WACO

29.4.2020

Symbol kuráže a dokonalosti

Příběh společnosti Weaver Aircraft Company, který můžeme bez nadsázky nazvat příběhem opravdového počátku všeobecného letectví, se začal odehrávat na začátku dvacátého století.

Letiště v Indianapolis, stát Indiana, rok 1937. WACO kam se podíváš
Letiště v Indianapolis, stát Indiana, rok 1937. WACO kam se podíváš

Od doby začínající hospodářské krize se pak na dlouhá léta stalo WACO lídrem ve vývoji a prodeji letadel, která dnes již téměř neznáme. Druhá světová válka, která některým výrobcům letadel přinesla technologický pokrok, přispěla bohužel zásadním způsobem ke konci této tehdy tak významné značky.

Rok 1935 WACO NC 14621 uprostred C.J.Brukner
Rok 1935 WACO NC 14621 uprostred C.J.Brukner

V Evropě už Otto Lilienthal dávno prováděl lety kluzákem, dva exempláře se dokonce již v roce 1894 dostaly do USA. Bratři Wrightové také nejdříve v roce 1899 postavili kluzák, aby později získali prvenství v motorovém létání. A do této doby se v USA jako syn německých rodičů narodil Clayton John Brukner. Stalo se tak roku 1896 a první motorový let bratří Wrightů jej tedy zastihl jako šestiletého chlapce.

Společnost TWA přebírá nové WACO
Společnost TWA přebírá nové WACO

Přesně ten správný věk na to, aby malý „Clayt“ pochopil, že jeho životem budou letadla. Na střední škole jej spojilo kamarádství s o rok mladším Jamesem Elwoodem Junkinem. Mladého „Sama“ vzal totiž tatínek jednou na air show do Chicaga a i on od té chvíle věděl, že jeho osudem musí být letadla.

WACO Model 8 pro šest pasažérů
WACO Model 8 pro šest pasažérů
 WACO YKC na plovácích
WACO YKC na plovácích

A tak, zatímco jejich spolužáci pokračovali ve studiích na vysokých školách a univerzitách, „Clayt“ a „Sam“ si v roce 1918 postavili letadlo. Lépe řečeno lodičku s křídly, poháněnou dvouválcem Lawrence o výkonu celých 30 koňských sil.

WACO ZQC-6 a YQC-6 z roku 1936
WACO ZQC-6 a YQC-6 z roku 1936

Když se mnohem později ptali novináři Claytona na jeho začátky, řekl: „Nikdy to neletělo a to z docela zřejmých důvodů. Brzy jsme tu naši air-boat zase rozebrali a schovali jsme si motor na pozdější využití. Pochopili jsme však, že budeme vyrábět letadla.“

 

Text: Pavel Valenta

Foto: archiv National WACO Club

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 66-71 ve Flying Revue č. 3/2020. Na stáncích bude časopis ke koupi od 30. dubna 2020. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.04.1955 se stalo...
25.04.1955
První vzlet prototypu málo známého švýcarského nadzvukového letounu FFA P-16 společnosti Flug- und Fahrzeugwerke AG.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »