Technika létání: TCAS – Zbraň proti kolizím letadel (2. část)

21.12.2014

V prvním dílu jsme nastínili historii vzniku systémů TCAS a jejich základní principy funkce, nyní se podíváme, jak dnes systémy používané v dopravních letounech pracují v realitě.

Důležitou součástí jakéhokoliv avionického systému je způsob, jakým je schopen zprostředkovat své informace osádce. K jejich předávání dochází zpravidla jak vizuálně, tak akusticky.

Vizuální informace od TCAS, a to včetně úhybných manévrů, jsou pro pilota zobrazeny buď na obrazovce systému EFIS (Electronic Flight Information System), nebo na variometru. V takovém případě jsou instrukce od TCAS vyobrazeny za pomoci VSI (Vertical Speed Indicator).

Režimy výstrahy TCAS

Systém TCAS pracuje v několika základních režimech. Prvním z nich je režim Traffic Information. V tomto režimu systém monitoruje pohyb letounů ve svém okolí až do vzdálenosti 40 nm. Pilot musí dbát přednostně pokynů řízení letového provozu a pokud letí se spuštěným autopilotem, ponechává ho nadále aktivním.

V případě, že do monitorované oblasti pronikne letoun „vetřelce“, zobrazí nám jej TCAS jako tzv. „Hollow diamond“ (prázdný diamant) v bílé nebo světle modré barvě. Indikátory XY určují, jaký je výškový rozdíl mezi letouny, který je vyobrazen v tisícině hodnoty ve feetech (například +0,2 = +200 ft).

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2011 a starší > BŘEZEN – DUBEN 2011 > Technika létání: TCAS – Zbraň proti kolizím letadel (2. část)
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: