Tak šel čas na letišti v Letňanech – 2. díl

6.3.2016

Arado Ar 96 - výroba německého cvičného letounu v LetňanechArado Ar 96 - výroba německého cvičného letounu v Letňanech
Arado Ar 96 - výroba německého cvičného letounu v Letňanech

V minulém čísle jsme se věnovali nejvzdálenější historii letiště v Letňanech. Vrátili jsme se v čase až do doby, kdy letiště sice ještě neexistovalo, ale už tu probíhaly jedny z prvních aviatických produkcí v Praze. A dostali jsme se až do meziválečného období, kdy byly Letňany centrem československého letectví. Nyní navážeme tam, kde jsme skončili.

Od druhé světové války k centrálně plánovanému hospodářství 

Rozvoj Letiště Praha Letňany pokračoval i za druhé světové války, a dalo by se říci, že byl ještě intenzivnější než dříve. Po okupaci českých zemí v březnu 1939 totiž převzaly německé zbrojní koncerny a Luftwaffe celou letištní i výrobní kapacitu této oblasti a masivně ji rozšířily.

Československá vojenská továrna na letadla byla v roce 1939 přejmenována na Flugzeugwerke Letov, A.G. Prag-Letnian a její hlavní náplní práce se stala výroba náhradních dílů a opravy německých letounů typu Junkers. V roce 1940 dostala také ČKD nové jméno Böhmish-Mährische Maschninenfabriken A.G., Flugzeugwerk Prag. Ve stejném roce započal přesun staveb patřících továrně Aero do Letňan kvůli rozšiřování kbelského letiště pro potřeby Luftwaffe.

Flying Revue 2/2016
”Jiří Flying Revue 2/2016
najdete
na stáncích
od 3. března 2016.



Celý článek si můžete přečíst na stránkách 64 až 67 ve Flying Revue 2/2016, další ukázky z tohoto čísla najdete zde.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, časopis vám doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem klubu se stává automaticky každý předplatitel. Více zde.

Spolu s původními hangáry ze Kbel byl vybudován komplex nových hangárů pro finální montáž a zalétávání nově vyrobených letadel. V tomto továrním komplexu s názvem Aero Dr. Kabeš, Praha Vysočany byla zavedena výroba celokovového průzkumného dvoutrupého letounu Focke-Wulf Fw 189 A-1 a v březnu roku 1941 byly na letišti Letňany zalétány první stroje. Do roku 1943 pak Aero Dr. Kabeš ve spolupráci s firmami Flugzeugwerke Letov a Bohmisch Mährische Maschinenfabriken vyrobilo celkem 337 kusů těchto letadel.

V roce 1943 továrna Flugzeugwerke Letov zahájila výrobu cvičných letounů Arado Ar 96. Navíc se v Letňanech vyráběly pro toto letadlo samostatné trupy, které byly odesílány do čakovické Avie k finální montáži. Do konce války vyprodukoval Flugzeugwerke Letov 550 kompletních letounů Arado Ar 96 a 672 samostatných trupů pro Avii. V roce 1943 zahájila i firma Aero Dr. Kabeš produkci nového stroje. Jednalo se o dopravní a cvičný letoun typu Siebel Si 204D. Do konce války bylo vyrobeno 533 kompletních letounů a množství samostatných trupů pro finální montáž v Bohmisch Mährische Maschinenfabriken, která vyprodukovala 493 kusů těchto letadel. Právě bývalá ČKD v roce 1943 výrazně rozšířila výrobní kapacity a komplex jejích výrobních a montážních hal prakticky zdvojnásobil velikost letiště.

Text: Richard Adamec

Foto: archiv letiště Letňany

titulka_fr_2_2016_box.jpg

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg


 

 

 

 

 

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2016 > Flying Revue 2/2016 > Tak šel čas na letišti v Letňanech – 2. díl
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345