K pozorování zatmění Slunce nad USA využili čeští výzkumníci i letadlo NASA

8.8.2024

Další české prvenství, tentokráte z paluby speciálního letadla NASA - WB-57F.

Letadlo NASA WB-57F
Letadlo NASA WB-57F

Dubnová mezinárodní vědecká expedice „The Solar Wind Sherpas“, jejímž cílem bylo sledování zatmění slunce v USA a Mexiku, byla v mnoha ohledech opravdu výjimečná. Českému týmu z FSI VUT v Brně, pod vedením prof. Druckmüllera, který byl součástí této expedice, se totiž podařilo ve spolupráci s jejich kolegy z University of Hawaii, jako prvnímu na světě, vyfotografovat sluneční koronu při zatmění slunce z výšky téměř 50.000 ft.

Podařilo se tak úspěšně dokončit jedenáctileté pozorování slunečního cyklu s tím, že k pozorování zatmění slunce bylo, mimo jiné, využito i speciální „výškové“ letadlo WB-57F, zapůjčené k tomuto účelu od NASA (National Aeronautics and Space Administration). Z paluby letadla vznikla celá řada krásných a vědecky hodnotných snímků sluneční koróny, které využijí astrofyzikové k dalšímu výzkumu Slunce.

tse_2024_sims_wl_300mm.png

Ti, co se zajímají o tuto oblast lidského bádání trochu více, naleznou další podrobnosti v oficiálně zveřejněné tiskové zprávě, zde:Soubor:tz_k_pozorování_zatmění_slunce_nad_usa_využili_výzkumníci_i_letadlo_nasa.pdfPopis:

Několik informací k letadlu WB-57F

Agentura NASA k dnešnímu dni vlastní celkem tři stroje typu WB-57F, které sama nebo v rámci komerčního pronájmu, využívá k výzkumu zemské atmosféry a mapování povrchu naší planety, sběru kosmického prachu, sledování startů raket a v neposlední řadě i k testování nových technologií využitelných v letectví a kosmonautice. Letka těchto 3 letadel WB-57F je bázována na letišti Ellington Field, nedaleko centra NASA JSC (Johnson Space Center) Houston, stát Texas.

banner_vfr_communication_z1_3_cz.png

Letoun WB-57F „Long Wing“, byl vyvinut z britského taktického bombardéru English Electric Canberra, resp. jeho americké licenčně vyráběné verze Martin B-57 Canberra.

Velká plocha křídel o rozpětí 37,2 metrů, umožňuje letounu WB-57F létat ve výškách kolem 50.000 – 60.000 ft s tím, že maximální užitečný náklad je 4.400 kg, což je dvakrát více než tomu bylo například u známého špionážního letounu U2. V trupu letadla je prostor pro vědecké přístroje apod. až do hmotnosti 1.800 kg a na speciální závěsy, pod křídly a rovněž trupem letadla, je možné zavěsit pouzdra s nejrůznějším nákladem až do hmotnost 2.600 kg. Doletu WB-57F je 4.300 km při letové výdrži 6,5 hodiny.

Montáž přístrojů do letadla WB-57F
Montáž přístrojů do letadla WB-57F

Zajímavé video tří letounů WB-57F:
https://www.youtube.com/watch?v=TvmVTzN8exQ

Zdroj:

+ tisková zpráva FSI VUT Brno
+ www.nasa.gov


Flying Revue > Články > Všechny články > K pozorování zatmění Slunce nad USA využili čeští výzkumníci i letadlo NASA
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 05.10.1907 se stalo...
05.10.1907
Nulli Secundus (British Army Dirigible No 1), první britská vzducholoď poháněná motorem, uskutečnila let z Farnborough do Londýna za 3 hodiny a 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »