastaralé letouny Tiger F5 létají podle Reise ve službách letky dosud i proto, že se v referendu před několika lety ukázalo, že jsou u Švýcarů silně populární a jejich vyřazení nebylo proto podle Reise na pořadu dne.

-fr-

Zdroj: www.msn.com

 

Flying Revue > Aktuality > Všechny články > Švýcarská elitní letka Patrouille Suisse vystoupila jinde, než měla
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» 19. 9. LKKT-LFGC (první etapa zde)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Staňte se pilotem:

Kalendárium:

Dne 23.09.1913 se stalo...
23.09.1913
Roland Garros provedl první přelet Středozemního moře. Trasu z Saint-Raphaelu do Bizerty dlouhou 729 km proletěl za 7 hodin a 53 minut.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Trcaker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345