Zajímavé osudy letecké techniky ve světě - Sao Tome and Principe, Afrika

18.5.2020

Ten, kdo objevil tento ráj na rovníkové Africe, jménem Sao Tome and Principe (Svatý Tomáš a Princův ostrov), jistě byl překvapený jeho přirozeností, syrovostí a originalitou.

Vrak letounu Antonov An-74TK-100 společnosti Cavok
Vrak letounu Antonov An-74TK-100 společnosti Cavok

Přílet na tento kouzelný ostrov v Guinejském zálivu je jak vystřižený z nabídek cestovních kanceláří na ideální snovou dovolenou. Přiblížení na letiště Sao Tome International Airport (v kódu ICAO FPST) je dech beroucí. Vidíme blankytně modré moře a neskutečně zelené kopce porostlé palmami ostrova Sao Tome, po obkroužení ostrova se vracíme na původní směr a jdeme na přiblížení na RWY 11. Po dosednutí se naskytne neuvěřitelný pohled na vrak letadla Antonov An-74 stojící zarostlý na okraji letištní plochy.

Věž a technické zázemí letiště Sao Tome International Airport
Věž a technické zázemí letiště Sao Tome International Airport

Antonov An-74TK-100

Tento ukrajinský víceúčelový transportní letoun ve verzi TK-100 (kombinovaná přeprava osob a materiálu) s imatrikulací UR-CKC, je lehko rozeznatelný pro svoji nevšední konstrukci s dvojicí proudových motorů Lotarjov D-36-A2 posazených na hořejší části křídel. Tento kus byl vyrobený v roce 1992, pod sériovým číslem 3654709590 a létal pro leteckou společnost Cavok (Ukrajinské aerolinky). Za svojí leteckou kariéru nalétal 5104 hodin po celém světě a byl viděn několikrát i v České Republice, například v Pardubicích a Ostravě. Na tomto malém ostrově v Africe je nastálo od 29. července 2017 kvůli fatální nehodě v průběhu startu, let byl plánovaný na letiště Accra-Kotoka Airport (ICAO DGAA). Důvod nehody byla srážka s dravci – včelojedy vyskytujícími se i na tomto ostrově a jejich nasátí do levého motoru. Naštěstí se podařilo vzlet přerušit a i přes nevydařené přistání, vyjetí z dráhy a celkové poničení letadla, nebyl ze šesti členů posádky nikdo vážně zraněn. Kompletní závěrečnou zprávu o nehodě si můžete přečíst v anglickém jazyce na http://avherald.com/h?article=4ac43a90, kde naleznete i fotografie z místa nehody.

Pohled na zadní část vraku
Pohled na zadní část vraku

Lockheed L1049H Super Constellation CF-NAM a CF-NAL

To pravé překvapení přichází po opuštění letištní budovy. Kde již od východu k parkovišti, je viditelná, mezi palmami ukrytá, šestice směrovek. Marně jsem takhle z dálky tápal, co to může být. Tedy první směr po nasednutí do půjčeného legendárního tereňáčku Suzuki Jimmy, bylo přímo k nim. Už při dojezdu jsem jasně rozeznal Super Constellation, a hned dva. Byl jsem v úžasu, že mohu opět vidět tato legendární letadla a ještě takhle spolu. Oba nevypadají v nejlepší kondici, ale nyní slouží jako neoficiální letištní kavárna, nebo spíše restaurace s názvem Aeroplane Wings.

Současný stav Super Constellation s přístavbou restaurace Aeroplane Wings
Současný stav Super Constellation s přístavbou restaurace Aeroplane Wings

Tento americký dopravní vrtulový letoun, byl osazen čtyřmi motory Wright R-3350, začal létat na počátku padesátých let 20. století a byl v několika verzích v průběhu let modifikován, upravován a vyvíjen. Tyto na ostrově jsou ve verzi L1049H, tedy osobní a nákladní verze, která vycházela z verzí D (přidané nákladní dveře) a G (vylepšené motory a možnost přidaných palivových nádrží).

