Tu-154, které přivezlo české hokejisty z Nagana, se stěhuje na jižní Moravu

22.2.2016

velkyprelet-1016.jpgTU 154M na letišti Praha Kbely
TU 154M na letišti Praha Kbely
velkyprelet-kokpit.jpgPilotní kabina. Křeslo vlevo pamatuje kapitána Petra Jirmuse. Právě tento legendární akrobatický letec pilotovoval tupoleva z Nagana.
Pilotní kabina. Křeslo vlevo pamatuje kapitána Petra Jirmuse. Právě tento legendární akrobatický letec pilotovoval tupoleva z Nagana.
velkyprelet-1016salonek.jpgSalonek
Salonek
velkyprelet-pracejerab.jpgBez jeřábu se odstrojování letadla neobejde.
Bez jeřábu se odstrojování letadla neobejde.
velkyprelet-prace-motor.jpgTřetí motor opouští záď letounu.
Třetí motor opouští záď letounu.
Parta nadšenců z kunovického muzea.
Parta nadšenců z kunovického muzea.

Z pražských Kbel do leteckého muzea v jihomoravských Kunovicích se letos vydá legendární TU-154, které dopravilo v roce 1998 domů hokejové olympijské vítěze z Nagana. 

Letoun z vládní letky, jenž na své palubě pamatuje kromě hokejistů i prezidenty a premiéry, dosloužil v roce 2007. Stroj TU 154M s imatrikulací OK-BYZ byl posléze nahrazen letounem A-319 CJ. Vyřazeného letadla se ujala skupina nadšenců z leteckého muzea v Kunovicích. Podařilo se jim stroj odkoupit a od roku 2014 odpracovali zadarmo už stovky hodin na jeho demontáži. Letoun totiž skutečně rozebírají. Šroubek po šroubku, žádné řezání. V Kunovicích ho poté opět složí dohromady. 

Kampaň na Startovači
Kampaň na Startovači

Akci kunovičtí říkají Velký přelet. Skutečný přelet ale není možný, letadlo bylo příliš dlouho mimo provoz a uvedení do letuschopného stavu by bylo finančně příliš nákladné. Laciná ovšem nebude ani doprava po zemi. Půjde o největší pozemní transport letecké techniky v historii ČR. Pětačtyřicet metrů dlouhý trup tupolevu naloží na speciální návěsy a kolona o délce 200 metrů pomalu projede během dvou dnů téměř celou republikou.

Aktualizace 24.2.2016: Necelých 39 hodin stačilo, aby se požadovaná částka na kontě na Startovači sešla. TU-154M se tedy do konce letošního roku přestěhuje do Kunovic. A ještě mu zbude na jezdící schody a nový nátěr. 

Aby se vše podařilo, je potřeba získat ještě 400.000 Kč. Muzeum proto v pondělí 22.února odstartovalo crowfundingovou kampaň na Startovač.cz. Částku musí shromáždit během pouhých 30 dní a hraje se podle hesla „všechno nebo nic“. Přesné zadání kampaně zní na částku 400 154 korun. Šance na úspěch je značná - hned první den na Startovač dorazilo přes 30 tisíc korun od více než padesáti dárců.

A proč právě 22.února? Zapátrejte v paměti, kdy že jste se v mátohách nad ránem dopotáceli k dálkovému ovladači, abyste po zhruba dvou hodinách při vítězné střele Petra Svobody mohli spolu s Robertem zárubou zakřičet Přepište dějiny!? Správně, bylo to 22.února 1998.


TU 154M - od Nagana přes Kbely po Kunovice

Kdo letecké nadšence podpoří, může si kromě běžných odměn, jako jsou samolepky, hrnky nebo trička, vysloužit třeba zvěčnění výšivkou na sedačce i po vystavení letadla v muzeu. Hokejoví fandové si mohou připlatit za výrobu speciálního dresu – s jejich vlastním jménem a s číslem sedačky. Techničtí nadšenci možná ocení relikvii v podobě znehodnoceného šroubu z tučka. A letečtí profíci si dokonce mohou koupit místo v pilotní kabině. Flying Revue bude u toho. 

Mimochodem - v Kbelích parkuje ještě druhý TU 154M z vládní letky. Na ten by kunovičtí měli chuť také. Tak snad příště?

Text: Jan Dvořák

Foto a video: Letecké muzeum Kunovice, airZone.TV

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Tu-154, které přivezlo české hokejisty z Nagana, se stěhuje na jižní Moravu
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.10.1923 se stalo...
21.10.1923
Vzlétl první letoun slavného ruského konstruktéra Andreje Nikolajeviče Tupoleva. Projekt stroje s typovým označením ANT-1 vznikl ve své původní podobě již roku 1911, dokončen byl však ve své modernizované podobě až o 12 let později.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: