21.12.2014
EC-120 B „Colibri“ patří do kategorie malých vrtulníků, i když se dá říci, že je „velký mezi malými“. A díky promyšlené konstrukci patří i mezi vrtulníky velmi obchodně úspěšné.
Historie vrtulníku, dnes známého jako EC-120 B, začala v roce 1990, kdy francouzská společnost Aerospatiale, čínská CATIC a singapurská Singapore Aerospace uzavřely dohodu o společném vývoji nového lehkého vrtulníku. Projekt nesl v první fázi označení P-120L, ale již v úvodní projektové fázi prošel zásadními změnami, dnešní EC-120 B se tak prvotnímu návrhu příliš nepodobá. Když se v roce 1992 spojily vrtulníkové divize společností Aerospatiale a MBB do společnosti Eurocopter Group, byl do jejího programu zařazen i projekt P-120 L. Eurocopter si ve vývoji projektu i nadále podržel klíčovou roli. Definitivní podobu získal projekt, nyní již přeznačený na EC- 120, v roce 1993 a počátkem roku 1995 se ve francouzském Merignane chýlila ke konci stavba dvou prototypů. První z nich s imatrikulací F-WWPA se vznesl do vzduchu 9. června 1995. O dva roky později, 16. června 1997, získal typ certifikaci podle JAR 27.
Zatímco součásti draku vrtulníku se vyrábějí v Číně, finální montáž probíhala od počátku v Merignane. Kromě toho bylo menší množství vrtulníků zkompletováno rovněž v Austrálii a Brazílii. V současné době je v provozu i druhá linka v čínském Harbinu. Stroje, které tamější závod opouštějí, jsou označené HC-120 a určené primárně pouze pro čínský trh. Ke konci roku 2011 bylo celkem zákazníkům dodáno více než 700 vrtulníků EC-120 B.
Jedná se o vrtulník tzv. „klasické konstrukce“. To znamená jeden hlavní rotor, který je doplněn o vyrovnávací rotor – v tomto případě o Fenestron. Velmi zjednodušeně řečeno, jedná se v podstatě o „zakapotovanou“ ocasní 10 | Text: Vratislav Eliáš/Foto: Eurocopter, Michal Beran EC-120 B „Colibri“ patří do kategorie malých vrtulníků, i když se dá říci, že je „velký mezi malými“. A díky promyšlené konstrukci patří i mezi vrtulníky velmi obchodně úspěšné. vrtulku, konstruktérům se tak podařilo zvýšit účinnost této vrtulky a hlavně velmi výrazně zredukovat celkovou úroveň hluku produkovaného vrtulníkem (např. tzv. „přeletová hlučnost“ je jen 78,8 dB).
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »