VFR létání ve Finsku

15.11.2025

V červnu 2025 jsem využil asi týden volna k tomu, abych doletěl do Finska a pro našeho Průvodce po evropských letištích SAFE zdokumentoval těch asi 85 ICAO registrovaných letišť, která tato země má.

letiště Hyvinkaa EFHV
letiště Hyvinkaa EFHV

Co tedy může „Země tisíce jezer“ VFR pilotům nabídnout?

Pokud jde o to, jak se lze do Finska od nás malým letadlem dostat, pak příliš variant neexistuje. Prostě musíte letět na severovýchod přes Polsko a pak východně od Kaliningradu proklouznout do Litvy. Odsud pak přes Lotyšsko a/nebo Estonsko do Finska.

banner_the_safe_guide_640x400_3_2025_cz.jpg

Ta cesta má dva drobné háčky. Ten první je v tom, že od ruské invaze na Ukrajinu Rusové na několika místech ruší signál GPS. První takové místo, na které při cestě do Finska narazíte, je právě v blízkosti Kaliningradu. Další jsou pak u hranic Estonska a Finska s Ruskem. Obvykle se jedná o prostý „jamming“, kdy vám prostě přestane fungovat palubní GPS navigace. Alternativně se může také jednat o „spoofing“, kdy místo rušení jsou do systému podsouvána falešná data, která mají za účel pilotovi dát informaci, která vyvolá pocit, že letí někde jinde, než si myslí. Řešení těchto situaci je jednoduché – musíte informovat příslušnou Info službu a požádat „flight vectoring“. Zároveň prověřte svou navigační aplikaci, zda ukazuje či ne správnou polohu. Moje aplikace SkyDemon pracovala totiž v situaci, kdy jsem letěl v prostoru zasaženém rušením GPS signálu, kdy se palubní počítač „ztratil“, překvapivě normálně. Zřejmě není zcela závislá jen na GPS signálu. Druhý háček je v tom, že v každém případě poletíte přes moře, a tak si nezapomeňte na posledním letišti před přeletem Finského zálivu nasadit vestu a záchranný člun umístit v dosahu.

Zoom gallery  Zoom gallery

letiště Rautavaara EFRAZoom gallery
letiště Rautavaara EFRA
  letiště Varkaus EFVRZoom gallery
letiště Varkaus EFVR

VFR lety podléhají ve Finsku standardním pravidlům a předpisům. Informační služba je poskytována na frekvencích Helsinki Control ve velmi dobré angličtině. Služba „control“ nepodává však pouze informace letům VFR, ale věnuje se současně řízení letů IFR ve svěřeném prostoru. Je proto potřeba komunikovat časově úsporně a sledovat, kdy vám může řídící věnovat pozornost. 

banner_vfr_communication_z1_3_cz.png

Ve Finsku je provozováno celkem 85 civilních letišť, z nichž je jedno hlavní/mezinárodní – Helsinki Vantaa. Dalších 30 letišť má střední velikost, slouží především regionální letecké dopravě a jsou provozována firmou Finavia.

Text: Jiří Pruša

Foto: Jiří Pruša pokud není uvedeno jinak

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 76-81ve Flying Revue č. 6/2025. Na stáncích je časopis ke koupi od 6. listopadu 2025. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Loading...

Flying Revue 6/2025

  • 15.11.2025 VFR létání ve Finsku
Loading...

Flying Revue 6/2025

  • 15.11.2025 VFR létání ve Finsku
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Váš originální kryt na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
1234

KURZ Leden 2026:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 15.11.1957 se stalo...
15.11.1957
Uskutečnil se první let prototypu dopravního letadla Tupolev Tu-114 (CCCP-L5611), ve své době největšího a nejrychlejšího dopravního letounu na světě.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: