Létání v USA? Fascinující příroda, skvělá letecká infrastruktura a benzín za polovic

19.12.2016

Golden Gate, San Francisco. Expedice USA 2016. Golden Gate, San Francisco. Expedice USA 2016.
Golden Gate, San Francisco. Expedice USA 2016.
Space shuttle ve výslužbě na Cap Canaveral. Expedice USA 2016. Space shuttle ve výslužbě na Cap Canaveral. Expedice USA 2016.
Space shuttle ve výslužbě na Cap Canaveral. Expedice USA 2016.
Průliv ostrova Padre, jižní Texas. Expedice USA 2016. Průliv ostrova Padre, jižní Texas. Expedice USA 2016.
Průliv ostrova Padre, jižní Texas. Expedice USA 2016.
Grand Canyon. Expedice USA 2016. Grand Canyon. Expedice USA 2016.
Grand Canyon. Expedice USA 2016.
Letiště u Grand Canyonu. Expedice USA 2016. Letiště u Grand Canyonu. Expedice USA 2016.
Letiště u Grand Canyonu. Expedice USA 2016.
Skalní útvary kolem Lake Powell, Arizona. Expedice USA 2016.
Skalní útvary kolem Lake Powell, Arizona. Expedice USA 2016.
Jedno z pohřebišť vysloužilých letadel na jihozápadě Spojených států. Expedice USA 2016.
Jedno z pohřebišť vysloužilých letadel na jihozápadě Spojených států. Expedice USA 2016.
Edwardsova letecká základna, Mohavská poušť, Kalifornie. Expedice USA 2016.
Edwardsova letecká základna, Mohavská poušť, Kalifornie. Expedice USA 2016.
Mezinárodní letiště v San Diegu. Expedice USA 2016.
Mezinárodní letiště v San Diegu. Expedice USA 2016.
Příjemné setkání s historičkou Joan Mohr, která píše o československých legionářích. Expedice USA 2016.
Příjemné setkání s historičkou Joan Mohr, která píše o československých legionářích. Expedice USA 2016.
Mezinárodní letiště v Los Angeles. Expedice USA 2016.
Mezinárodní letiště v Los Angeles. Expedice USA 2016.
San Francisco. Expedice USA 2016.
San Francisco. Expedice USA 2016.
Proslulá pevnost Alcatraz v San Francisku. Expedice USA 2016.
Proslulá pevnost Alcatraz v San Francisku. Expedice USA 2016.
Pozemní část expedice - národní park Yellowstone. Expedice USA 2016.
Pozemní část expedice - národní park Yellowstone. Expedice USA 2016.
Sličná handlingářka na letišti Cody, Wyoming se zájmem listuje Flying Revue.
Sličná handlingářka na letišti Cody, Wyoming se zájmem listuje Flying Revue.
Památník prvního letu bratří Wrightů na First Flight Airport v Severní Karolině. Expedice USA 2016.
Památník prvního letu bratří Wrightů na First Flight Airport v Severní Karolině. Expedice USA 2016.
Niagarské vodopády. Expedice USA 2016.
Niagarské vodopády. Expedice USA 2016.
Socha svobody. Expedice USA 2016.
Socha svobody. Expedice USA 2016.
Oblet Manhattanu. Expedice USA 2016.
Oblet Manhattanu. Expedice USA 2016.
Naše Cessna 182. Expedice USA 2016.
Naše Cessna 182. Expedice USA 2016.
Expedice USA 2016.
Expedice USA 2016.
Expedice USA 2016. Logo expedice, které nalepeno na Cessně obletělo USA.
Expedice USA 2016. Logo expedice, které nalepeno na Cessně obletělo USA.

Létání v USA je atraktivní z několika důvodů – cena benzínu je méně než poloviční oproti Evropě, neplatí se letištní ani navigační poplatky, pronájem letadla stojí také asi polovinu, letecká infrastruktura tu funguje skvěle, s vlastním létáním není spojená žádná administrativa, přátelské přijetí i zázemí pro posádky letadel na většině letišť. A co je velmi důležité – najdete tu neopakovatelnou přírodu a pro evropské oči úžasná města.

Obletět USA po celém obvodu mě napadlo v zimě 2015 a hned jsem trasu, jako obvykle, začal plánovat na aplikaci SkyVector. Chtěl jsem doletět do všech čtyřech rohů (SV, JV, JZ, SZ) pevninských USA (tzn. mimo Aljašku a Havaj) a přeletět jak atlantské, tak pacifické pobřeží i hranici s Mexikem a Kanadou.


Let z Cody k hranicím USA a Kanady. Expedice USA 2016.
Při plánování jsem pak ale došel k tomu, že není možné vynechat národní parky na západě USA, Yellowstone ve Wyomingu, sopku Mt. Rainier ve státě Washington ani pouštní letiště na jihu USA, která slouží jako skladiště nepotřebných dopravních letadel. Cesta se prodlužovala a počet letových hodin narůstal.

Speciál Expedice USA 2016
”Jiří

Expedici jste mohli sledovat on-line ve webovém speciálu USA 2016: Cessnou po hranicích Spojených států, který jsme pro vás jako obvykle připravili.
Další expedice Západní Sahara 2016Karibik 2016, Irsko 2016, Alpy 2015 a další najdete najdete zde.

Maximum času, který jsem pro expedici „Kolem USA 2016“ měl k dispozici, bylo 17 dní. Plánovat jsem tedy mohl 14 letových dnů a k tomu 3 dny rezervní (počasí, technické nebo zdravotní problémy, atd.). Nakonec to vycházelo na 90 hodin v C172, což je ze zkušenosti na dva týdny pro jednoho člověka docela hodně, zvlášť když se z cesty připravuje také on line reportáž, fotí se a filmuje.

Při jedné cestě z rejstříku ÚCL jsem potkal Honzu Čermáka, kterého jsem znal z jeho dřívějšího působiště v Příbrami jako přívětivého pilota a instruktora. Spíše žertem jsem se ho zeptal, jestli by nechtěl letět se mnou. Honza řekl, že by letěl, a tím jsme diskusi uzavřeli. Plán jsme pak upravili tím, že jsme se rozhodli pro Cessnu C182, která je o něco rychlejší a má větší dolet. Počet plánovaných letových hodin se tak snížil na 83 a zároveň jsme se domluvili, že se budeme v pilotování každý den střídat. Kdo nepilotoval, ten se pak staral o kamery, foťák, zasílání zpráv na web Flying Revue atd.

Flying Revue 1/2017
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 84 až 91 ve Flying Revue č. 1/2017. Na stáncích je časopis ke koupi od 22. prosince 2016.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Já mám i americký piloťák a Honza má FAA validaci evropského, takže papírově to bylo v pořádku. Letadlo jsme si půjčili na letišti North Park u Orlanda. Znamená to zvládnout „check ride“ (přezkoušení), protože jinak by v případě nehody odmítla pojišťovna plnit. Po přezkoušení jsme podepsali smlouvu, zaplatili 80 letových hodin, naložili letadlo množstvím techniky (kamery, nabíječky, vysílačky, satelitní telefon, pití, záchranné věci, olej atd.) i pár osobními věcmi. Další ráno jsme vyrazili. Jako navigační pomůcky jsme paralelně používali dvě aplikace – Jeppesen Mobile Flite deck a ForeFlight. Jednak jsme tak měli zálohu a jednak je každá aplikace v něčem silnější a v něčem slabší, takže nejlepší řešení je používat dvě.

Text: Jiří Pruša
Foto: Jiří Pruša a Jan Čermák

Zoom gallery

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2017 > Flying Revue 1/2017 > Létání v USA? Fascinující příroda, skvělá letecká infrastruktura a benzín za polovic
.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 07.04.1922 se stalo...
07.04.1922
Ve Francii došlo k první vzdušné kolizi dvou dopravních letadel, když se nad silnicí z Thieulloy do St. Antoine srazil de Havilland DH.18 společnosti Daimler Airways s Farmanem F.60 Goliath patřícím Cie des Cgrands Express Aériens. Piloti obou letadel se za špatného počasí a nízké viditelnosti orientovali podle silnic a přehlédli druhý stroj. Při havárii zahynulo všech sedm lidí na palubách obou letadel.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345