Tak šel čas na letišti v Letňanech – 2. díl

6.3.2016

Arado Ar 96 - výroba německého cvičného letounu v LetňanechArado Ar 96 - výroba německého cvičného letounu v Letňanech
Arado Ar 96 - výroba německého cvičného letounu v Letňanech

V minulém čísle jsme se věnovali nejvzdálenější historii letiště v Letňanech. Vrátili jsme se v čase až do doby, kdy letiště sice ještě neexistovalo, ale už tu probíhaly jedny z prvních aviatických produkcí v Praze. A dostali jsme se až do meziválečného období, kdy byly Letňany centrem československého letectví. Nyní navážeme tam, kde jsme skončili.

Od druhé světové války k centrálně plánovanému hospodářství 

Rozvoj Letiště Praha Letňany pokračoval i za druhé světové války, a dalo by se říci, že byl ještě intenzivnější než dříve. Po okupaci českých zemí v březnu 1939 totiž převzaly německé zbrojní koncerny a Luftwaffe celou letištní i výrobní kapacitu této oblasti a masivně ji rozšířily.

Československá vojenská továrna na letadla byla v roce 1939 přejmenována na Flugzeugwerke Letov, A.G. Prag-Letnian a její hlavní náplní práce se stala výroba náhradních dílů a opravy německých letounů typu Junkers. V roce 1940 dostala také ČKD nové jméno Böhmish-Mährische Maschninenfabriken A.G., Flugzeugwerk Prag. Ve stejném roce započal přesun staveb patřících továrně Aero do Letňan kvůli rozšiřování kbelského letiště pro potřeby Luftwaffe.

Flying Revue 2/2016
”Jiří Flying Revue 2/2016
najdete
na stáncích
od 3. března 2016.



Celý článek si můžete přečíst na stránkách 64 až 67 ve Flying Revue 2/2016, další ukázky z tohoto čísla najdete zde.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, časopis vám doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem klubu se stává automaticky každý předplatitel. Více zde.

Spolu s původními hangáry ze Kbel byl vybudován komplex nových hangárů pro finální montáž a zalétávání nově vyrobených letadel. V tomto továrním komplexu s názvem Aero Dr. Kabeš, Praha Vysočany byla zavedena výroba celokovového průzkumného dvoutrupého letounu Focke-Wulf Fw 189 A-1 a v březnu roku 1941 byly na letišti Letňany zalétány první stroje. Do roku 1943 pak Aero Dr. Kabeš ve spolupráci s firmami Flugzeugwerke Letov a Bohmisch Mährische Maschinenfabriken vyrobilo celkem 337 kusů těchto letadel.

V roce 1943 továrna Flugzeugwerke Letov zahájila výrobu cvičných letounů Arado Ar 96. Navíc se v Letňanech vyráběly pro toto letadlo samostatné trupy, které byly odesílány do čakovické Avie k finální montáži. Do konce války vyprodukoval Flugzeugwerke Letov 550 kompletních letounů Arado Ar 96 a 672 samostatných trupů pro Avii. V roce 1943 zahájila i firma Aero Dr. Kabeš produkci nového stroje. Jednalo se o dopravní a cvičný letoun typu Siebel Si 204D. Do konce války bylo vyrobeno 533 kompletních letounů a množství samostatných trupů pro finální montáž v Bohmisch Mährische Maschinenfabriken, která vyprodukovala 493 kusů těchto letadel. Právě bývalá ČKD v roce 1943 výrazně rozšířila výrobní kapacity a komplex jejích výrobních a montážních hal prakticky zdvojnásobil velikost letiště.

Text: Richard Adamec

Foto: archiv letiště Letňany

titulka_fr_2_2016_box.jpg

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg


 

 

 

 

 

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2016 > Flying Revue 2/2016 > Tak šel čas na letišti v Letňanech – 2. díl
.

         Máme pro vás »

FR 6/2020: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL B Meteo:

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Nová exkluzivní kniha

Svět z nebe » 

Letecký cestopis pro vás:

První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456