TOP 99 osobností - Bratři Wrightové

14.1.2023

Vážení čtenáři,

jak jsme Vás již mnohé informovali v prvním čísle Flying Revue, které vyšlo 5.ledna, připomínáme si tento rok již 120. výročí prvního vzletu letounu FLYER bratrů Orwilla a Wilbura Wrightových. Dlouholetý propagátor letectví a majitel vsetínské firmy Aeroteam Víťa Klimek, si při této příležitosti vzal na svá bedra velmi těžký úkol a to, představit 99 nejvýznamnějších osobností světového letectví od roku 1903 až k dnešku. 

Protože tuto iniciativu rádi podporujeme, budeme na našich webových stránkách, každou sobotu až do konce tohoto roku, zveřejňovat vždy 1-2 osobnosti z tohoto seznamu, společně se stručnou jejich charakteristikou a pěknou ilustrační kresbou. 

Podrobnosti k jednotlivým laureátům a dále k celé řadě produktů, které budou firmou Aeroteam Vsetín k této anketě vydávány, bude možné najít především na jejich webových stránkách www.aeroteam.cz.

wright.jpg

O letecké činnosti obou bratrů bylo napsáno již hodně článků. Méně známé jsou jejich další aktivity zejména před rokem 1903, kdy vstoupili do leteckých dějin prvním motorovým letem.

Oba bratři začínali podnikání jako tiskaři ve městě Dayton ve státě Ohio. Orvill se jako tiskař vyučil a poté co si sestrojil tiskařský lis přesvědčil ke spolupráci i bratra Wilbura. Vydávali dokonce vlastní noviny, ale v tvrdé konkurenci neuspěli. Dále pak tiskli pouze na zakázku letáky, brožury a další tiskoviny. V té době začal velký boom cyklistiky. Původní bicykl s jedním velkým kolem byl nahrazen dvoukolým jízdním kolem s pohonem řetězem. Bratři Wrightové využili příležitost a zřídili si souběžně s tiskárnou také prodejnu a opravnu jízdních kol.

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

V té době se začal Wilbur zajímat o létání. Určitým vzorem mu byl Otto Lilienthal, který v té době prováděl v Německu pokusy s létáním a doplatil na ně cenou nejvyšší. Wilburn nezahálel a spolu s bratrem postavili první kluzák a pro zkoušky našli vhodné místo poblíž vesnice Kitty Hawk v Severní Karolině na břehu Atlantického oceánu. To se psal rok 1900. V místě zvaném Kill Dewil Hills postavili přístřešek, kde trávili čas během leteckých experimentů. Totéž následovalo další rok s větším kluzákem. V roce 1901 sestrojili bratři ve své dílně v Daytonu aerodynamický tunel a díky mnoha praktickým pokusům se posunuli kupředu. Začali kreslil nový typ kluzáků pro rok 1902 u kterého přepracovali systém řízení a navíc kluzák opatřili svislou ocasní plochou. Během léta připravili stavebnici tohoto kluzáku a v srpnu odjeli zpět na pláž poblíž osady Kitty Hawk. Opravili přístřešek z loňského roku a během několika dnů sestavili z dovezených dílů nový kluzák. Během zkoušek přišli s myšlenkou pohyblivé svislé ocasní plochy a na světě byla směrovka.

Nyní nastal čas vybavit letoun motorem. Protože se bratrům nepodařilo sehnat vhodný motor, rozhodli se sestrojit vlastní. 25. září 1903 dorazili opět ke Kill Devil Hills. Sestavili kluzák,který opatřili novým spodním i horní křídlem a současně zabudovali motor. Ten se při prvních zkouškách porouchal, ale brzy byl opraven. A nastal tak mnohokrát zmíněný čtvrtek 17. prosince 1903 a čas 10,35 hod, kdy se Orvill Wright vznesl k prvnímu motorovému letu v historii lidstva.

 

Autor: Vítězslav Klímek

obalka_svet_z_nebe_vizual_2.jpg

Flying Revue > Zprávy > TOP 99 osobností > TOP 99 osobností - Bratři Wrightové
.

         Máme pro vás »

FR 1/2023: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL C VFR průvodce 1

VFR letecký průvodce Evropou 1 »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Horké nebe nad hranicí!

Horké nebe nad hranicí »

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Přednášky Flying Revue!

Přednášky Flying Revue »

Kalendárium:

Dne 29.01.1939 se stalo...
29.01.1939
Německý pilot Carl Bode vytvořil s druhým prototypem vrtulníku Focke-Wulf Fw 61 tehdejší světový rekord v dostupu vrtulníku, když vystoupal do výšky 3427 metrů.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »