V únoru 1977 proběhl první let sestavy B747 a raketoplánu Enterprise

20.2.2018

První let sestavy B747-123 SCA a raketoplánu Enterprise. Zdroj: NASAPrvní let sestavy B747-123 SCA a raketoplánu Enterprise. Zdroj: NASA
První let sestavy B747-123 SCA a raketoplánu Enterprise. Zdroj: NASA

B747 & raketoplán Enterprise    Před dvěma dny uplynulo 41 let od chvíle, kdy poprvé vzlétl Boeing 747-123 SCA v sestavě s prototypem raketoplánu Enterprise k letovým testům. 

Boeing 747-123 Shuttle Carrier Aircraft (SCA) s registrací NASA 905 vzlétl s prvním funkčním prototypem raketoplánu Enterprise 18. února 1977. Velitelem letu byl Fitzhugh L. Fulton, Jr., posádka dále sestávala z pilota Thomase C. McMurtyho a inženýrů Louise E. Guidryho a Victora W. Hortona. První let programu Approach and Landing Tests (ALT) se konal v Dryden Flight Research Centre v Edwards, Kalifornie (1977).


Letové testy sestavy B747 a raketiplánu Enterprise v roce 1977. Zdroj:

Letové testy sestavy B747-123 SCA a Enterprise trvaly téměř rok, první let v únoru 1977 trval 2 hodiny a 5 minut. Sestava dosáhla maximální rychlosti 462 km/h a vystoupala do 9 500 metrů nadmořské výšky. Během testů byl raketoplán z trupu B747 uvolněn, aby následně přistál na základně. 

Letoun NASA 905 byl původně vyroben pro American Airlines, do flotily byl zařazen 29. října 1970 (registrace N9668). Po čtyřech letech letoun získala NASA (18. července 1974). Úpravy letounu začala NASA provádět v roce 1976. Většina prvků interiéru byla odstraněna, trup byl zesílen. Na horní část trupu byly připevněny montážní vzpěry pro raketoplán, upraveny byly vodorovné ocasní plochy. Až do začátku osmdesátých let NASA na letounu ponechala livrej American Airlines. 

Původní motory Pratt & Whitney JT95-3A byly nahrazeny motory JT9D-7J, které disponovaly tahem 222 kN. B747-123 SCA NASA 905 je dlouhý 70,7 m, rozpětí křídel 59,6 m a celková výška je 19,3 m. Prázdná hmotnost byla 144 266 kilogramů, maximální vzletová hmotnost 322 050 kilogramů. Maximální rychlost při přepravě raketoplánů byla 695 km/h). Dolet byl 1850 km.

Zdroj: Aerotime.aero

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Aktuality > Historie > V únoru 1977 proběhl první let sestavy B747 a raketoplánu Enterprise
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

FR 4/2019: Už brzy!



Letecká angličtina:


            » Vše o VFR Communication »

CIDNA 2019: Už brzy!

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 25.06.1919 se stalo...
25.06.1919
V té době bezpochyby nejmodernější dopravní letoun, celokovový dolnoplošník Junkers F-13, se poprvé vznesl do vzduchu v německém Dessau.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Jičín (LKJC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345