Lockheed L1049 s imatrikulací CF-NAM vyfocený 2. července 1966 na letišti v Manchester (Ringway). Autor: RuthAS, zdroj Wikipedie
Lockheed L1049 s imatrikulací CF-NAM vyfocený 2. července 1966 na letišti v Manchester (Ringway). Autor: RuthAS, zdroj Wikipedie
 

Lockheed L1049 s imatrikulací CF-NAL vyfocený 25. srpna 1965, ve své nejlepší kondici. Autor: Ken Fielding, zdroj flickr.com
Lockheed L1049 s imatrikulací CF-NAL vyfocený 25. srpna 1965, ve své nejlepší kondici. Autor: Ken Fielding, zdroj flickr.com

Rok výroby mi není znám, ale oba dva letouny byly souběžně nasazeny od října 1957 v National Airlines pod registrací N7133C a N7134C. Oba dva stroje byly bez využití od poloviny roku 1963 do prosince 1964 uloženy na letišti v Miami na Floridě, kde čekaly na nového majitele. Tím se stal v prosinci 1964 Kanadský dopravce Nordair. Letadlo N7133C dostalo imatrikulaci CF-NAL a letadlo N7134C dostalo imatrikulaci CF-NAM. Nejdůležitější životní etapa obou strojů přišla v červenci 1969, kdy byly prodány společnosti CanRelief Air Ltd a relokovány na ostrov Sao Tome, kde byly zapojeny do války mezi Nigérií a Biafrou. Oficiálně pro humanitární pomoc a dodávání zdravotnického materiálu pro válkou zpustošenou zem. Ovšem byly odhaleny případy pašování zbraní a to oběma stranám. Byl dokonce zaznamenán pohyb těchto letadel na konfliktu v Kongu v lednu 1970, kde krom převozu zbraní došlo na střelbu z obou letadel. Po tomto konfliktu byla odstavena na letišti Sao Tome, kde postupně chátrala, byla rozebírána, vykrádána a až v únoru roku 1980 došlo na zrušení registrace. Díky své účasti na Biafranském konfliktu a humanitární pomoci, byla v červenci 2007, obě dvě letadla zařazena do programu národní památky Svatého Tomáše. Dá se říci, že i tím zachráněna před dalším pustošením. Roku 2018 začala postupná „renovace“ a započalo konzervování. S tím také přístavba restaurace a budování resortu. Více o těchto úžasných strojů se můžete dočíst zde http://www.conniesurvivors.com/L1049.htm .

                                           Tištěná verze Flying Revue 5/2019 na letištní ploše letiště Sao Tome
Tištěná verze Flying Revue 5/2019 na letištní ploše letiště Sao Tome

Časopis Flying Revue (na bílém sloupu) na nultém bodě na ostrově Ilheu das Rolas, součást ostrova Sao Tome and Principe.
Časopis Flying Revue (na bílém sloupu) na nultém bodě na ostrově Ilheu das Rolas, součást ostrova Sao Tome and Principe.

Kamarád, hoteliér a Vice-president v parlamentu Sao Tome and Principe, pan Levy do Espírito Santo Nazaré
Kamarád, hoteliér a Vice-president v parlamentu Sao Tome and Principe, pan Levy do Espírito Santo Nazaré

Krom letecké historie je ostrov plný prázdných bílých pláží, milých lidí a výborného jídla. Navíc je zde nultý bod zeměkoule, tedy místo, kde se protíná rovník s nultým poledníkem, jiné takové místo na planetě nenajdete.

Tomáš Zach 

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Zajímavé osudy letecké techniky ve světě - Sao Tome and Principe, Afrika
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 09.12.1951 se stalo...
09.12.1951
Vzlétl prototyp stroje Fiat G.80, prvního italského letounu poháněného proudovým motorem. Konstruktérem byl Giuseppe Gabrielli.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »